مواد لازم برای خلق یک برند قدرتمند
قبل از آنکه یک برند را خلق کنید باید تمامی جوانب را بسنجید و به همه چیز فکر کنید، از لگوی کسب و کارتان تا رنگ سازمانی و شعارهای تبلیغاتی، علاوه بر این یک برند به یاد ماندنی، باید پیامی قدرتمند و تمامی ملزومات قانونی نظیر اخذ علامت تجاری را داشته باشد.
اما، این تنها شروع فرآیند برندسازی شما می باشد. برای اینکه در تکمیل فرآیند خلق برندی قدرتممند به شما کمک کنیم، به 8 نکته ای که در ادامه آمده اس توجه کنید:
۱. آدمها چگونه شما را میبینند؟
پل سی. برونسون، موسس و رییس شرکت همسانگزینی پیسیبیاِی که برندهی جایزهی کیفیت نیز گردید می گوید، “موضوع جالب در مورد برند شخصی شما این است که برندتان، آنچه شما میگویید نیست، بلکه آنچه دیگران درباره آن قضاوت می کنند است، اولین گام برای شروع ساخت و رشد برندتان این است که بدانید مردم در مورد شما چهطور فکر میکنند.”
پل در ادامه می گوید که میتوانید دیدگاه دیگران را از این طریق متوجه شوید: “خودتان را در گوگل جستوجو کنید، یک گروه کانونی (از دوستان نزدیک) تشکیل دهید، از یک مربی زندگی یا مربی کسبوکار درخواست کنید که یک تحلیل ۳۶۰ درجه از طرف شما انجام دهد (ما این کار را برای تمامی مشتریانمان انجام میدهیم و بسیار موثر است).”
۲. پلتفرم آنلاین خود را بسازید.
جف بولاس، وبلاگنویس، نویسنده، استراتژیست (تدبیرگر) دیجیتال، و سخنگو، به شما پیشنهاد میکند که: “پلتفرم برخط خودتان را بسازید، مانند وبلاگ یا وبگاهی که متعلق به خودتان است، بعد پیام خود را به طور مفصل بیان کنید و با مخاطبین خود در شبکههای اجتماعی د رارتباط باشید.” وی می گوید:” از فیسبوک، لینکدین یا توییتر و حتی پینترست و اینستاگرام استفاده نمایید. گزینههای زیادی دراختیار شما می باشد. ببینید کدام شبکهی اجتماعی طنینانداز شما خواهد بود.”
توجه: منتظر کامل شدن نمانید. از همان آغاز شروع کنید.
در اینجا چند نکته میبینید که زمان خلق برندتان باید در نظر داشته باشید:
معتبر باشید.
پیامی منحصر به فرد داشته باشید.
لیستی از رایانامهها آماده کنید.
طرحی به یاد ماندنی در نظر بگیرید.
شعاری به یاد ماندنی انتخاب کنید که بیانگر ماموریت و هدفتان باشد.
روی مشتریانتان سرمایهگذاری نمایید.
افزون بر این، کنترل کردن قدرت بازاریابی محتوا، وبلاگنویسی در قالب میهمان (نوشتن متن در وبلاگ یا وبگاه افراد دیگر)، و شبکه های اجتماعی را از یاد نبرید.
۳. برندتان را در هر کاری که انجام میدهید دخالت دهید.
برندسازی شخصی باید قسمت بزرگی باشد از هر کاری که می کنید. باید با زندگیتان درهم آمیختهشود. نباید فقط در لباسی که میپوشید باشد بلکه باید در هر حرکتی که همراه با دوستان و همکاران انجام میدهید، کسبوکاریتان مشهود باشد.
برند شما باید همان چیزی باشد که در وبلاگتان بیان می کنید. به عنوان مثال برند شخصی من همواره کارآفرینان را کمک میکند. زمانی که در رخدادهای شبکه شرکت میکنم، تلاش می کنم همان فردی باشم که در موردش به صورت برخط میخوانید، و در این اتفاقات عملکرد خوبی داشته باشم. اگر تلاش کنید شخصی غیر از خودتان باشید، مشخص خواهد شد.
۴. باثبات باشید.
به عنوان یک مشتری، به برندی که بیشتر از همه به آن وفادار هستید بیاندیشید. ممکن است به این دلیل اعتماد شما را کسب کرده باشند که قابل اطمینان هستند. به عنوان مثال، زاپوس به خاطر سرویس خدمات برتر به مشتری معروف است. دراپباکس امضایش که شکل یک جعبهی آبی رنگ است و انگار با دست کشیده شدهاست را در تمام پیامهایاش حفظ کرده است.
این مثالها بیان می کند که ثبات چهقدر برای برندها حائز اهمیت است.
همانطوری که هانا فلیشمن در هاباسپات گفته است: “همهی ارتباطات و داراییهای بازاریابیتان باید داستان برندتان را بازگو کنند.”
۵. تلاش نکنید همه را راضی نگه دارید.
سالها پیش در یک کنفرانس بازاریابی، دوستم جاناتان لانگ از وبگاه”مارکت دامینیشن مدیا” به من گفت که “قرار نیست که همه افراد را از خود راضی کنی، لذا تلاش نکن که برای تمامی افراد، همه چیز باشی. یاد بگیر که برای مجموعهی خاصی از کاربران بهترین برند ممکن را خلق کنی.” این موضوع همچنان برای من قابل توجه است: مالک یک کسبوکار واقعا نمیتواند همه کاری انجام دهد. اگر من سعی کنم و همه را راضی کنم… چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست!
نترسید و خودتان باشید- حتی اگر این به معنای گفتن چیزهایی باشد که دیگران عنوان نمی کنند. فراموش نکنید، شما وارد کسبوکار نشدهاید که همه را راضی نگه دارید. قرار است یک کسبوکار را توسعه دهید، نه اینکه همهی آدمها را راضی کنید.
۶. ارزش آفریی کنید
شما باید با هر کاری که انجام میدهید، تولید ارزش نمایید. برای داشتن محصولی خاص، لازم نیست اپل باشید. حتی محصولات ارزانتری نظیر ایکیا، ارزش زیادی برای مشتریانشان تولید میکنند.
هنگامی که دربارهی ارزشی که میتوانید بیفزایید فکر می نمایید، از خودتان این سوال ها را بپرسید:
چه چیزی محصول، خدمات و شرکت شما را از رقبایتان متمایز میسازد؟
چه ارزشی تولید میکنید و این ارزش چگونه با ارزشی که رقبایتان تولید میکنند، فرق دارد؟
چگونه این مزایا به احساسات مشتریان شما نفوذ میکنند؟
آیا آنچه برای مشتریانام تولید میکنم، به اندازهی قیمتی که مشتری پرداخت میکند، ارزشمند است؟
آیا برند من با روش بازاریابی خودم، سازگار می باشد؟
۷. با نامهای تجاری قدرتمند در ارتباط باشید.
شاما حیدر، موسس و مدیرعامل کمپانی بازاریابی زِن بر این باور است، “برند شخصیتان به وسیلهی ارتباط شما با دیگر برندها میتواند تقویت یا ضعیف شود. برندهای قوی را که میتوانند برند شخصی شما را تعالی بدهند، پیدا کنید و از قدرت آنها استفاده کنید.”
میتوانید با تمرکز بر سه چیز آغاز کنید: شرکت، دانشگاه و همکاران.
به عنوان مثال میتوانید در محتواگذاری برای وبلاگ یا خبر نامههای فارغالتحصیلی یا شرکت تان همکاری داشته باشید.
۸. با هوشیار بودن در مورد برندسازی، با ظرافت رفتار کنید.
در آخر، آغاز کار شما میتواند گسترش آگاهی نسبت به برند باشد توسط چند راهکار حاضر و آماده مانند:
تنظیم یک استراتژی ارجاعی
ایجاد یک دادهنما
ارائهی یک محتوای فریمیوم
مشارکت با کسبوکارهای محلی
پوشاندن ماشینتان با آگهی
دادن کالاهای تبلیغاتی به افراد
برگزاری مسابقاتی در سطح رسانههای گروهی
میزبانی یک پادپخش
راهاندازی تبلیغات “پرداخت به ازای هر کلیک” و یک کمپین بازاریابی مجدد