بیمه تامین اجتماعی: نحوه ارسال لیست بیمه و حسابرسی
در سال ۱۳۳۱، یک سازمان بیمهگر بهنام سازمان تامین اجتماعی شروع بهکار کرد و از آن زمان تاکنون، فعالیتهای بیمهای خود را در قالبها و شرایط مختلف ادامه داده است. هدف اصلی این سازمان، حمایت از نیروهای کار جامعه و ازطریق بیمهگذاری و ارائه تسهیلات مختلف، بهخوبی پیگیری میشود.
در این مقاله، قصد داریم به بررسی بیمه تامین اجتماعی بپردازیم، ارسال لیست بیمه را بررسی کرده و در نهایت حسابرسی بیمه را بهطور دقیق توضیح دهیم. ما را در این مسیر همراهی کنید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.
خدمات بیمه تامین اجتماعی
یکی از مسائل اساسی که در این بخش مطرح میشود، این است که سازمان تامین اجتماعی چه خدماتی برای افراد بیمهشده ارائه میدهد و چه وظایفی نسبت به آنها دارد. باید توجه داشت که این سازمان، استانداردهای بینالمللی را رعایت کرده و بر این اساس، وظایف و تعهدات خاصی نیز بر عهده دارد. بهعنوان مثال، از وظایف مهم این سازمان میتوان به این موارد اشاره کرد.
- حمایت از افراد بیمهشده در هنگام وقوع حوادث، بروز بیماریهای مختلف و در دوران بارداری
- پرداخت مستمری بازنشستگی به افراد بازنشسته تحت پوشش این موسسه
- مستمری به افراد بیمهشده درصورت ازکارافتادگی
- حقوق بیکاری به افراد درصورت اخراج غیر ارادی از محل کار
- غرامت دستمزد در زمان بیماری به افراد بیمهشده
- پرداخت دستمزد در دوران بارداری به افراد بیمهشده
- کمک هزینههای پزشکی به افراد بیمهشده یا خانواده آنها
- کمک هزینه برای ازدواج
- مستمری به بازماندگان افراد بیمهشده
- پرداخت مبالغ حمایتی مانند هدیه عید به بازنشستهها و دریافتکنندگان مستمری از سازمان تامین اجتماعی
تعهدات اساسی که سازمان تامین اجتماعی بر عهده دارد، این است که باید در زمان نیاز و با رعایت شرایط تعیینشده، مبالغ حمایتی را به افراد بیمهشده پرداخت کند.
لیست بیمه تامین اجتماعی چیست؟
لیست بیمه، سابقه کاری افراد براساس تاریخچه بیمهای آنها ثبت میشوند. دقیقا این فهرست نشان میدهد که یک فرد چه مدت در شرکت و سازمان کار کرده و چه مقدار درآمد دارد. هر فردی که بیمه شده باید حق بیمه را پرداخت کند که این حق بیمه معادل ۳۰درصد از درآمد فرد بیمهشده است. این ۳۰درصد با توجه به موارد زیر پرداخت میشود.
- ۷درصد توسط کارمند
- ۳درصد توسط دولت
- ۲۰درصد توسط کارفرما
اگر فردی بهعنوان نیروی کار جدید در یک شرکت شروع بهکار کرد، شرکت موظف است تا ۱۵ روز پساز شروع بهکار او، اطلاعات وی را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد و بیمه او را پرداخت کند.
درصورت عدم اطلاعرسانی به سازمان تامین اجتماعی یا عدم پرداخت حق بیمه، کارفرما ممکن است مورد تذکر و جریمه قرار گیرد. بنابراین، حسابرسهای سازمان تامین اجتماعی به نظارت بر رعایت حقوق کارگران و کارمندان میپردازند.
ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی
ارسال لیست بیمه باید توسط امور مالی شرکت انجام شود. ارسال لیست بسیار ساده اما نیازمند محاسبات دقیق و زمان کافی است؛ شما نیاز بهنام کاربری و رمز عبور دارید و میتوانید لیست بیمه را آنلاین ازطریق سایت به شعبه مربوط ارسال کنید.
هر سازمان برای شروع فعالیت خود باید کد بیمه را دریافت کند تا کارمندان خود را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کند. با دریافت این کد، شما به یک نام کاربری و رمز عبور دسترسی خواهید داشت و باید نرمافزار مربوط را دانلود کنید تا بتوانید اطلاعات نیروهای سازمان را در آن ثبت کنید و لیست بیمه را به تامین اجتماعی ارسال کنید.
حسابرسی بیمه چیست؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که حسابرسی بیمه یا بهعبارتدیگر حسابرسی تامین اجتماعی، فرآیندی است که به بررسی دقیق دفاتر حقوقی شرکتها و اسناد کارگران مشغول بهکار میپردازد که شناسایی شدهاند و کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی دریافت کردهاند.
هدف اصلی حسابرسی بیمهای، تضمین پرداخت حق بیمه کارگران توسط شرکتها و بررسی دقیق حسابهای هزینهای مرتبط با اسناد مالی کارگاهها جهت اعتبارسنجی این موضوع انجام میشود. این نوع حسابرسی یکی از انواع حسابرسی است و برای انجام آن میتوان از نرمافزارهای مخصوصی استفاده کرد که علاوهبر محاسبه حقوق و دستمزد، محاسبه اضافه کاری و سایر امور مالی را نیز انجام میدهند.
حسابرسی بیمه چگونه انجام میشود
سازمان تامین اجتماعی مجوز بررسی دورهای از دفاتر قانونی شرکتها و موسسات حقیقی و حقوقی را دارد. اما، چگونه حسابرسی بیمه انجام میشود؟ و روش حسابرسی تامین اجتماعی چگونه است؟ بهطورکلی، مراحل زیر برای انجام حسابرسی بیمه یک شرکت باید طی شود:
- ابتدا درخواست حسابرسی بیمهای از شعبه مربوط صادر میشود.
- مدارک حسابرسی بیمهای شرکت به موسسات حسابرسی تامین اجتماعی ارسال یا درخواست مدارک از سازمان تامین اجتماعی صورت میگیرد.
- قبلاز شروع حسابرسی بیمهای، فرمهای مخصوص به شرکت ارسال میشود.
- شرکت فرمهای دریافتی را تکمیل و ارسال میکند.
- موسسات حسابرسی نتایج بررسی مدارک را در فرمهای مخصوص وارد و ارسال میکنند.
- در نهایت، شعبه پساز دریافت گزارش، میزان بدهی حسابرسی بیمه شرکت را محاسبه و اعلام میکند.
مفاصا حساب بیمه چیست؟
مفاصا حساب بیمه یکی از روشهای تسویه حساب با سازمانهای بیمهگر مانند سازمان بیمه تامین اجتماعی است که بهواسطه آن امکان پرداخت بدهیهای بیمه و تسویه آن فراهم میشود.
طبق مادههای ۳۷ و ۳۸ قانون تامین اجتماعی، مفاصا حساب بیمه باید طبق مراحل خاصی انجام شود. این پروسه شامل پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی و دریافت برگ تسویه حساب بیمه میشود که حاوی اطلاعاتی ازجمله مبلغ قرارداد و محاسبه حق بیمه است.
در این برگه، همه جزئیات قرارداد و مبالغ مربوط ذکر شده و به متقاضیان تحویل داده میشود. پساز پایان قرارداد و تسویه حساب بین طرفین، باید اقدام به دریافت مفاصا حساب شود.
جمعبندی
بیمه تامین اجتماعی یک سازمان بیمهگر که از سال ۱۳۳۱ فعالیتهای بیمهای خود را در قالبها و شرایط مختلف ادامه داده و هدف اصلی آن، حمایت از نیروهای کار جامعه است. این سازمان انواع خدمات بیمهای ازجمله حمایت در هنگام حوادث، پرداخت مستمری بازنشستگی و کمک به هزینههای پزشکی را ارائه میدهد.
در ارسال لیست بیمه، شرکتها موظف به ارسال اطلاعات نیروی کار جدید خود به سازمان تامین اجتماعی هستند و درصورت عدم رعایت این تعهد، مورد تذکر و جریمه قرار میگیرند. همچنین، مفاصا حساب بیمه و حسابرسی بیمه نیز از روشهای تسویه حساب و بررسی دقیق دفاتر حقوقی شرکتها و اسناد کارگران است.