کارآفرینی

آیا شما کارآفرین هستید؟

پرسشنامه ای برای سنجش کارآفرینی شما !

کارآفرینی واژه ای است که این روزها، زیاد می شنوید. بله فقط زیاد می شنوید؛ به اعتقاد نگارنده ی این مطب، جامعه ی ایرانی با توجه به زمینه ی فرهنگی و خصوصاً زمینه ی اقتصادی اش، که سالها اقتصاد دولتی را تجربه کرده است، کمتر تمایلی برای کارآفرینی در خود می بیند. به نظر می آید طی سالهای گذشته، استفاده از واژه ی کارآفرین توسط ارگانهای دولتی موجب شکل گیری تصوری اشتباه در مخاطبین شده است، تصوری که کمتر تمایزی بین « کارآفرین » (Entrepreneur) و «سرمایه گذار » (Investor) احساس می کند. (به این موضوع در مطالب دیگر پایگاه اطلاع رسانی صنعت پرداخته شده است)

بنا بر برخی گزارشات موجود (در آمریکا*) آغاز فعالیت های اقتصادی جدید بسیار مخاطره آمیز است. روزانه بیش از ۱۰۰۰ بنگاه تجاری کوچک، که اغلب آنها کمتر از ۵ سال سابقه ی کار دارند، شکست می خورند، برای کمک به ارزیابی این که آیا شما برخی توانایی های لازم برای پیشگیری از این نسبت بالای شکست را دارید و کارآفرین خوبی هستید یا خیر، آزمون ارزیابی کارآفرین که در ادامه آمده است را انجام دهید.

آیا می توانید علی رغم موانع بی شمار، طرحی را آغاز و به پایان برسانید؟

بله                                   خیر

آیا می توانید راجع به موضوعی تصمیم بگیرید و حتی با بروز مشکلات رهایش نسازید؟

بله                                   خیر

آیا دوست دارید متصدی یا مسئول چیزی باشید ؟

بله                                   خیر

آیا افرادی که با آنها سر و کار دارید به شما احترام می گذارند و اعتماد می کنند؟

بله                                   خیر

آیا از سلامت جسمی خوبی برخوردار هستید؟

بله                                   خیر

آیا با حقوق و مزایای بخور  و نمیر حاضرید ساعتهای طولانی کار کنید؟

بله                                   خیر

آیا دوست دارید با مردم ملاقات و سر و کار داشته باشید؟

بله                                   خیر

آیا می توانید با مردم ارتباط موثر برقرار کنید و آنها را متقاعد سازی که با رویاهای شما کنار بیایند؟

بله                                   خیر

آیا دیگران به راحتی مفاهیم و ایده های شما را درک می کنند؟

بله                                   خیر

آیا در فعالیت های اقتصادی ای که آرزوی شروع آنها را دارید، تجربیات زیادی داشته اید؟

بله                                   خیر

آیا فوت و فن و چگونگی اداره ی فعالیت اقتصادی را می دانید (تنظیم گزارشهای مالیاتی،گزارشهای پرداخت حقوق، صورتحساب درآمد، ترازنامه ها) ؟

بله                                   خیر

آیا در محدوده ی جغرافیایی شمابه محصولات یا لوازمی که فروش آنها را دارید نیاز است ؟

بله                                   خیر

آیا در زمینه فروش یا سرمایه گذاری مهارت دارید ؟

بله                                   خیر

آیا سایر بنگاههایی که فعالیت های مشابه شما را دارند کار خود را در محدوده ی جغرافیایی شما به خوبی انجام می دهند ؟

بله                                   خیر

آیا در ذهن خود جایگاهی برای فعالیت اقتصادی خویش دارید ؟

بله                                   خیر

آیا از پشتوانه ی مالی برای نخستین سال فعالیت خود بهره مند هستید ؟

بله                                   خیر

آیا پول کافی برای سرمایه گذاری در شروع فعالیت اقتصادیتان یا خانواده یا دوستانی که آن را تامین کنند دارید؟

بله                                   خیر

آیا عرضه کنندگانی را می شناسید که برای موفقیت در فعالیت اقتصادیتان ضروری باشند؟

بله                                   خیر

آیا افرادی را می شناسید که استعداد و تخصصی داشته باشند که شما ندارید؟

بله                                   خیر

آیا واقعاً بیش از هر چیز دیگر، خواهان شروع این حرفه هستید؟

بله                                   خیر

هر چند برای پرسشنامه بالا، امتیاز تعیین نشده است، اما با نگاهی به تعداد پاسخ های بلی و خیر می توانید سطح و میزان روحیه ی کارآفرینی را در خود بیابید.

* پی نوشت: در کشور آمریکا، سازمانی با نام Small Business Administration به طور مخفف SBA وجود دارد. این سازمان در سال ۱۹۵۳ به عنوان سازمانی مستقل از دولت فدرال تشکیل شده است و هدف اصلی اش کمک به حضور کسب و کارهای کوچک در فضای رقابتی اقتصاد است. آنها معتقدند کسب و کارهای کوچک نقش مهمی در رشد و توسعه ی آمریکا بازی می کند و کمک به آنها می تواند شکوفایی اقتصادی را در پی داشته باشد. رسالت SBA کمک به کسب و کارهای آمریکایی ها برای شروع کسب و کار، ساخت کسب و کار و توسعه ی آن است..

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب فارسی:

کارآفرینی، ترجمه ی دکتر سید علیرضا فیض بخش

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا