نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به چه معناست؟
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه Preventive Maintenance (PM) عبارتست از هر نوع تعمیر و نگهداری معمول که بصورت دوره ای بر روی قطعهای از تجهیزات به انجام میرسد تا آن را در حال اجرا نگه داشته و از مشکلات برنامهریزی نشده یا هزینههای تعمیر اضطراری جلوگیری کند. مدیریت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دشوار است و بشکل سنتی قابل اجرا نیست، از این رو بسیاری از شرکتها این کار را از طریق سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری رایانهای (CMMS) انجام میدهند.
مزایای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه
در ادامه به چند نمونه از مزایای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه pm منظم اشاره خواهیم کرد:
- با جلوگیری از خرابی قطعات، طول عمر تجهیزات افزایش مییابد.
- با رسیدگی به مشکلات احتمالی پیش از وقوع، امکان جلوگیری از خرابیهای پرهزینۀ تجهیزات بوجود میآید.
- با کاهش تعمیرات واکنشی/اضطراری پر هزینه، در هزینهها صرفهجویی به عمل میآید.
- با کاهش خرابی تجهیزات، ایمنی بهبود پیدا میکند.
- با ردیابی اطلاعات تاریخی میتوان به ممیزی و بازرسی کمک کرد.
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل چه مواردی میشود؟
نوع تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای انواع مختلف تجهیزات متفاوت است، اما بطور کلی میتوان آن را شامل مواردی همچون تمیز کردن، تعویض روغن، بازرسی کلی، روغنکاری و تعویض قطعات دانست. اما پیش از تعیین وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر روی قطعهای از تجهیزات، بهتر است جهت اطمینان از رعایت مقررات ممیزی و بازرسی، این موارد به خوبی مورد توجه قرار گیرد.
در تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، اطلاعات تاریخی دقیقی دربارۀ هریک از قطعات تجهیزات حفظ میشود. با گذشت زمان، با تجزیه و تحلیل این اطلاعات میتوان برای تصمیمگیری با کمک نرمافزارهای هوشمند تعمیر و نگهداری در آینده استفاده کرد. بعنوان مثال با بررسی دادههای تاریخی، کاربر سیستم متوجه میشود باید یک تسمه را هر سه ماه یکبار تعویض کرد، در صورتی که ظاهر آن هیچگونه فرسودگی را نشان نمیدهد. بدین ترتیب ممکن است تصمیم گرفته شود که تعویض هر چهار یا پنج ماه یکبار صورت گیرد و بدین ترتیب هزینههای کلی را کاهش داد. در مقابل بازرسیهای منظم بعنوان بخشی از وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه میتواند منجر به شناسایی فرسودگی قطعات پیش از زمان تصور شده شود.
اجرای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بدون نرم افزار cmms با چالش های متعددی روبرو خواهد شد، با وجود اینکه ممکن است کاربر وظایف خود را به درستی انجام دهد اما بدون دسترسی سریع به تاریخچه قطعات و تجهیزات تصمیم گیری درست امکان پذیر نخواهد بود.
مزایای نرمافزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه
برخی از مزایای نرمافزار cmms عبارتند از:
- نرمافزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به کاهش هزینههای عملیاتی کمک کرده، و زمان از کار افتادن تجهیزات که ممکن است بسیار پر هزینه باشید را نیز کاهش میدهد. همچنین مدیران ارشد میتوانند پیش بینی کنند که کاربر چه ابزارها و قطعاتیبرای انجام سرویس لازم دارند. پیش از آغاز به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه هر آنچه باید انجام شود برنامه ریزی شده و کاربر با انجام به موقع وظایف، تعمیرات واکنشی پرهزینه نیز کاهش خواهد یافت.
- نرمافزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بهرهوری را افزایش میدهد، و با بهبود برنامهریزی و زمانبندی، کارآیی را به حداکثر میرساند. بنابراین امکان اجرای سریعتر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه فراهم خواهد شد. با کاهش تعمیرات واکنشی و اضطراری تیم تعمیرات زمان بیشتری برای بهبود برنامه کاری در جهت افزایش بهره وری دارند و مسلما اهداف کلان کسب و کار دست یافتنیتر خواهند شد.
نرمافزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل چه مواردی است؟
- تعمیر و نگهداری پیشگیرانه: این نرمافزار به کاربران اجازه میدهد برای هریک از قطعههای تجهیزات برنامۀ زمانبندی تعمیر و نگهداری ایجاد کند، که در آن تمامی سرویسهای مورد نیاز جهت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مشخص شده است.
- تعیین دستور کار: دستور کار مهمترین بخش از نرمافزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به شمار میآید، بنابراین هر نرمافزار cmms باید این قابلیت را داشته باشد.
- قابلیت گزارشدهی: یک نرمافزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مناسب به کاربران امکان میدهد گزارشهای مختلفی را در زمینۀ شناسایی روندها و تعیین نقاط بهبود ارائه کنند. این گزارشات ممکن است آماری، تحلیلی یا شاخصی باشند. شاخص های کیفی (KPI) تعمیر نگهداری مهمترین و قابل اتکاترین گزارشات نرم افزار cmms در مدیریت بخش نت میباشند.
- چکلیستها: دسترسی مستقیم به چکلیستها از طریق نرمافزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه جهت اطمینان از تکمیل و توجه به تمامی وظایف بازرسی بر روی قطعههای مختلف تجهیزات اهمیت زیادی دارد. ایجاد انواع چک لیست و گروه بندی چک لیست ها در برنامه ریزی و اجرای سرویس های پیشگیرانه بسیار حیاتی هستند.
- برنامۀ کاربردی بر روی انواع پلتفرم (موبایل تبلت و کامپیوتر): اگرچه ممکن است این ویژگی برای تمامی شرکتها الزامی نباشد، اما امکان استفاده از نرمافزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر روی تلفنهای هوشمند منجر به صرفهجویی در زمان شده، و به کاربران امکان افزودن عکسهای مختلف – مستقیماً از واحد تعمیر و نگهداری – به فهرست وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را میدهد. همچنین با انجام وظایف ثبت بازخورد در کمترین زمان امکان پذیر است کاربر در کمترین زمان و بصورت آنلاین انجام وظایف خود را ثبت میکند.
سیستم نگهداری و تعمیرات آلکا یک نمونه از نرم افزار های CMMS تخصصی است که کاملا مطابق با استانداردهای نت طراحی و پیاده سازی شده است. نرم افزار CMMS آلکا قابلیت های مورد نیاز برای برنامه ریزی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را در اختیار سازمان ها قرار میدهد و گزارشات آماری از روند اجرایی برنامه نت پیشگیرانه PM را ارائه میکند. از آنجا که این نرم افزار از سال ۱۳۸۶ در حوزه نت به ارائه خدمات مشغول است و با کارخانجات و ارگان های مختلفی همکاری کرده است، این اطمینان را به مدیران بخش نگهداری و تعمیرات میدهد که هر آنچه برای اجرای برنامه تعمیر و نگهداری نیاز دارند را در اختیار خواهند داشت.
نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه آلکا
تیم نرم افزار PM آلکا طی سالیان فعالیت موثر در صنایع مختلف به دیدگاه روشنی دست یافته اند، روند اجرای برنامه تعمیرات پیشگیرانه PM در هر صنعت با صنایع دیگر متفاوت است. حتی ممکن است در یک صنعت مثلا صنعت خودرو سازی کارخانجات فعال برنامه اجرایی متفاوتی در تعمیرات پیشگیرانه داشته باشند به همین دلیل انعطاف پذیری در نرم افزار CMMS نقش حیاتی دارد. نرم افزار CMMS آلکا به عنوان بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات با در نظر گرفتن تمامی جوانب در صدد پوشش حداکثری نیازهای نت صنایع است، از این رو نسخه های مختلفی را برای هر صنعت ارائه داده است.
نسخه های نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه آلکا
با توجه به این مهم که صنایع مختلف نیازهای منحصر به فردی دارند اما در کلیت امر این نیازها در یک صنعت یکسان است، نرم افزار CMMS آلکا در ۵ نسخه اختصاصی ارائه شده است. نسخه اختصاصی ناوگان خودرویی و لجستیک، نسخه اختصاصی خط تولید کارخانجات، نسخه اختصاصی کشت و صنعت ها، نسخه اختصاصی ماشین آلات معدنی و نسخه اختصاصی شهرداری ها. این پنج نسخه در کنار نسخه های استاندارد و نسخه پرو در حال حاضر قابل بهره برداری هستند. از آنجا که تیم فنی نرم افزار آلکا توانسته نسخه اختصاصی صنایع را ارائه کند پس این توانایی را دارند که در جهت گسترش فعالیت ها نسخه های اختصاصی دیگری را برای افزایش کارایی نرم افزار ارائه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت WWW.PMEM .IR مراجعه کنید.