عمومی

عامل شکست یاهو از گوگل چه بود؟

یاهو زمانی خط شکن بخش تکنولوژی بود و شانه به شانه گوگل که در حال حاضر با آن فاصله بسیار زیادی دارد قدم برمی داشت اما چندین عوامل دست به دست هم داد تا این کمپانی که روزی پیشرو در دنیای تکنولوژی و فناوری بود از حرکت بایستد.

به نقل از دنیای اقتصاد، پیام‌رسانی مانند یاهو مسنجر زمانی در حد تلگرام و واتس‌اپ امروزی موفق و پیشرو بود و داشتن ایمیل در یاهو نشانه ای از اتصال به اینترنت و سواد آنلاین بود. اما این کمپانی به مرور زمان قدرت خود را از دست داد و با وجود اینکه سرویس‌های بسیار خوبی نظیر سرویس عکس فلیکر را خرید و به خود اضافه نمود اما از لحاظ مدیریت موفق نشد این کشتی پیشرو را تا امروز سالم نگه دارد و به تدریج به شرکتی تبدیل شد که نیروهای متخصصش به شرکت‌های دیگر می رفتند، سهام آن روز به روز کم شد و از سرویس‌های تازه و مدرن دیگر خبری نبود.

عامل شکست یاهو از گوگل چه بود

هر دو شرکت یاهو و گوگل یک ماموریت برای پیشرفت داشتند هر دو از جست‌و‌جو قدرت گرفته بودند و بزرگ‌ترین برخورد وب را شکل داده بودند. رقابت این دو منجر به ایجاد بهترین سرویس‌های اینترنتی شد و البته سرانجام بخش قابل توجهی از موفقیت کنونی اپل نیز به علت همان رقابت اولیه با گوگل می باشد. به یقین پیش‌بینی وضعیت امروزی یاهو کاری بسیار دشوار بود اما موضوع قابل توجه این است که بررسی سیاست‌هایی است که عامل این شد تا یاهو چنین شرایطی را تجربه کند.

تحلیلگر وب‌سایت Techcrunch که سال‌ها در شرکت گوگل کار کرده در یک گزارش کامل، با دید فنی و تخصصی به تحلیل و مقایسه سیاست‌های یاهو در قیاس با شرکت گوگل پرداخته تا به‌عنوان یکی از معیارهای حائز اهمیت در ایجاد تفاوت در شرایط کنونی شرکت‌های ذکر شده، دلایل اختلاف مهم در عملکرد این دو شرکت را مشخص نماید. در ادامه نگاهی داریم به خلاصه‌ای از این مطلب:

راه‌اندازی سریع در مقابل پایه‌گذاری ماندگار

در ابتدای هزاره جدید، گوگل و یاهو از راهکارهای مختلفی جهت توسعه سرویس‌دهی و رشد در راستای پاسخگویی به نیازهای روز‌افزون یوزرها در محیط اینترنت (سرویس‌های جست‌وجو، ایمیل، نقشه و مواردی اینچنینی) بهره می بردند. شرکت یاهو از راهکاری معروف به تحت سیستم مدیریت فایل NetApp بهره می‌گرفت که نزدیک شدن به رشد و توسعه سریع را برایش مهیا می‌کرد. این شرکت با این ابزار قادر بود به نیازهای بازار به سرعت پاسخ دهد به همین علت به زودی این شرکت به بزرگ‌ترین مشتری NetApp تبدیل شد. از سوی دیگر، گوگل سعی کرد تا زیرساخت‌های نرم‌افزاری مخصوص کمپانی خود را در قالب Google File System توسعه دهد. پلت‌فرمی که استفاده‌های مختلفی برای تمامی سرویس‌های گوگل را به همراه داشت و امکان استفاده از آن در اکوسیستم‌های آینده این شرکت نیز وجود داشت. در اصل به جای استفاده از جدیدترین ابزارهای ذخیره‌سازی داده‌ها به‌عنوان زیرساخت مورد نظر، سیستم فایل شرکت گوگل از سرورهای فیزیکی جهت پشتیبانی از معماری انعطاف‌پذیر و ارتجاعی بهره‌مند شد که مشکلات مربوط به توسعه سرویس‌ها را یک‌بار برای همیشه مرفع می کرد. در همین حال این استراتژی، عرضه محدوده وسیعی از سرویس‌های تحت وب را از سیستم نقشه گرفته تا سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری تحت پوشش قرار می‌داد.

پیچیدگی‌های توسعه و پیش گرفتن صوری

در مراحل نخست به چیزی در حدود چهار سال توسعه و تحقیق نیاز بود تا بالاخره سیستم فایل مورد نظر شرکت گوگل به مرحله بهره‌برداری کامل برسد. این در حالی است که شرکت یاهو این امکان را داشت تا راهکارهای NetApp را به سرعت اجرا کند و به‌کار ببندد. در اصل در چشم‌انداز ارائه سرویس‌های اینترنتی به‌نظر می‌رسید که یاهو فاصله زیادی از رقیب خود پیدا خواهد کرد. با وجود این، سرعت بالای یاهو برای حضور در بازار مشکلاتی را به همراه داشت و با افزایش تقاضا و ایجاد تنوع در سرویس‌های مورد نیاز کاربران، عیب های استفاده از زیرساخت‌های ابزار محور خود را نمایان کرد و این همان عاملی بود که یاهو را به شدت عقب انداخت. نداشتن زیرساخت یکپارچه، ناکارآمدی بیشتر منابع را به همراه داشت.

عامل شکست یاهو از گوگل چه بود

باید اعتراف کرد که هزینه‌ها و پیچیدگی زیرساخت‌های نهفته شرکت یاهو توان رقابت با گوگل در زمینه توسعه و به‌کارگیری سرویس‌ها و راهکارهای جدید را از این شرکت گرفتند.

اهمیت شروع از پله اول

از درس‌هایی که می‌توان از فعالیت هدفمند شرکت گوگل گرفت، نیاز برای فهم کامل مشکل، قبل از درنظر گرفتن راهکار برای آن می باشد. این در حالی است که با تصویرسازی و بررسی مشکل به‌عنوان یک مهندس یا کارآفرین، بهتر است چشمان خود را روی روش های موجود بسته و همه راهکارهای ارائه شده تا زمان حال را نادیده بگیرید و راه‌حل ویژه خود را ارائه دهید. به این ترتیب می‌توانید مشخص کنید که نیاز به استفاده از کدام‌ یک از راهکار های کنونی وجود دارد و چه مواردی باید از نو بازسازی شوند. این موضوع، عامل موفقیت استارت‌آپ‌های بسیاری نظیر آمازون نیز بوده و هست.

فراموش نکنید که شروع از پله اول، گاهی اوقات به معنای قربانی کردن رشد سریع و البته جایگزینی آن با پایداری بلندمدت خواهد بود که تحمل آن به‌ویژه در فضای سریع رشد و توسعه بازار فعلی، کمی دشوار خواهد بود.

عامل شکست یاهو از گوگل چه بود؟!

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا