مدیریت استراتژیک

استراتژی های سرمایه گذاری

بازگشت سرمایه را حداکثر کنید

استراتژی سرمایه گذاری مجموعه ای از قوانین، رویه ها یا رفتارهاست که سرمایه گذار را در انتخاب پرتفولیو سرمایه گذاریش راهنماییاستراتژی سرمایه گذاری می کند. به عبارت دیگر برنامه استراتژیک، برنامه سرمایه گذار از توزیع دارایی ها در میان سرمایه گذاری های مختلف است، با توجه و در نظر گرفتن عوامل مختلفی همچون اهداف فردی، تحمل ریسک و افق زمانی.

برای استراتژی های سرمایه گذاری طبقه بندی های مختلفی صورت گرفته است. برخی سرمایه گذاران حداکثر کردن بازگشت سرمایه شان را با سرمایه گذاری در دارایی های ریسکی ترجیح می دهند، اما افراد دیگر حداقل کردن ریسکشان را ترجیح می دهند. اما اکثراً ما بین این دو استراتژی را می پسندند.

استراتژی های تأثیر پذیر اغلب جهت حداقل کردن ریسک معاملات بکار می روند، و استراتژی های فعال به حداکثر کردن بازگشت ها توجه دارند. یکی از استراتژی های شناخته شده خرید و نگهداری می باشد، که یک استراتژی بلند مدت می باشد.

همچنین نوع دیگری از این طبقه بندی ها، طبقه بندی استراتژی های سرمایه گذاری به سه طبقه استراتژی سرمایه گذاری رشد، استراتژی سرمایه گذاری درآمد و استراتژی سرمایه گذاری ارزش می باشد.

استراتژی سرمایه گذاری رشد شامل جستجو در سهام هایی است که پتانسیل رشد دارند، به این معنا که در زمان خاصی قیمت سهام بالا خواهد رفت. استراتژی سرمایه گذاری درآمد برای سرمایه گذاران محافظه کار مناسب است. هدف اصلی این سهامدارن بدست آوردن درآمد می باشد، در نتیجه برای شرکت هایی مناسب است که سود سهامشان را بطور منظم می پردازند و طبیعتی پایدار دارند. استراتژی سرمایه گذاری ارزش مخصوص کسانی است که توسط کمتر از ارزش واقعی تخمین زده شده اند. به عبارت دیگر ارزش سهام آنها کمتر از آن چیزی که خود شرکت صادر کرده است می باشد.

هم چنین برای استراتژی سرمایه گذاری گام های زیر تعیین شده است:

  • تعریف اهداف سرمایه گذاری: در اولین گام لازم است که ما هدفمان از سرمایه گذاری را مشخص کنیم. این امر به ما کمک می کند تا بدانیم کدامیک از انواع استراتژی به ما کمک خواهد کرد.
  • یافتن وسیله نقلیه سرمایه گذاری: بعد از مشخص کردن اهداف سرمایه گذاری، لازم است ما وسیله ای که ما را به اهدافمان می رساند را پیدا کند. منظور از این وسیله صرفه جویی در منابع مالی دانشگاه، حساب کارگذاری و … می باشد.
  • بازکردن یک حساب سرمایه گذاری: بعد از دو گام فوق ما می توانیم یک حساب سرمایه گذاری باز کنیم. این افتتاح حساب اغلب به دلیل ارائه اطلاعات فردی، امضای شخص و انتقال وجوه لازم می باشد.
  • سهام، اوراق قرضه و وجوه: هزاران مکان جهت نگهداری پول وجود دارد مانند، سهام ها، اوراق قرضه، صندوق های سرمایه گذاری و … . در اینجا لازم است با تجزه و تحلیل بازارها و مکان های مختلف، بازاری که به اهداف ما نزدیکتر می باشد را انتخاب کنیم.
  • شروع سرمایه گذاری: بعد از پشت سر گذاشتن تمامی مراحل فوق، گام بعدی شروع سرمایه گذاری می باشد.
  • نظارت و تطبیق: سرمایه گذاری نیاز به یک گام بیشتر در هنگام اجرا دارد. شما نیاز دارید بدانید که پولتان چگونه تخصیص یافته و چگونه سرمایه گذاریتان انجام می شود.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

 stock-market-investors

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا