تخریب برند شخصی قلعهنویی با شکم یا رفتار؟
اضافه وزن دردسر ساز برای برند شخصی امیر قلعهنویی
رسانههای رسمی کشور امروز خبری را منتشر کردهاند که آقای امیر قلعهنویی سرمربی تیمملی فوتبال ایران از ادامه ورود آقای امیرحسین خیرخواه عکاس و خبرنگار ورزشی به کمپ تیمهای ملی ممانعت به عمل بیاورند و ضمناً ایشان در اردوهای تیمملی پس از این هم همراه تیمملی نمیتوانند باشند. این رسانهها علت این تصمیم آقای سرمربی را هم انتشار تصویری از آقای قلعهنویی بوده است که اضافه وزن آقای سرمربی مشهود است. در ادامه به بررسی روایتهای مختلف این اتفاق و خصوصاً مساله برند شخصی قلعهنویی و این تصمیم پرداختیم.
روایتهای خبری از انتشار عکس شکم آقای قلعهنویی
در خبری که تابناک منتشر کرده است (اینجا) به ماجرا به همین شکل اشاره شده است که امیرحسین خیرخواه در اینستاگرام خود، تصویری از امیر قلعهنویی منتشر کرده است، که پس از آن از محرومیتهای اشاره شده شامل حال وی شده است. تصاویر امیر قلعهنویی را در ادامه ببینید.
این تصویر نیز در رسانهها منتشر شده است که آقای خیرخواه روی آن نوشته است «به ارواح خاک بابابزرگم، فوتوشاپ نیست»
برندشخصی قلعهنویی و اضافه وزن یا رفتار و منش !
احتمالا دغدغه اصلی آقای ژنرال (لقب امیر قلعه نوعی) تخریب برند شخصی او بوده است. حالا سوالِ من به عنوان یک علاقهمند به فضای بازاریابی و برندسازی این است:
- نقش اندام نامتناسب بیشتر بر برند شخصی ما اثر دارد یا رفتار نامتناسب؟ اکنون برای پاسخ به این سوال، به چند گزاره در حد اشاره میکنم . منتظر نظرات شما در بخش زیر مطلب هستم.
- تمسخر یک فرد به هر دلیل و شکلی کاری ناپسند است، اما این تصویر با لبخندی زیبا بر لب آقای قلعهنوعی و زاویهای مناسب و همچنین قاب بندی خوب اصلا مصداق این کار نیست.
- میزانِ اثرگذاری عوامل ظاهری بر برند شخصی در حوزههای مختلف متفاوت است. مثلا برای یک مدل این موضوع مهمتر و برای پیشکسوت #ورزشی هم کمی اهمیت دارد ولی برای یک چهره علمی از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است. حال آنکه در رسانههای زرد همهچیز را در برندینگ با زیبایی ظاهری برابر میکنند.
- در برخی حوزهها مثل مدیران، رهبران، چهرههای علمی و … اهمیت رفتار و اینکه رفتار و منش ما چه مفهومی را به ذهنِ مخاطب متبادر میکند، بیشتر است.
- در این موقعیت، نقش مخربِ رفتار آقای قلعهنوعی (که سابقه رفتار مشابهش هم داشته) از نقشِ مخربِ کمی اضافه وزنشان در تصویر ذهنی مخاطب از ایشان بیشتر است. لذا از نظرِ من قطعا رفتار از منظر برندینگ غلط بوده.
- چه بسا این تصویر با یک طرحِ هوشمندانه میتوانست سرآغاز یک ریبرندیگ برای امیرخان میشد، نه تاییدی بر تصویر منفی که مخاطب از اتفاقات مشابه قبلی داشته.
شاید در اینجا بد نباشد اشارهای به این ویدئوی معروف آقای قلعهنویی هم داشته باشیم که در دهه گذشته بر روی تصویری که مخاطب از ایشان دارد اثر گذاشته بود، حالا با تصمیمات مشابه، همان تصویر مخدوش را در ذهن مخاطب تقویت میکند.
ویدئویی که در آن امیر قلعهنویی شخصی به نام «علی» را صدا میکند و تا خبرنگار سوالش را ادامه ندهد
ویدئویی که در آن امیر قلعهنویی با تمسخر به سوال خبرنگار منتقد و مخالف پاسخ میدهد
تحلیل شما از تصمیم آقای قلعه نویی پیرامون این خبرنگار و همچنین برند شخصی (Personal Brand) وی چیست؟
در همین ارتباط خوب است مطلبی که قبلاً درباره برند شخصی آقای مهران مدیری منتشر کرده بودیم را هم اینجا بخوانید.