مدیریت فروش و بازاریابی

سریال لطیفه شبکه GEM در خدمت تبلیغ شامپو لطیفه

تبلیغ پاکرخ و لطیفه در سریال ترکی !

طی سالهای گذشته برخی شبکه های فارسی زبان ماهواره ای موفق به جذب مخاطبان ایرانی شدند، و طبیعتاً این شبکه ها با توجه به مخاطبانی که تصاحب کرده اند می تواند محلی مناسبی برای تبلیغ کسب و کارها و برندها باشد. با وجود برخی محدودیتهای قانونی از اسفند ۹۳ شاهد حضور تبلیغاتی برخی برندهای بزرگ و شناخته شدۀ کشورمان نظیر خمیردندان صحت، آب معدنی دماوند و شامپو لطیفه بودیم. اما طی یک ماه گذشته، موضوع از این هم فراتر رفته است، سریالی که حتی نامش در اختیار برند لطیفه (متعلق به شرکت پاک رخ) است.

سریال Kara Para Ask و تبلیغ لطیفه

سریال Kara Para Ask محصول کشور ترکیه می باشد که در مارس ۲۰۱۴ پخش جهانی آن انجام شده است؛ Kara Para Ask را به فارسی باید ترجمه کنیم «عشق پولشویی» (اینجا را ببینید) یا اگر بخواهیم ترجمه لغت به لغت نکنیم بگوییم «عشق پول سیاه». این سریال در شبکه GEM با نام «لطیفه» مدتی است که در حال پخش است. نام شخصیت اصلی زن فیلمتبلیغ لطیفه در سریال لطیفه در این سریال Elif Denizer می‌باشد که در دوبله فارسی این فیلم «لطیفه» ترجمه شده است.

مجموع توضیحاتی که اشاره شد، به روشنی ما و شما را به این سمت می برد که تغییر نام سریال به «لطیفه» اقدامی تجاری با هدف برندینگ برای شامپو لطیفه محصول و برند شرکت پاک رخ می باشد. این موضوع زمانی که تبلیغات بین برنامه ای لطیفه؛که از اسفند ۹۳ شروع شده است را کنارش قرار می دهیم، موضوع را بیشتر روشن می کند. قاعدتاً شرکت پاک رخ پس از آن که تبلیغات بین سریال فاطما گل را تجربه کرد از نتایجش راضی بوده است و به همین دلیل در سریال بعدی که از این شبکه پخش شد، تصمیم گرفت تبلیغات غیرمستقیم و نامحسوس و وسیعتری را با شبکه GEM استارت بزند.

تبلیغات برند لطیقه در سریال لطیفه یا بهتر بگوییم Kara Para Ask تنها به تغییر نام سریال محدود نمی شود، در برخی از سکانسهای فیلم، مشاهده می شود که بیلبوردهای داخل خیابان به تبلیغ شامپو نرم کننده لطیفه تغییر کرده است در واقع شبکه پخش کننده سریال با استفاده از ابزارهای مختلف و جلوه های تصویری بیلبوردهای داخل خیابان را به محلی برای تبلیغ برند لطیفه تغییر داده است و یا در برخی سکانسها قهرمان فیلم در حال استفاده از شامپو لطیفه است که باز هم همچون تغییر نام سریال نمی تواند رایگان و اتفاقی باشد.

زمانی که در رسانه های کشور به دنبال بازتاب این اتفاق می گردیم علاوه بر چند خبر جسته و گریخته از تبلیغ آب معدنی دماوند و خمیردندان صحت و شامپو لطیفه یک خبر پیرامون پاسخ مدیرعامل شرکت پاک رخ به تبلیغات برند لطیفه در ماهواره می رسیم که در نوع خود بسیار جالب است. در ادامه پاسخ آقای جاهد منش مدیرعامل پاک رخ را می توانید بخوانید که به نقل از سایت نصرنیوز آمده است:

این تبلیغات از سوی نمایندگی این شرکت در کشور ترکیه صورت می گیرد و به هیچ وجه از سوی شرکت پاک رخ سفارش داده نشده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کشور ترکیه تولید کننده محصولات آرایشی بهداشتی مرغوب در منطقه است ولی شرکت پاک رخ قصد دارد در ۶ ماه آینده به یکی از صادرکنندگان محصولات خود به ویژه نرم کننده لطیفه به این کشور باشد.

وی افزود: تولیدات مختلف این شرکت به تمام کشورهای همسایه حتی بیش از ۱۲ کشور آمریکای جنوبی صادر می شود که در نوع خود کم نظیر است.

جاهد منش اذعان داشت: در دو سال آینده شرکت پاک رخ به یکی از بهترین شرکت های تولید کننده مواد شوینده کشور تبدیل خواهد شد؛ حتی به کشوری مانند ترکیه هم صادرات خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت پاک رخ ورود کالاهای خارجی به ویژه ترک به بازار داخلی را تهدیدی بزرگ برای تولید کنندگان داخلی خواند و افزود: با وجود اینکه معتقدیم نباید مرزها برای ورود کالاهای خارجی بسته شود ولی از اینکه فرصت ها عادلانه در اختیار تولید کنندگان داخلی نیست هم انتقاد داریم.

بررسی تبلیغ شامپو لطیفه در شبکه جم

به هر حال باز هم در اینجا ابهاماتی وجود دارد ! این که چرا شرکت پاک رخ برای ورود به بازار ترکیه، از یک شبکه فارسی زبان ! و سریالی که به فارسی دوبله شده است استفاده کردهشامپو لطیفه است! چرا شبکه های ترک زبان این سریال را با نام Latifeh پخش نکرده اند ! و تنها یک یا چند شبکه فارسی زبان این کار را کرده اند و باز هم این که چرا محصول لطیفه در آنجایی از سریال که دیده می شود، با نام فارسی و لوگوی و رسم الخط فارسی دیده می شود !

به هر حال به اعتقاد نگارنده، تبلیغات نامحسوس و غیرمستقیم آن هم به شکلی که لطیفه و پاک رخ انجام داده اند، اقدامی کاملاً موثر در جهت برندینگ و کسب سهم بازار بیشتر در میان مدت و بلند مدت است، آن چه نگارنده آن را نقد می کند؛ عدم ارائه فرصتهای برابر تبلیغاتی به برندها و شرکتهای مختلف است و همچنین ادعای صاحبان برندها و طفره رفتن از هدف واقعی تبلیغ، که تلاش می کند اذهان عمومی را گمراه کند؛ می باشد.

به هر حال این روزها، احتمالاً آگاهی از برند لطیفه با این روش بسیار رشد کرده است و این می تواند فرصتی برای کسب سهم بازار بیشتر از بازار نرم کننده مو در ایران و البته به ادعای شرکت پاکرخ در بازار ترکیه باشد !

شما می توانید ویدیوی بخشی از سریال لطیفه که تبلیغ شامپو لطیفه به طور غیرمستقیم و نامحسوس بر روی بیلبورد کنار خیابان را نشان می دهد؛ مشاهده نمایید.

 

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا