کارآفرینی

۴ ویژگی کارآفرین ها بر اساس مطالعه دانشگاه استنفورد

آمارها نشان می دهد که حدود ۴۳ درصد از کودکان و نوجوانان در ایالات متحده آمریکا باور دارند که در آینده می توانند کسب و کاری برای خودشان راه اندازی کنند، این در حالی است که تنها ۱۳ درصد از آنها موفق به راه اندازی کسب و کار می شوند.

حال سوال مهم اینجاست که این ۱۳ درصد به دلیل کدام ویژگی های شخصیتی به یک کارآفرین موفق و پرتلاش تبدیل می شوند؟!

در ادامه می خواهیم چهار ویژگی اصلی افراد کارآفرین را مرور کنیم. ( فایل صوتی تصویری ویدیو این مقاله را ببینید)

برای پاسخ دادن به این سوال، پژوهشگران دانشگاه های استنفورد و تافتس در طول یک بازه زمانی ۳ ساله، اعمال و رفتار بیش از ۵۰۰۰ دانشجویی را که علاقه مند به کارآفرینی بودند، به دقت زیر نظر گرفتند و در ادامه برخی از یافته های خود را در مجله وال استریت ژورنال منتشر کردند. بر اساس تحقیقات آنان، ۴ ویژگی شاخص اصلی که به شما کمک می کند کارآفرین باشید، عبارتند از :

ویژگی کارآفرین

اولین ویژگی کارآفرین ها : تسلط کامل بر خود داشته باشید

خود کنترلی به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ به این معنی که در یک شرایط خاص و یا نامناسب، بتوانید اوضاع را مدیریت کنید و بداند که در مرحله بعد چه گامی باید بردارد. در این مطالعه، دانشجویانی که خود را خالق ایده های نو می دانستند، ۱٫۵ برابر موفق تر از کسانی بودند که این ویژگی را در خود نمی دیدند.

همچنین دانشجویانی که در انجمن های کارآفرینی عضو بوده و برای خودشان گروهی تشکیل داده بودند و با دیگران ارتباط بیشتری داشتند، تقریباً ۲ برابر به کارآفرین (Entrepreneur) شدن نزدیکتر بودند.

همه ما آگاه هستیم که شکست، مقدمه ای برای پیروزی است. در واقع یکی از ارکان مهم خود کنترلی، پایداری در برابر شکست هاست. مثلاً اگر یک دانش آموز قصد شرکت در مسابقه تجارت الکترونیک در دبیرستانش را دارد تا زمانی که استراتژی های مختلفی را برای فروش الکترونیکی آزمایش نکرده باشد، موفق نخواهد شد.

دومین ویژگی کارآفرین ها : افرادی که در کنارتان هستند، از کسب و کار شما حمایت خواهند کرد

تقریباً ۴۵ درصد از کارآفرینان برتر والدینی داشته اند که برای خودشان کار می کردند اما تنها حدود ۲۹ درصد از دانشجویان در چنین شرایطی بودند و بقیه آنها نیز اعضای خانواده، دوستان و یا مربیانی داشته اند که شغلی برای خودشان دست و پا کرده و آنها را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین برتر تشویق نموده اند.

پژوهشگران در مطالعاتشان با فردی روبرو شدند که ادعا می کرد دوست پدرش بدون این که دانش یا مهارت خاصی بلد باشد، یک رستوران پرفروش و موفق را راه اندازی کرده و او توانسته بود چیزهای زیادی از این دوست خانوادگی یاد بگیرد

سومین ویژگی کارآفرین ها : خلاقانه فکر کنید

بیش از هفتاد و پنج درصد از کارآفرینان برتر، سطح بالایی از تفکر خلاق دارند. محققان می گویند این متفکران نو اندیش، در برخورد با مشکلات، شیوه های جدیدی را برای انجام کارهای روزانه پیدا می کنند و سعی می کنند با استفاده از روش های جدید و پربازده از سعی و خطا (Try & Error) اجتناب کنند.

بد نیست همین جا یادآوری کنیم که که نوآوری توسعه و کاربرد ایده ای جدید به صورت محصول، فرآیند یا خدمتی نوین است که منجر به رشد و پویایی اقتصاد ملی و افزایش اشتغال می شود.

چهارمین ویژگی کارآفرین ها : علاقه فراوان به کسب و کار

عموماً کارآفرینان برتر همواره به دنبال توسعه کسب و کار خود هستند و همواره تلاش دارند تا چیزهای بیشتری یاد بگیرند. به جرات می توان گفت که علاقه مند بودن به موضوع کسب و کار و بیزینس ارتباط نزدیکی با داشتن یک فکر اقتصادی برتر دارد.

پژوهش نشان داده است کارآفرینان مشتاقی که از یک ذهن برتر مالی برخوردارند، دو برابر موفق تر از سایرین هستند و همواره به دنبال فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری می گردند.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا