روشهای تولید و مدیریت تولید

سیستم کششی و کاهش ضایعات در کانبان

هدف : تعداد کانبان را 0 کنید !

قبلاً در مقاله «سیستم کانبان چیست؟» در مورد مفهوم سیستمهای کانبان نوشتیم. در اینجا می توانید پیرامون سیستم کششی در کانبان و تاثیرش بر کاهش ضایعات تولید بخوانید. سیستم کانبان در هر فرآیند، کمیت تولید را مشخص می‌کند. این موضوع را سیستم عصبی تولید نام می‌نامند. زیرا این روش همان طوری که سیستم عصبی، بدن ما را مدیریت می‌کند، تولید را اداره می‌کند. از فواید اولیه سیستم کانبان کاهش تولید مازاد می‌باشد و هدف آن تولید سفارش در زمان و مقداری است که سفارش داده شده است. به ژاپنی لغت کانبان یعنی کارت یا علامت و این نام به کارت کنترل موجودی در یک سیستم کششی اطلاق می‌گردد. اصولاً کانبان سفارش کاری است که همراه مواد حرکت می‌کند. هر کارت یا کانبان معرف قطعه و یا مجموعه نیم مونتاژی است که نشان می‌دهد که هر کدام از کجا آمده و به کجا می‌روند.

با استفاده از این روش کانبان همانند یک سیستم اطلاعاتی عمل کرده که همه فرآیندها را به هم مرتبط کرده و کل جریان ارزش را به طور هماهنگ به تقاضای مشتری پیوند می‌دهد.

سیستم کششی و کاهش ضایعات

در سیستم کانبان فرآیندهای بالادستی فقط میزانی را تولید می‌کنند که برای جایگزینی مقادیری که از فرآیندهای پایین دست برداشت شده است، لازم است. کارگران از یک فرآیند به فرآیند قبل می‌روند تا قطعاتی را که نیاز دارند بردارند. آن ها این عمل را به تعداد و دفعاتی که این قطعات مورد نیازند، انجام می‌دهند. شروع سیستم برداشت با سفارش مشتری آغاز می‌شود که به آن سیستم کششی می‌گویند.

کانبان و سیستم کششی

سیستم کششی بر مبنای مفهوم سوپرمارکت استوار است. هم زمان که مشتریان محصولات یا اجناس را از قفسه ها بر می‌دارند، قفسه ها پر می‌شود. تولید ناب، جریان تولید محصولات با حجم زیاد که بر برآورد مقادیر مورد انتظار فروش استوار است را معکوس می‌کند.

در کارگاه های تولیدی یک سیستم کششی به نحوی انعطاف ایجاد می‌کند که دقیقاً آن چه سفارش داده می‌شود در زمان مورد نیاز و اندازه مورد سفارش تولید خواهد گردید. به همین جهت امکان حذف تولید مازاد – بحرانی ترین نوع از انواع اتلاف ها – وجود خواهد داشت.

هدف نهایی، تعداد کانبان صفر است. کانبان صفر موجودی حین فرآیند را حذف می‌کند. به بیان دیگر، سفارش مشتری برای جریان پیوسته ناب، یک علامت محسوب می‌شود. این امری ایده‌آل است که روح بهبود مستمر در سیستم کششی همواره توسعه یابد.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا