شرکتهای ایرانی

تیکنر چیست؟ (به زبان ساده)

آب ماده‌ی پرکاربرد و جزء مواد اولیه‌ی اساسی اکثر صنایع محسوب می‌شود. با توجه به مصرف بالای آب در صنایع، کاهش بارندگی‌ها و کمبود آب‌های زیرسطحی، تصفیه‌ی آب ضروری است. سه روش عمده برای آب‌گیری و تصفیه آب در صنایع به کار می‌رود که شامل فیلتراسیون، ته‌نشینی و خشک کردن است.

برای تصفیه‌ی آب معادن مختلف، مانند معادن آهن، آلومینیوم، مس و هم‌چنین سنگ‌بری‌ها و ماسه‌شویی‌ها از تیکنر استفاده می‌شود. استفاده از تیکنر جهت مصرف مجدد آب در خطوط تولیدِ این صنایع، اهمیت فراوانی دارد و سبب افزایش بهره‌وری می‌شود. تیکنرها حوضچه‌های عظیم ته‌نشینی هستند که جداسازی فاز مایع و جامد را بر اساس نیروی ثقل انجام می‌دهند.

تیکنر

اگر شما هم به دنبال خرید تیکنر و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، همراه ما باشید. در این مقاله ضمن معرفی تیکنرها، یکی از شرکت‌های طراح و سازنده تیکنر را نیز معرفی می‌کنیم. بعد از خواندن این مطلب شما می‌توانید به راحتی و بدون نگرانی تیکنر مورد نیاز خود را تهیه کنید.

تیکنر چیست؟

همان‌طور که گفته شد تینکرها حوضچه‌هایی هستند که بر اساس نیروی گریز از مرکز و نیروی ثقل عمل می‌کنند. ابتدا پساب‌ صنعتی که دارای ذرات جامد فراوانی است، به تیکنر وارد می‌شود. به دلیل اختلاف در دانسیته‌، ذرات جامد ته‌نشین شده و آب بازیابی شده مجدداً در خطوط تولید، استفاده می‌شود.

به مواد جامدی که به شکل خمیر غلیظ یا پالپ در کف تیکنر قرار می‌گیرد، Underflow گفته می‌شود. این پالپ توسط پارویی که در تیکنر قرار دارد به آرامی به بیرون منتقل می‌شود. مایع شفاف که همان آب تصفیه شده است در بالای تیکنر قرار می‌گیرد که جریان سرریز یا Overflow نامیده می‌شود و به صورت مداوم از تیکنر خارج می‌شود. در طراحی تیکنرها از مدل‌سازی‌های ریاضی و نرم‌افزارهای مهندسی برای برآورد قطر و ارتفاع استفاده می‌شود.

پارامترهای قابل اندازه‌گیری برای مدار کنترل تیکنر عبارتند از:

  • گشتاور و ارتفاع پارو
  • رئولوژی Underflow
  • شفافیت جریان سرریز
  • نرخ جریان پساب وردی
  • دانسیته‌ی پساب ورودی
  • نرخ ته‌نشینی ذرات جامد
  • چگالی جریان Underflow

تیکنر

اجزای تیکنر

تیکنرها سازه‌های بزرگ فلزی یا بتنی با اجزای مختلف هستند که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم:

۱- بدنه‌ی اصلی تیکنر یا سازه‌ی نگهدارنده (تانک):

بدنه می‌تواند از مصالح مختلف مانند فولاد، بتن، چوب، ورقه‌های پلاستیکی و سیمان ساخته شود. انتخاب جنس این سازه به عوامل زیادی از جمله:

  • هزینه
  • وضعیت زمین
  • دمای عملیاتی
  • شرایط آب و هوایی
  • میزان مقاومت در برابر خوردگی مورد نیاز

بستگی دارد.

۲-مخزن خوراک ورودی:

این مخزن که به آن (feed wall) می‌گویند با کاهش انرژی جنبشی پساب ورودی، تلاطم کلی مخزن را به حداقل می‌رساند. وظیفه‌ی این بخش توزیع جریان یکنواخت به درون تیکنر است.

تیکنر

۳-ساختار حفاظت‌کننده‌ی درایو (محافظ مکانیزم):

پل‌های حفاظت‌کننده‌ی تیکنرها، معمولاً از قطر ۳۰ تا حداکثر ۴۰ متر هستند. داشتن این ساختار پشتیبان مزایای زیر را فراهم می‌کند:

  • ابزار بالابر ساده‌تر استفاده می‌شود.
  • توانایی انتقال بار به اطراف تانک را فراهم می‌کند.
  • دسترسی به درایو از هر دو سمت پل امکان‌پذیر است.
  • قسمت‌های کمتری در معرض تجمع گل و لجن قرار می‌گیرند.
  • هزینه‌ی کمتر برای واحدهایی با قطر کمتر از ۳۰ متر ایجاد می‌کند.

۴-مجموعه‌ی درایو و همزن:

مجموعه‌ی درایو جزء اصلی تیکنر است که نیروی کافی برای حرکت پاروها میان پالپ را فراهم و جامدات ته‌نشین شده را به قسمت تخلیه هدایت می‌کند. مجموعه‌ی درایو گنجایش کافی برای اضافه بارهای موقت ایجاد کرده و از آسیب رسیدن به سیستم جلوگیری می‌کند. درایوها به صورت مکانیکی یا هیدرولیکی هستند و با افزایش گشتاور زنگ خطر را به صدا در می‌آورند یا متوقف می‌شوند.

۵-مجموعه‌ی Overflow:

این مجموعه شامل شیارهایی است که جریان سرریز را به خارج از تیکنر هدایت می‌کند.

۶-مجموعه‌ی Underflow:

این بخش برای خارج کردن پالپ با استفاده از پمپ، تعبیه شده است.

۷-تجهیزات ابزار دقیق:

ابزار و تجهیزاتی که برای اندازه‌گیری و کنترل فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیکنر

انواع تیکنر:

در سال‌های اخیر تیکنرها مورد توسعه قرار گرفتند و اکنون انواع مختلفی از آن موجود است. از انواع تیکنرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-تیکنر معمولی:

تیکنرهای معمولی سطح زیادی برای انجام فرآیند در اختیار قرار می‌دهند. هزینه‌های عملیاتی فرآیند در این نوع تیکنرها کمتر است و به ۳ صورت تیکنر پل‌دار، پایه‌دار و ریلی موجود است.

۲- تیکنر لاملا:

در این تیکنر از سطوح شیب‌دار برای افزایش مساحت ته‌نشینی استفاده می‌شود. در تیکنر لاملا از پارو استفاده نمی‌شود و در مقایسه با تیکنر معمولی فضای کمتری استفاده می‌شود. اگر محدودیت فضا وجود دارد انتخاب این تیکنر منطقی به نظر می‌رسد.

۳- تیکنر مخروطی عمیق:

این تیکنرها ارتفاع زیادی دارند و فلوکولانت بیشتر مصرف می‌کنند. در این تیکنرها سرعت جریان رو به بالای آب و درصد جامد ته‌ریز بیشتر است. این تیکنرها سطح کمتری از زمین را اشغال می‌کنند و برای جاهایی که با مشکل فضا روبرو هستند کاربردی است. باید در نظر داشت که کنترل تیکنرهای عمیق دشوارتر است. در صورت نیاز به بازیابی بخش زیادی از آب، این تیکنرها گزینه‌ی مناسبی هستند.

۴- تیکنر نرخ بالا (HRT):

در این تیکنرها از صفحات شیب‌دار استفاده شده است که سرعت خروج مواد را افزایش می‌دهد. این تیکنرها، به فضای کمتری برای نصب نیاز دارند و عمل ته‌نشینی در آن با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

۵- تیکنرهای چند بخشی:

این تیکنرها شامل چند تیکنر می‌شوند که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، بنابراین مصالح ساختمانی کمتری نیاز دارد. پاروهای کل مجموعه روی یک محور مشترک متصل می‌شود. کل تیکنرهای چند بخشی دارای ته‌ریز مشترک هستند. این تیکنرها سطح کمتری اشغال می‌کنند و هنگامی‌که دما افزایش یابد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. در تیکنرهای چند بخشی کنترل عملیات پیچیده و دشوار و غلظت ته‌ریز کم است.

مزایای تیکنر

استفاده از تیکنرها برای تصفیه و بازیابی آب، یکی از روش‌های مناسب و مقرون به صرفه برای احیای این ماده‌ی حیات است. مزایای استفاده از تیکنر عبارتند از:

  • کاهش مصرف آب و هزینه‌های تولیدی
  • مکانیزم فرآیند و نگهداری آسان
  • افزایش ظرفیت و سرعت تصفیه‌ی آب
  • صرفه‌جویی در مصرف برق
  • نصب و راه‌اندازی آسان و متناسب با فضا
  • استفاده‌ی مجدد از آب تصفیه شده در تولید محصول
  • سیستم کنترل، تخلیه پالپ و تزریق فلوکولانت اتوماتیک

کاربردهای تیکنر

از آنجا که اکثر صنایع پساب‌هایی با ذرات معلق دارند، استفاده از تیکنرها در انواع صنایع متداول است. انواع مختلف تیکنر کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف زیر دارند.:

۱- سنگ‌بری‌ها

۲- ماسه‌شویی‌ها

۳- کارخانه‌های سرامیک‌سازی و کاشی

۴- کارخانه‌جات و معادن فرآوری مس، آهن، طلا، سنگ

طراحی و تولید انواع تیکنر در مجموعه‌ی صدرا تجهیز مهرگان

با توجه به عوامل محیط‌زیستی و کمبود آب، تصفیه‌ی پساب و بازیابی آب در واحدهای صنعتی امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. استفاده از تیکنرها روشی متداول برای این هدف است. عملکرد تیکنرها به این صورت است که ابتدا جریان ورودی که شامل ذرات معلق است وارد تیکنر می‌شود. به دلیل اختلاف دانسیته مواد سنگین ته‌نشین می‌شوند و مایع شفاف در قسمت بالا قرار می‌گیرد.

مایع شفاف که همان آب بازیابی شده است جهت مصرف مجدد در واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خلاصه‌ای از عملکرد تیکنرها بود که در این مقاله مفصل در مورد آن توضیح دادیم.

در همین راستا شرکت صدرا تجهیز مهرگان اقدام به طراحی و تولید انواع تیکنر کرده است. این مجموعه با به کارگیری افراد متخصص و رعایت نکات ایمنی و انجام صفر تا ۱۰۰ پروژه، شما را یاری می‌دهد. ارائه تجهیزات و خدمات در سطح استانداردهای جهانی، اصولی است که ما به آن پایبندیم. بنابراین بدون نگرانی و دغدغه با ما تماس بگیرید.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا