کارآفرینی

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی چیست؟

با شنیدن این کلمه معمولا واژه­های دیگری نیز به ذهن افراد خطور می­کند. واژه­هایی نظیر «خلاقیت»، «نوآوری»، «ایده بکر» و از این دست مفاهیم که تا حدودی بیانگر حیطه فرایند کارآفرینی هستند. در تعریف کارآفرینی گفته­اند «فرایند خلاقیت و خلق چیزی نو که برای مردم ارزش داشته و بازار حاضر به هزینه کردن برای آن باشد.»، «توانایی ایجاد و ساخت یک دیدگاه از هیچ که اساسا یک عمل خلاقانه انسانی است»، «توانایی شناخت بازار، تشخیص فرصتها و تبدیل آنها به ایده­های عملی قابل فروش» و تعاریف دیگری که نقطه اشتراک همه آنها را می­توان ظاهر جذاب آنها دانست …

واقعیت این است که کارآفرینی (به خصوص در کشور ما) در ورای این تعاریف زیبا و جذاب، مخاطراتی هم دارد که کمتر به آنها پرداخته شده است. این مخاطرات در این تعریف بیشتر به ذهن متبادر می شوند: «کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند.» مخاطرات پیش روی کارآفرین زمینه­های مختلفی دارد که از آن جمله می­توان به خطرات مالی، اجتماعی و حتی روانی اشاره کرد که فرد کارآفرین همه آنها را به جان می خرد. جدای از مخاطراتی که کنترل و دفع آنها از دست کارآفرین خارج است، مشکلاتی نیز وجود دارد که به خود فرد بر می­گردد. کمبودهایی مثل کمبود منابع مالی، عدم دسترسی و یا دسترسی محدود به تخصص­های جانبی مانند تخصص­های مدیریتی، مالی، حقوقی، بازاریابی و… مسائلی هستند که اغلب کارآفرینان، به خصوص مخترعان و فارغ­التحصیلان رشته­های فنی، با آنها دست و پنجه نرم می­کنند.

نوآوری یا بهبود؟

در راه­اندازی شرکتهای کوچک و جدید، غالبا دو رویکرد وجود دارد «نوآوری شجاعانه» و «بهبود وضع موجود». در رویکرد اول قرار است کاری انجام شود که در گذشته نبوده و قرار است اتفاق جدیدی رخ دهد. مهمترین چالش این رویکرد، وجود عوامل غیرقابل پیش­بینی تاثیرگذار بر پروژه می باشد. یعنی تا محصول به طور کامل آماده نشده و روانه بازار نشود موفقیت یا شکست آن روشن نیست. اختراعات عموما از این دسته پروژه ها محسوب می شوند.

پروژه­های رویکرد دوم مربوط به ایده­هایی می شود که قبلا هم بوده ولی هدف کارآفرین انجام بهتر، سریعتر و یا ارزانتر آنهاست. در چنین مواردی، چون تاکید روی نقاط ضعف رقباست، باید سرعت انجام کار را بالا برد چرا که رقبا با مشاهده تحرکات جدید به خود آمده و چون زیرساختهای اولیه را دارا می­باشند، می­توانند سریعتر نقاط ضعف را رفع کنند. کارآفرین باید در همین فاصله و قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، تیم خود را تشکیل داده، منابع مالی را تامین کرده، نام خود را جا انداخته و در نهایت جای پای خود را در بازار محکم کند.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب فارسی:

عبور از طوفان – سید کامران باقری، مهدی کنعانی

سایت انگلیسی:

Small Business Notes

سایت فارسی:

پایگاه اطلاع رسانی خانه کارآفرینان ایران

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا