منابع انسانی

۳ تکنیک پرطرفدار مدیریت زمان

برای مدیریت زمان و فعالیت‌ها، روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد. در این مطلب سه تکنیک پرطرفدار مدیریت زمان را معرفی می کنم.

۱- Getting Things Done یا GTD*

شاید بتوان گفت GTD مشهورترین تکنیک مدیریت زمان در دنیا باشد. این تکنیک توسط David Allen پایه‌گذاری شد. ایده اصلی این تکنیک اینست که شخص ابتدا باید کارها را از ذهن خود خارج کند و آن‌ها را ثبت کند. با این کار ذهن از یادآوری این‌که چه کارهایی را باید انجام دهد رها می‌شود و می‌تواند روی کارهای ثبت شده تمرکز کند.

در روش‌های سنتی مدیریت زمان، همه‌ مفاهیم حول محور اولویت بندی می‌گردد. اما در روش GTD برای انجام کارها یک فرآیند مشخص تعریف می‌شود و طبق آن، کارها یک به یک انجام می‌شوند.

GTD بر مبنای ساده سازی مکانیزم ثبت، کنترل و دریافت تمام اطلاعاتی است که برای انجام یک کار لازم است. در مورد GTD نرم‌افزارهای زیادی هم برای کامپیوترهای شخصی و هم برای موبایل‌ها هوشمند طراحی شده که استفاده از آنها می‌تواند مفید باشد. سایت David Allen در این مورد اطلاعات زیادی دارد.

۲- تکنیک گوجه‌فرنگی یا Pomodoro*

این تکنیک یک روش ایتالیایی است که می‌تونه به اندازه پیتزاهای ایتالیایی جالب توجه باشه. این روش توسط Francesco Cirillo ابداع شده و برمبنای مفهوم Time Boxing شکل گرفته. یادگرفتن این تکنیک زمان زیادی نمی‌بره و خیلی ساده قابل یادگیری است. در این روش شما یک تایمر در اختیار دارید و انجام کار را به محدوده‌های ۲۵ دقیقه‌ای تقسیم می‌کنید. به هرکدام از این محدوده‌ها یک گوجه فرنگی یا یک Pomodoro می‌گویند. بین هر ۲۵ دقیقه ۳ تا ۵ دقیقه زمان استراحت قرار دارد و بعد گوجه فرنگی بعدی شروع می‌شود. این روش برای افرادی که دچار اختلال تمرکزی هستند می‌تواند مفید باشد. در سایت تکنیک گوجه‌فرنگی دستورالعمل‌های این تکنیک قرار دارد.

۳- تکنیک تمرکز فرانکلین کاوی

این روش بر مبنای اولویت بندی کارها تشکیل شده. به این شکل که کارها را در یک ماتریس براساس این‌که چقدر باید سریع انجام شوند طبقه‌بندی می‌شوند. این روش توسط استفان کاوی پایه‌ریزی شده و به این دلیل با نام فرانکلین کاوری شناخته می‌شود که این تکنیک توسط شرکت فرانکلین کوئست برای عرضه خریداری شد. تاکنون بیش از دو میلیون نفر در دنیا از این روش استفاده کرده‌‌اند. در این روش هدف این است که با مشخص کردن کارهای کم اهمیت‌تر بیشتر بر روی فعالیت‌هایی تمرکز کرد که انجام آنها ارزش بالایی دارد. سایت فرانکلین کاوی.

تکنیک های مدیریت زمان

منبع: thecoach.ir با اندکی دخل و تصرف

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا