اقتصاد کلان

ارزش ۱۰۰۰ تومان در زندگی ۲۹ سال پیش ایرانی ها

شاید به خاطر داشته باشید که در سال ۱۳۶۶ اگر ۱۰۰۰ تومان در دست داشتید چه کالا هایی می توانستید بخرید؟ ۵۰ سیخ کباب یا بیش از ۳۰ دیزی، ممکن است باور قدرت خرید سی سال پیش ایرانیان  به ازای ۱۰۰۰ تومان برای امروزی ها دور از انتظار و رویاگونه به نظر بیاید.

به نقل از خبرآنلاین، تورم در سال های اخیر به بخش جدا نشدنی از اقتصاد ایران تبدیل شده است به نحوی که در این سال ها ارزش پول ایران به علت تورمی که اغلب دو رقمی بوده به شدت تنزل کرده است . ۱۰۰۰ تومان در سال ۱۳۶۶ بخش اعظمی از حقوق ماهیانه افراد را در بر می گرفت. در این بازه زمانی حداقل دستمزد مقرر شده در هر ماه ۲۲۸۰ تومان بود که با این مبلغ می توان به ارزش هر هزار تومان در زندگی سی سال پیش ایرانیان دست یافت.

بلیت سینما: قیمت بلیت سینما در سال ۱۳۶۶ معادل ۱۵ تومان بود . پس با هر هزار تومان، ۶۶ نفر می توانستند به سینما بروند. در حال حاضر بهای بلیت سینما  در روزهای عادی و نیم بها، بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

بنزین: هر لیتر بنزین در این سال، برابر با سه تومان بود. به این ترتیب هر شخص با هزار تومان قدرت خرید ۳۳۳ لیتر بنزین را داشت. در حال حاضر هر هزار تومان با قیمت تنها یک لیتر بنزین در کشور برابری می کند.

ارزش 1000 تومان در زندگی 29 سال پیش ایرانی ها

قیمت طلا: هر هزار تومان در آن زمان مقداری کمتر از قیمت یک گرم طلا بود . هر گرم طلا در این سال ۱۲۱۲ ارزش داشت. قیمت طلا در حال حاضر به ازای هر گرم طلا به حدود ۱۱۳ هزار تومان رسیده است.

دلار: هر دلار در ۲۹ سال پیش، در بازار آزاد تقریباً ۹۹ تومان قیمت داشت به این ترتیب با هر هزار تومان می توانستید بیش از ۱۰ دلار خریداری کنید. هر دلار در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ تومان قیمت دارد.

کباب کوبیده و دیزی: هر سیخ کوبیده در سال ۱۳۶۶، ۲۰ تومان قیمت داشت . بر اساس بخشنامه استانداری در این سال هر دیزی با مخلفات نیز تقریباً ۳۰ تومان قیمت داشت. به این ترتیب با هر هزار تومان می توانستید ۵۰ سیخ کباب کوبیده بخرید و هزار تومان به اندازه ۳۳ دیزی با مخلفات می ارزید.

تخم مرغ: هر شانه تخم مرغ در این سال ۴۰ تومان قیمت داشت، پس با هزار تومان ۲۵ شانه تخم مرغ می توانستید بخرید . هر تخم مرغ در حال حاضر  تقریباً ۳۵۰ تومان قیمت دارد .

هزار تومانی در سال ۱۳۶۶ درشت ترین پول ایران به حساب می آمد. همین یک اسکناس هزینه نیمی از ماه را برای یک خانوار مهیا می کرد در حالی که این روزها ۱۰ هزار تومانی، درشت ترین اسکناس ایران نمی تواند حتی خرید یک روز زندگی ایرانی را تامین کند به همین دلیل است که چک پول در بسیاری از موارد جایگزین پول نقد مورد نیاز در ایران گردیده است . باید در نظر داشت که کارت های اعتباری در این سال ها به شدت جای پول نقد را در مراودات مالی روزمره گرفته اند.

ارزش ۱۰۰۰ تومان در زندگی ۲۹ سال پیش ایرانی ها

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا