کارآفرینی

طرح تجاری خود را از شکست ایمن کنید

برای انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی، برنامه ریزی دقیق و مدون از اصل های ضروری و لازم است. به همین دلیل زمانی که قصد دارید تا کسب و کار جدیدی را آغاز کنید به یک «طرح کسب و کار» قابل اطمینان و جامع نیازمند هستید.

بدون توجه به این مساله که کسب و کار شما در چه زمینه ایست، برخورداری از طرح تجاری برای دستیابی به اهداف و کسب موفقیت‌ حیاتی است. به زبان ساده یک کسب و کار بدون برنامه ریزی نمی تواند توفیقی پیدا کند. این طرح و نقشه راه باید شامل تمامی اطلاعات ضروری و مورد نیاز مثل: بودجه بندی، اطلاعات بازار و بسیاری موارد دیگر باشد. اما این احتمال نیز وجود دارد که یک طرح تجاری آن چنان که باید خوب عمل نکند و با شکست مواجه بشود. این مساله معمولا هنگامی اتفاق می افتد که طرح مذکور به درستی مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته باشد و یا اصلا با ماهیت فعالیت تجاری و اقتصادی مورد نظر همخوانی نداشته است. علاوه بر اینها عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند موجب شکست یک طرح تجاری شوند.

برآورد بیش از اندازه یکی از عواملی است که می‌تواند یک طرح تجاری را با شکست مواجه سازد. در مراحل تعیین و برنامه ریزی یک طرح تجاری، فرد نیازمند برآورد و پیش بینی برخی مسائل است اما این به معنای آن نمی‌باشد که همه چیز را در بالا‌ترین سطح مورد ارزیابی قرار دهیم. طی این مراحل باید تا حد ممکن واقع نگر بود و از خوش بینی بیش از حد پرهیز کرد. زیرا تخمین و ارزیابی‌های سطح بالا به شدت می‌تواند یک فعالیت تجاری را در معرض خطر قرار دهد.

از سوی دیگر در رابطه با میزان بودجه و اینکه تا چه زمانی می‌تواند نیازهای فعالیت تجاری را تامین کند و اینکه چگونه می‌توان در کمترین زمان ممکن بیشترین سود را کسب کرد، نباید پیش بینی خاصی صورت بگیرد. همچنین در شروع و طی فعالیت نباید بیش از اندازه هزینه کرد. در فعالیت‌های تجاری و سرمایه گذاری همواره باید جانب احتیاط را رعایت کرد و در مدت زمانی کوتاه جنبه‌های مختلف آن را ارتقا نداد. خطر در بازارهای سرمایه همواره وجود داشته و این مسائل باید در طرح تجاری مورد توجه قرار بگیرند.

موفقیت در کسب و کار

عامل دیگری که می‌تواند در شکست طرح تجاری موثر باشد به مکان و دفتر کار اصلی افراد باز می‌گردد. این مساله عاملی مهم در کسب موفقیت و توسعه فعالیت‌های تجاری محسوب می‌شود. در صورتی که در مکانی کم رفت و آمد و پرت قرار داشته باشید مسلماً مشتری‌های بالقوه کمتری را جذب خواهید کرد زیرا بسیاری از آن‌ها از حضور شما مطلع نخواهند شد. از این رو مکانی خوب و در دسترس همگان باید در یک طرح تجاری مورد توجه قرار بگیرد.

بودجه کم و دانش ناکافی در رابطه با بازار نیز می‌تواند موجب شکست کسب و کار شما شود. اگر از پول و سرمایه کافی برخوردار نباشید، نمی‌توانید به درستی فعالیت تجاری خود را اداره کرده و در نتیجه طرحتان با شکست مواجه خواهد شد. اگر می‌خواهید که از تجارت خود درآمد کافی و سود خوبی را به دست بیاورید باید نسبت به داشتن بودجه و سرمایه لازم برای این کار اطمینان حاصل نمایید. البته نگران نباشید. چون رقبای شما نیز همین مشکلات را نیز دارند. هر چه وارد شدن به یک کسب و کار سخت تر باشد رقابت در آن کمتر است. شما می توانید با بالا بردن دانش خود و یا استفاده از مشاورین حرفه ای و همچنین ارائه طرح کسب و کار خود به بانک جهت اخذ وام، به مزیت نسبی در برابر سایر افراد علاقه مند به حوزه مرد نظر شما دست بیابید.

علاوه بر این دانش کم، عدم داشتن اطلاعات کافی در رابطه با بازار نیز می‌تواند به شکست طرح تجاری منجر شود. در صورتی که این طرح با نیازهای واقعی فعالیت تجاری شما همخوانی نداشته باشد و از شرایط واقعی بازار و رقابتی که در آن جریان دارد، آگاه نباشید مسلما موفقیت چندانی به دست نمی آورید. این به معنای آن است که در صورت افزایش رقابت میان شرکت‌های مختلف، دیگر قادر به ادامه فعالیت‌های خود نخواهید بود. بخش «مطالعه بازار» یکی از اساسی ترین قسمتهای هر طرح توجیهی است. این فصل قسمت عمده ای از اطلاعات مورد استفاده در بخش مالی طرح کسب و کار را فراهم می کند.

پس اگر می‌خواهید تا کسب و کار موفقی را تجربه کرده و به هر آن چه که مد نظر دارید دست یابید، بایستی نسبت به مواردی که شامل طرح تجاریتان می‌شود ‌‌نهایت دقت را داشته باشید و حتما برای تدوین طرح کسب و کار خود از یک مشاور خبره کمک بگیرید. اگر معتقدید که در فعالیت خود نیازی به مشاوره ندارید، پیشنهاد می کنم این مقالهرا حتما بخوانید. قبل از هر کاری زمانی را برای تحقیق در رابطه با اطلاعات مهم پیرامون فعالیت تجاری خود، شرایط بازار و رقبای احتمالی اختصاص داده و اطمینان حاصل کنید که موارد در نظر گرفته شده برای کسب و کار شما مناسب و موثر هستند.

منبع: پول نیوز

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا