شفافیت شما، کیفیت مدیریت شما را بالا می برد
ما انسان هستیم و مرتکب اشتباه میشویم؛ اما مهم این است به خود یادآوری کنیم که شفافیت و صادق بودن مزایای زیادی دارد.
۱. استخدام: در زمان مصاحبه استخدامی با داوطلبان، به جای پرسش در مورد مسائل غیرضروری و نامربوط به موضوع، بر نکات مهم و مربوط تمرکز کنید. اگر داوطلب استخدام شما نمره معدل پایینی در دانشگاه داشته، از او بپرسید چرا معدلش پایین است. اگر از ابتدا بر این موارد تمرکز کنید، شرایط بسیار متفاوت پیش خواهد رفت. برای شکل دادن یک تیم خوب که تحت نظر شما عمل کند، مدیریت کردن توقعات و انتظارات بسیار حیاتی است. بنابراین شما باید در مورد اینکه افراد چه توقعاتی دارند و در آینده چه فرصتهایی برای آنها وجود خواهد داشت، واقع بین باشید. هیچگاه وعده ندهید که دنیا را فتح خواهید کرد (مگر اینکه واقعا بتوانید!).
۲. اخراج: شما نباید از اخراج کردن فردی هراس داشته باشید. به روشنی با کارمندان خود در مورد اهدافتان صحبت کنید و توامان روی آنها توافق حاصل کنید. اگر به اهداف دست نیافتید، باید با کارمندان خود در مورد عملکرد پایینشان به صورتی شفاف صحبت کنید. مهمتر اینکه از کارمندی که میخواهد عملکرد اشتباه خود را اصلاح کند، حمایت کنید. اگر بعد از چندین فرصت برای اصلاح عملکرد پیشرفتی مشاهده نکردید، از قطع کردن همکاری شرکت با افراد نترسید. کارمندان به مدیران مصمم و قاطع احترام خواهند گذاشت.
۳. درسهایی را که آموختهاید به اشتراک بگذارید: صحبت کردن از موفقیتها آسان است، اما معمولا زمانی که از شکستها صحبت کنید، میتوانید به خود مباهات ورزید. ما معمولا از شکستهایمان چیزهای بیشتری میآموزیم، بنابراین اجازه دهید کارمندان شما نیز از آنها بهره گیرند.
۴. شراکت: در مورد کسبوکار و مزایایی که برای طرفین حاضر در شراکت خواهد داشت، صادق باشید. با اینکه شراکت زمان گیر است، هر دو طرف میتوانند از آن بهره ببرند. پنهان کردن اطلاعات موجب صدمه زدن به یک رابطه موفق میشود. دکتر کریس پالیانی مدیر عامل شرکت کینکست، عنوان میکند که شفافیت در روابط «بینشها را تغییر میدهد، به افراد کمک میکند یکدیگر را از زاویهای جدید درک کنند و موجب میشود که افراد بتوانند به جای نگرانی در مورد اهداف کوچک، بر به انجام رسانیدن اهداف بزرگ تمرکز کنند.»
۵. استراتژی: کارمندان خود را در راستای مسیر و هدفی که شرکت در پی آن است و همچنین استراتژیهای رسیدن به آن سوق دهید. واقعیت این است که شما نمیدانید چگونه یکی از کارمندانتان میتواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. آنها ممکن است ارتباطاتی شخصی با افرادی کلیدی داشته باشند که شما از آن مطلع نیستید یا حتی در یک کنفرانس با فردی که میتواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند ملاقات داشتهاند. دنیا کوچک است و عدم ارتباط با کارمندانتان موانعی غیرضروری برای شما ایجاد خواهد کرد.
۶. فرهنگ سازمانی: در حالی که بهترین فرهنگ سازمانی با تغییر محل کار دستخوش تغییر میشود، اما بهترین محیطها تقریبا همیشه باز و شفاف هستند. پیتر بامگارتنر، مدیرعامل شرکت لینکلن لوپ (استودیوی ارائه دهنده خدمات تحت وب)، عنوان میکند فرهنگ محرمانه بودن و ضعیف بودن جریان اطلاعات منجر میشود افراد احساس کنند که با آنها به صورت منصفانه رفتار نمیشود. این شیوه روحیه افراد را از بین میبرد و در نهایت موجب میشود که کارمندان سازمان را ترک کنند یا از تلاش کردن دست بردارند. اگر جریان اطلاعات را باز و شفاف کنید، به همه فرصت خواهید داد سوال کنند و درک کنند که کسبوکار شما چگونه عمل میکند.»
۷. بازخوردها را با آغوش باز بپذیرید: گوش دادن به افراد اطلاعات فراوانی به شما میدهد. یک بازخورد شفاف بهترین راه برای اطلاع یافتن از وجود نقاط ضعف و بهبود دادن آنها است. اگر میخواهید افراد صادقانه به شما بازخورد دهند، باید این عمل آنها را با آغوش باز بپذیرید. اگر شما از انتقاد میترسید، باید مهارتهای انتقادپذیری را در خود بهبود بخشید.
{jcomments on}: در عصر حاضر، مشتریان ناراضی شرکت شما را بیسر و صدا ترک نخواهند کرد، بلکه بسیاری از آنها بازخوردهای منفی در مورد شرکت را در توییتر، فیسبوک و گفتوگو با مشتریان بالقوه به اشتراک خواهند گذاشت. حفظ کردن روابط واقعی و شفاف با مشتریان از ایجاد نظرات و دیدگاههای منفی در مورد شرکت شما جلوگیری میکند. در مورد مزیتها و ارزشهای واقعی محصولات و خدماتی که ارائه میکنید، صادق باشید. این کمک میکند که سطح انتظارات و توقعات افراد مشخص شود و شما بتوانید از جریان منفی که رسانهها ممکن است به راه بیندازند مصون بمانید.
در نهایت باید عنوان کرد که ما ممکن است اشتباهات زیادی در مورد شفافیت با کارمندان، مشتریان و شرکا مرتکب شویم. ما به عنوان مدیران کسبوکار، در مورد شرکا بهطور طبیعی تهییج میشویم، تعهدات اضافی میدهیم یا از جزئیاتی که معتقدیم ممکن است به روابط صدمه بزند میگذریم، اما باید به این نکته توجه کرد که واقع بین بودن و صادق بودن با افراد فواید زیادی در کسبوکار دارد و موجب میشود که شما در نهایت احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.
این مقاله در روزنامه دنیای اقتصاد ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۱ منتشر شده است. (لینک مقاله در روزنامه)