چگونه سوپرمارکت ها تخفیف ۵۰ درصدی می دهند؟!
شاید برای خیلی از مصرف کنندگان و خریداران این سوال پیش بیاید که چگونه سوپرمارکت ها گاهاً تخفیف های ۵۰ درصدی روی محصولات خود ارائه می دهند؟ آیا قیمت تمام شده آن ها به گونه ای بوده است که تا این حد تخفیف باز هم امکان پذیر باشد؟
سعید درخشانی، رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی در این خصوص اظهار داشت: در خصوص برچسبهایی که روی کالاها نصب می گردد در طول سالیان گذشته بارها و بارها اعتراضهای بسیاری صورت گرفته است، زیرا که لازم است شرایط رقابتی در بازار وجود داشته باشد. در حال حاضر با طرحی که در زمینه برچسب قیمت گذاری تعدادی از کالاها صورت گرفته شرایطی فراهم می گردد که سوپرمارکت های مختلف قادر هستند با توجه به شرایط خود به ارائه تخفیفهای دلخواه بپردازند.
به نقل از اقتصاد آنلاین، درخشانی براین باور است اگر این طرح اجرایی گردد بهای تولید کالا مشخص بوده و در زمان تحویل کالا به واحدها فاکتوری در این خصوص ارائه می گردد. سود هر کالا نیز از سوی اتحادیه به واحدها اعلام میشود تا مشخص باشد چند درصد سود برای یک کالا میتوان در نظر گرفت و در این شرایط شاهد خواهیم بود که اختلاف قیمت چندانی نیز در بازار وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به ااینکه حتی در حال حاضر نیز سوپرمارکت های مختلف برای ارائه تخفیف های خود از اتحادیه مجوز میگیرند، تصریح کرد: گاهی اتفاق می افتد که تعدادی از سوپرمارکت ها بخواهند برای اجناس خود تخفیفی در نظر گرفته و از سود خود کم کنند که با اجرای این طرح چنین شرایطی مهیا خواهد شد.وی در عین حال به زمان گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته نیز همین طور بود و برای هر جنسی سودی بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی از سوی واحدهای توزیع کننده اعمال میشد.
از سوی دیگر بازرسان به طور دائم به واحدها مراجعه میکردند و اگر سودی بیش از این برای کالا حساب شده بود به عنوان تخلف با آن برخورد میکردند.رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی ادامه داد: اکنون ما فریاد میزنیم که چگونه ممکن است فروشگاههای بزرگ بتوانند چنین تخفیفهایی را ارائه دهند. این موضوع به کار فروشگاههای کوچک و واحدهای خرد آُسیب وارد می کنند و راه مقابله با این موضوع این است که نصب برچسب قیمت به عهده واحد توزیع کننده گذاشته شود و تولید کننده فقط بهای تولید را اعلام نماید.
درخشانی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا به این شیوه امکان نظارت بر واحدهای مختلف و پیگیری تخلفات کمتر نمی شود، اظهار داشت: با توجه به آنکه صنف ما تقریباً۵۰۰ واحد دارد، تعداد واحدها به گونهای نیست که نتوان بر روی آن نظارتی صحیح و منطقی انجام داد.در روزهای اخیر از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوبه ای صادر شده که بر اساس آن به جای الزام تولید کنندگان به نوشتن دقیق قیمت مصرف کننده روی کالا درج یا نصب برچسب قیمت به واحدهای خرده فروشی سپرده شود. هر چند که قرار است که فاز اول این طرح از آغاز مهرماه و در مورد محصولاتی نظیر بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی، بهداشتی اجرا شود.