شرکتهای ایرانی

کارآیی ارتعاش در صنعت کشاورزی

دستگاه های ارتعاشی در برداشت، جداسازی و بسته بندی، دانه بندی، پاک کردن، ذخیره کردن، براق و پولیش کردن محصولات کشاورزی کاربرد دارند. تمام موارد ذکر شده بالا توسط دستگاه های بوجاری، ماشین آلات توزین، سرندها، سیلوها و سورترها انجام می شوند.

این دستگاه ها بوسیله ویبره بدنه پیلسا موتور با دامنه حرکت rpm متفاوت که به بدنه دستگاه متصل است به لرزش در می آیند. پیلسا موتور برندی آشنا در زمینه ویبره بدنه ایرانی است که بخشی از بازار ایران را به خود اختصاص داده است.

در ادامه به معرفی دستگاه های ارتعاشی فعال در زمینه کشاورزی می پردازیم.

کاربرد ارتعاش در سرند

سرندها در اندازه های متفاوت با کاربرد جداسازی محصولات کشاورزی از گردوخاک استفاده می شوند. علاوه بر این در جدا کردن محصولات با سایزهای گوناگون کاربرد دارند.

سرند صنعتی

سرند نوعی الک صنعتی است که دارای صفحه های توری با سوراخ های با سایز متفاوت است. ارتعاش باعث حرکت و برخورد محصول به صفحه توری می شود. محصولات دانه درشت بالای صفحه می ماند و گردوخاک و محصولات ریز از صفحه توری رد شده، به پایین سقوط می کنند و به این ترتیب عمل جداسازی انجام می شود.

کاربرد ارتعاش در سیلو

سیلو ها برای ذخیره محصولات کشاورزی و غلات استفاده می شوند. به منظورحرکت روان از ارتعاش استفاده می شود. لرزش توسط ویبره بدنه صنعتی تولید می شود.

برداشت محصولات با استفاده از لرزش

زمان برداشت میوه های مانند سیب، پرتغال، نارنجی و غیره را میتوان با ایجاد ارتعاش کاهش داد. همچنین این روش تعداد کارگران مورد نیاز برای برداشت محصول را کاهش می دهد. به کارگیری این روش جدید در مقایسه با روش های سنتی کاملا به صرفه بوده و سرعت کار را بسیار بالا می برد.

برای برداشت محصول در یک سمت تنه درخت ویبراتور و در طرف دیگر یک صفحه فلزی قرار دارد که ویبراتور به وسیله چهار پیچ بلند بر روی آن نصب است. لرزش تولید شده توسط موتور ویبره به تنه درخت ضربه وارد می کند و باعث ارتعاش در شاخه هی درخت می شود. در نهایت میوه ها از درخت جدا و برداشت محصول انجام می شود. انرژی مصرفی ویبراتور با استفاده از یک موتور برق کوچک بنزینی تامین می شود.

کاربرد ارتعاش در دستگاه ها ی بوجاری

در روش سنتی برای جدا کردن سنگریزه از غلات خرمن های کوبیده شده را با الک کردن و باد دادن پاکسازی می کردند. در روش صنعتی ماشین آلات جداسازی برنج، جو و گندم از نخاله ها (تخم حشرات، علف هرز، آفت، ساقه و پوست) انجام می دهند. به پاکسازی خاکریزه از غلات را در اصطلاح بوجاری گفته می شود. دستگاه های بوجاری برای پاک کردن انواع غلات و حبوبات کارآیی دارند.

دستگاه بوجاری

نحوه عملکرد دستگاه بوجاری

دستگاه بوجاری به طور معمول از یک مخزن , دو سرند, یک فن و یک موتور ویبره متصل به آن تشکیل شده است. حبوبات و غلات به وسیله یک بالابر به قسمت توزین دستگاه منتقل می کنند. با لرزش موتور ویبره متصل به دستگاه محصولات روی سرند حرکت می کنند. همزمان با حرکت محصولات روی سرند فن دستگاه با نیروی بادی که تولید می کند پوسته های نازک و سبک محصولات را آن ها جدا می کند. محصولات در سرند اول از مش های سرند عبور می کنند و سنگ ریزه های درشت آن ها روی سرند باقی می مانند و سپس از انتهای سرند خارج می شوند. در سرند دوم بعد از عبور محصولات از مش های الک سنگ ریزه های ریزتر آن ها جداشده و دانه های محصول روی الک باقی می مانند و ازانتهای سرند خارج می شوند. مش های دستگاه های بوجاری با توجه به نوع محصول انتخاب می شوند. دستگاه های بوجاری تا حدود ۸۵ درصد محصولات را پاک سازی می کنند و مابقی کار پاک سازی در خطوط بسته بندی توسط کارگران انجام می گیرد. بروی این دستگاه ها به طور معمول موتورهای ویبره سه فاز و تک فاز ۳۰۰۰ دور نصب می شوند.

کاربرد موتور ویبره در ماشین آلات توزین

ماشین آلات توزین برای افزایش دقت و سرعت در فرآیند بسته بندی طراحی و تولید شده اند . این دستگاه ها با توجه به مکانیزم وزنی که دارند بسته بندی انواع محصولات را انجام می دهند. مکانیزم وزنی ماشین آلات توزین شامل ترازوهای دقیق و بسیار حساس هستند که با کمترین میزان خطا محصول را وزن و بسته بندی می کنند. تعداد توزین ها در این دستگاه ها از ۲ تا ۱۶ عدد متغییر است. از موتور ویبره برای کنترل سرعت و زمان انتقال مواد در توزین ها استفاده می شود. ماشین آلات توزین در انواع کارخانه های تولیدی برای بسته بندی محصولاتی مانند چای, حبوبات, خشکبار, مربا, ترشیجات, پودرهای لباسشویی, مواد شیمیایی و بهداشتی, خوراک دام و طیور, بتن, آسفالت, رنگ و غیره استفاده می شوند.

کاربرد موتور ویبره در سورتر

سورت کردن در لغت به معنای جداسازی است و دستگاه های سورتر کار جدا کردن محصولات بر اساس معیارهای تعیین شده برای آن ها را انجام می دهند. معیارهایی مانند اندازه , شکل , رنگ و یا جداکردن محصولات سالم از خراب از جمله این معیارها هستند. سورت کردن در گذشته به صورت دستی انجام می شد که بسیار زمان بر و با دقت کم تری نسبت به سورت کردن با دستگاه سورتر بود. افزایش سرعت فرآیند سورت کردن در کارخانه های تولید مواد فاسد شدنی اهمیت زیادی دارد. تولید دستگاه های سورتر به افزایش بازده این کارخانه ها کمک زیادی کرده است.

دستگاه سورتر چگونه کار می کند؟

در دستگاه سورتر محصولات روی یک نقاله که به کمک ویبراتور صنعتی ارتعاش می کند حرکت می کنند. ارتعاش های نقاله موجب می شود کخ محصولات به طور یکنواخت از قسمت بازرسی عبور کنند . سیستم های بازرسی دارای حسگرهایی هستند که محصولات را براساس معیارهایی مانند اندازه , رنگ , شکل , وزن , ناخالصی و معیوب بودن از هم جدا می کنند. سپس سیستم جداکننده با ضربه محصولات معیوب را از روی نقاله خارج می کند. در نهایت خروجی محصولات روی نقاله محصولاتی با کیفیت مناسب بسته بندی هستند.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا