بازاریابی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی مستقیم، بازاریابی B2B، بازاریابی آنلاین اینها به همراه بسیاری دیگر، انواع مختلف بازاریابی هستند که مطالب بسیاری در مورد آنها گفته شده است. اما به نظر می رسد بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی (به انگلیسی Guerrilla Marketing) از مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده است.
عبارت بازاریابی پارتیزانی ( از این به بعد در این مطلب بازاریابی چریکی و بازاریابی پارتیزانی معادل یکدیگر می باشند ) اولین بار توسط جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ و در کتاب معروف بازاریابی پارتیزانی به کار گرفته شد. لوینسون در این کتاب روشهای غیر سنتی، کم هزینه و یا بی هزینه بازاریابی را معرفی کرد. لوینسون پیرامون بازاریابی پارتیزانی بیش از ۱۲ کتاب نوشته است. او مدیر سابق قسمت خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بوده است و اکنون رئیس بازاریابی چریکی بین المللی است، که شرکتی مشاوره ای برای خدمت به تجارت های کوچک و بزرگ در سراسر جهان است.
نامهای دیگری برای بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی پارتیزانی کم و بیش با نامهای دیگری هم شناخته می شود عناوینی مثل بازاریابی نامتعارف، بازاریابی پنهان یا بازاریابی افراطی از جمله است اما نکته ی اساسی اینجاست که تمام این اسامی تاکید بر کم هزینه و یا اساساً بی هزینه بودن این گونه از بازاریابی دارند. بازاریابی پارتیزانی را باید استراتژیهای آسان و ارزان برای به دست آوردن سودهای کلان از تجارتهای کوچک دانست.
تفاوت بازاریابی پارتیزانی و سنتی
بین بازاریابی پارتیزانی و بازاریابی سنتی تفاوتهای اساسی وجود دارد. فرق اصلی بین این دو، تاکتیکهای بازاریابی پارتیزانی است که بر خلاقیت، روابط خوب و رضایت تأکید دارد. لوینسون اظهار میدارد که یک بازاریاب خوب پارتیزانی در بیشتر موارد باید از روابط موجود و پتانسیل توسعه روابط اضافه، آگاهی کافی داشته باشد. پس یکی از اصول پایه ای بازاریابی پارتیزانی، رابطه است که در کانون موفقیت بازاریابی پارتیزانی جای دارد.
ویژگیهای بازاریابی پارتیزانی
قبل از این که ویژگیهای مهم بازاریابی پارتیزانی را بگوییم، باید تاکید کنیم که بازاریابی چریکی یا پارتیزانی به طور مشخص برای کسب و کارهای کوچک بسیار موثر خواهد بود همچنین مدیران سازمانهایی که سودآوری هدف آنها نیست (Non Profit) نیز می توانند از تکنیکهای بازاریابی پارتیزانی بهره بگیرند. (در این مطلب به تکنیکها و روشهای بازاریابی پارتیزانی پرداخته نمی شود و تنها آشنایی با این شکل از بازاریابی مدنظر است.) در بازاریابی پارتیزانی چابکی و امکان تغییر برنامه ها بر اساس شرایط بازاریاب از اهمیت خاصی دارد و این همان نکته ای است که شرکتهای کوچک را از سایرین متمایز می سازد. برای تشریح بهتر بازاریابی پارتیزانی باید به این مشخصه های کلیدی اشاره کنیم :
۱- بازاریابی پارتیزانی بر اساس روان انسان ها و آن گونه ای کهش انسانها می اندیشند و قضاوت می کنند، بنا نهاده شده است.
۲- در بازاریابی پارتیزانی تاکید بر سودآوری است و نه تنها افزایش فروش.
۳- یک روش خوب برای اندازه گیری در بازاریابی پاتیزانی سنجش تعداد رابطه ای است که شما در مدت زمان مشخصی ایجاد کرده اید.
۴- بازاریابی پارتیزانی نیروهای خود را صرف بازار هدف و مخاطبین خود می سازد تا بازاریابی انبوه و هدف قرار دادن جامعه ای بزرگ.
۵- در بازاریابی پارتیزانی برای توسعه ی کسب و کار تاکید خاصی بر سه مورد است : ایجاد روابط جدید، افزایش تعداد معاملات با افراد فعلی، افزایش حجم معاملات با افراد فعلی.
۶- در بازاریابی پارتیزانی به جای رقابت برای حذف، تلاش برای همکاری با دیگر کسب و کارها است.
۷- بازاریابی پارتیزانی از عناصر مختلفی تشکیل شده است، که همگی با یکدیگر کار می کنند و این عناصر یکدیگر را تقویت می کنند.
۸- تکنولوژی ابزار و اهرم اصلی در بازاریابی چریکی (پارتیزانی) است و باید از تکنولوژی برای رسیدن به سود بیشتر استفاده کنیم.
۹- به جای پول و سرمایه، ورودی اصلی بازاریابی پارتیزانی، صرف زمان و انرژی است.
۱۰- پیام های بازاریابی (تبلیغاتی) به گروه های کوچکی ارسال می شود نه پیامهای انبوه به بخش بزرگی جامعه !
اگر در کسب و کار تازه کار هستید، بازاریابی چریکی بیش از پیش به دردتان می خورد، زیرا رقابت زیرکانه تر، پیچیده تر، و حتی جنگی تر از سابق است. این برای چریکها مشکلی به وجود نمی آورد، بلکه یک فرصت است تا از طریق بازاریابی چریکی (پارتیزانی) موفقیت بیشتری را کسب کنند.
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب فارسی :
بازاریابی چریکی نوشته جی کنراد لوینسون ترجمه همایون رکنی قاجار
سایت انگلیسی: