کارآفرینی

اریک اشمیت میلیاردری دست نیافتنی

اریک اشمیت در ۲۷ آوریل ۱۹۵۵ در واشنگتن دی سی به دنیا آمد. وی یکی از اعضای سابق هیئت مدیره شرکت اَپل و مدیر عامل سابق گوکل است.اریک اشمیت

طی یک دهه فعالیت وی به عنوان مدیرعامل گوگل، این شرکت همواره روند رو به رشد خود را حفظ کرده و به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های سیلیکون وَلِی  (Silicon Valley) تبدیل شده است.

زمانی که اشمیت این سمت را پذیرفت، گوگل تنها به عنوان یک شرکت آینده دار کوچک که می‌توانست در مسیر کسب درآمد و موفقیت قرار بگیرد، شناخته می‌شد.

اما در زمان کناره گیری وی، گوگل با در اختیار داشتن بیش از ۲۰ هزار کارمند و ارزش تقریبی ۱۵۰ میلیارد دلار مبدل به شرکتی بزرگ و تاثیرگذار در حوزه فن آوری جهان شده و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد. همچنین اشمیت با توجه به سرمایه خالصی بالغ بر ۶. ۳ میلیارد دلار یکی از ثروتمند‌ترین افراد جهان به شمار می‌رود.

رمز موفقیت

البته اشمیت برای دستیابی به چنین جایگاهی مسیر دشواری را طی کرده است. در سال ۱۹۸۲ و پس از دریافت مدرک دکترا از دانشگاه برکلی، اشمیت در چندین شرکت مختلف مانند «بِل لَبز»، «زیراکس» و «زیلاگ» به فعالیت پرداخت. پس از مدتی وی توانست در شرکت «سان مایکرو سیستم» مشغول به کار شود. با توجه به فعالیت‌های موثر وی در زمینه توسعه برنامه جاوا، اشمیت به عنوان رئیس بخش فن آوری این شرکت برگزیده شد. او توانست تجربیات خوبی را طی این مدت به دست آورده و در سال ۱۹۹۷ و با توجه سوابق درخشانش، به عنوان مدیر عامل شرکت مطرح نرم افزاری «نوول» انتخاب شد.

در این زمان بود که توجه دو تن از سرمایه گذاران مطرح آمریکا جان دوئر و مایکل مورتیز به اشمیت جلب شد. آن‌ها به صورت مشترک سرمایه گذاری مخاطره آمیزی را به ارزش ۲۵ میلیون دلار در شرکت جستجوی اینترنتی کوچکی به نام گوگل انجام داده بودند. با توجه به افزایش تقاضا و حجم جستجوی کاربران، گوگل به شدت برای توسعه شبکه سرور خود به این سرمایه گذاری نیاز داشت. اما آن‌ها در کنار موسسان اصلی شرکت لری پیج و سرگئی برین به این نتیجه رسیده بودند که برای مدیریت فعالیت‌های رو به رشد گوگل نیاز به فردی باتجربه و فعال در زمینه فن آوری اطلاعات دارند.

لیاز این رو، طی مصاحبه‌های انجام شده و در میان نامزدهای موجود، اریک اشمیت بیش از دیگران مورد توجه این افراد قرار گرفته بود. اشمیت به عنوان فردی موفق و با تجربه در زمینه فعالیت‌های تجاری و مدیریتی می‌توانست کمک‌های بسیاری را به فرهنگی که گوگل قصد ترویج آن را داشت، نماید. از این رو و پس از مذاکرات انجام شده، اشمیت در مارس ۲۰۰۱ به عنوان رئیس هیئت مدیره و در آگوست‌‌ همان سال به عنوان مدیرعامل گوگل انتخاب شد. او توانست سیستم مدیریتی منسجمی را برای امور داخلی شرکت فراهم آورد. با قرار گرفتن اشمیت در راس امور، این گونه به نظر می‌رسید که گوگل از ظرفیت لازم برای رشدی سریع و چشمگیر در میان شرکت‌های جهان برخوردار شده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اشمیت در مقام مدیر عاملی گوگل ایجاد و هماهنگی سیستم تبلیغاتی «اَد وُردز» (AdWords) با موتور جستجوی اینترنتی این شرکت است که همچنان یکی از منابع اصلی سودهی گوگل محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۰۴ و با آغازعرضه و فروش سهام گوگل در بازرهای بورس آمریکا، اشمیت به صورت ناگهانی و با توجه به امتیازاتی که در مقابل پذیرش سمت مدیر عاملی گوگل در اختیار وی قرار گرفته و بدون آنکه پول نقدی را دریافت کند، به یکی از میلیاردرهای جهان مبدل شد. از این رو، وی تقریبا به مدت هفت سال تمام تمرکز خود را بر نحوه مدیریت رشد سریع گوگل در بازارهای جهانی معطوف ساخت. در حال حاضر و با توجه به ارائه نرم افزارهائی مانند گوگل کروم و سیستم عامل آندروئید، این شرکت از نفوذ و محبوبیت بسیاری در دنیای دیجیتال و فن آوری اطلاعات برخوردار شده است. اشمیت در سال ۲۰۱۱ تصمیم به کناره گیری از سمت خود گرفته و لری پیج بار دیگر به عنوان مدیر عامل گوگل مشغول به کار شده است. اگرچه اشمیت هم جنان به عنوان مشاور در کنار شرکت گوگل به فعالیت می‌پردازد اما دیگر در تصمیم گیری‌های روزانه و کلان شرکت دخالتی نخواهد داشت.

آموزه هائی از اشمیت

اشمیت در شرایطی سمت مدیر عاملی گوگل را پذیرفت که از موقعیت ممتازی بعنوان مدیر عامل شرکت نوول برخوردار بود. این تصمیم او باعث شگفتی بسیاری از کار‌شناسان جهان شد زیرا در آن زمان گوگل از نام و اعتباری خاص در دنیای دیجیتال و فن آوری برخوردار نبود. از این رو می‌توان علاقه و تمایل وصف ناپذیر اشمیت برای مواچه شدن با چالش‌های جدید بدون آنکه در پی کسب شهرت و اعتبار باشد را از خصوصیات اصلی وی بشمار آورد. همچنین این مساله نشان دهنده قدرت خطر پذیری بالای وی نیز است. در حالی که گوگل نیز مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر سیلیکون ولی می‌توانست پس از مدتی ورشکست شود، با مدیریت بی‌نظیر و پشتکار فراوان اشمیت توانست تا مدارج ترقی را یکی پس از دیگری پیموده و به جایگاه ممتاز حال حاضر خود در میان شرکت‌های جهان دست یابد.

منبع: پول نیوز

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا