روشهای تولید و مدیریت تولید

مطالعه کار و روش

«بهره‌وری» (Productivity) آن قدر اصطلاح پرکاربردی است، که دیگر فقط در دانشکده های مدیریت و مهندسی صنایع به آن پرداخته نمی شود، بلکه در سطوح مختلف کسب و کار و جامعه می توانید این عبارت را بشنوید. احتمالاً خیلی ها هدف خود را « افزایش بهره وری » قرار داده اند. جدا از مفهوم رایج بهره وری ، تعاریف مختلف و گوناگونی برای آن ارائه شده است، که موضوع این مطلب نمی باشد. اما به واقع برای افزایش بهره وری ، یا دست کم « کارایی » (efficiency) در یک واحد تولیدی باید چه کرد؟ به واقع مدیر یک کارخانه برای افزایش آن چه ابزاری را در اختیار دارد ؟

مطالعه کار و روشها، به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای شناخت فرآیندها و کارها در یک واحد تولیدی شناخته می شود، در ادامه مقدمه ای کوتاه پیرامون مطالعه کار و روشها ارائه شده است.

چارچوبی برای مطالعه کار و روش

مطالعه کار: مطالعه کار بررسی فعالیت های مرتبط با انسان است به منظور بهبود این فعالیت­ها با توجه به فاکتورهای اقتصادی، فنی، انسانی.

مطالعه روش­ها: بررسی دقیق وضعیت فعلی انجام کار و تجزیه وتحلیل آن به منظور استخراج نقاط قوت و ضعف و استفاده از آنها به منظور برآورده­سازی نیازهای تولید با کارایی و اثربخشی بالاتر.

مطالعه کار بنا به نظر کارشناسان دارای چهارچوب استانداردی می­باشد که در زیر به آن پرداخته می­شود.

۱-تصمیم گیری برای بهبود

 قبل از هر کاری می­بایستی تیم بررسی کننده نسبت به شرایط و ضرورت ایجاد بهبود در فرایند توجیه شوند تا در حین انجام فرایند کار دچار وقفه نشود.

۲-انتخاب(Select)

 در این مرحله فرایندهایی که در آن می­بایست بهبود حاصل شود به طور مجزا شناسایی می­شوند.

۳-ثبت (Record)

آنچه که مربوط به انجام کار با استفاده از روش فعلی می­باشد می بایست در این مرحله ثبت شوند. این کار ممکن است از طریق مشاهده مستقیم،عکس، فیلم، چارت­، دیاگرام، گزارش­ها، دستورالعمل فعلی انجام کار و یا هر روش مستندسازی دیگر باشد.

۴-آنالیز (examine)

تجزیه و تحلیل آنچه که ثبت شده است به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف.

۵-توسعه(Develope):

 ارائه راهکارهای عملیاتی با در نظر گرفتن مسائل فنی، اقتصادی و … .

۶-اندازه گیری (Measurment):

ارائه مقیاس استاندارد برای روش جدید.

۷-ارائه روش جدید (Define):

ارائه روش جدید با ارائه مستندات لازم به صورت واضح به گونه ای که قابل شناسایی و تفکیک باشد.

۸-پیاده سازی روش جدید (Install) :

در این مرحله  روش جدید با رعایت مسائل فنی و استانداردها پیاده می­شود.

۹-به روزنگه داری و تثبیت وضعیت جدید (Maintain) :

پس از پیاده سازی روش جدید میبایست با توجه به مسائلی نظیر مقاومت در برابر تغییر و نا آشنایی به روش جدید این مرحله از اهمیت بسزایی برخوردار است

۱۰-بررسی و جستجو به منظور ایجاد بهبود بیشتر(Seek):

در این  مرحله دوباره برای یافتن روش­های بهبود جدید تلاش می­شود.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب فارسی:

ارزیابی کار و زمان نوشته دکتر نصرالله مرعشی

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا