سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS)

SAP چیست؟

نمایندگی SAP در ایران کیست ؟

با تاسیس شرکت فاوا گسترش که با سرمایه گذاری ایران خودرو در سال ۱۳۸۴ انجام شده است، پای شرکت بزرگ و مشهور SAP (اس. آ. پ. که در میان فارسی زبانان سَپ هم خوانده شرکت SAPمی شود) و محصولات آن به ایران باز شد. این مقاله قصد معرفی شرکت SAP و محصولات آن را دارد. از آنجا که تمرکز محصولات این شرکت تنها بر نوع خاصی از نرم افزارها است و استفاده کنندگان نیز فارغ از محصول مورد استفاده، آن را تنها با نام SAP می شناسند، در این مقاله نیز نام شرکت و محصولات آن یکسان فرض شده اند.

نمایندگی SAP یا سپ در ایران کیست ؟

واقعیت این است که تحریم‌ها و فشارهایی که بر ایران حاکم است، مانع از ایجاد یک نمایندگی با تعاریف بین المللی اش در ایران می شود و با تعاریف بین المللی باید بگوییم که SAP در ایران نمایندگی ندارد. اما اگر می خواهید SAP را پیاده سازی کنید، افراد و شرکتهایی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و شناخته شده ترین آنها شرکت ایران فاوا گسترش است که در ابتدای متن هم به آن اشاره کردیم.

تاریخچه شرکت SAP

شرکت SAP در سال ۱۹۷۲ در شهر واینهایم در آلمان تأسیس شد و بعدها مقر اصلی آن به والدورف در نزدیکی فرانکفورت منتقل شد. مؤسسان این شرکت پنج جوان بودند که در شرکت IBM با هم آشنا شده بودند. آنها برای اولین بار نرم افزاری برای امور حسابداری و محاسبه ی دستمزد اختراع کردند که اطلاعات را مستقیماً از کاربر دریافت می کرد و آن را از طریق صفحه ی نمایش به کاربر ارائه می کرد. آنها سیستم خود را Realtime می دانستند و به همین دلیل هم تا قبل از سال ۲۰۰۰، یک حرف R به عنوان پیشوند برای نام محصولات خود انتخاب می کردند (مانندSAP R/3 که مشتریان زیادی در سراسر جهان داشته است). مزیت بزرگ سیستم SAP این بود که همه ی وظایف سازمان (از ورود سفارش تا برنامه ریزی مواد و تولید و صدور صورتحساب) را در خود جمع می کرد و بنابراین تنها یک نرم افزار برای مدیریت اطلاعات کافی بود. استفاده از یک بانک اطلاعاتی واحد باعث صرفه جویی زمانی در ثبت و نگهداری اطلاعات می شد. تا ابتدای دهه ی نود، SAP تنها بر روی سخت افزارهای IBM و برخی مدل های زیمنس قابل نصب بود، اما بعد از آن با معرفی R/3 که نیازهای سخت افزاری بالاتری داشت، شرکت SAP به کامپیوترهای یونیکس روی آورد که باعث رشد سریع SAP و فراگیر شدن آن در جهان شد.

لوگوی شرکت SAP

امروزه ۵۳۵۰۰ نفر در سراسر جهان مستقیماً برای شرکت SAP کار می کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۰ با درآمد ۱۲٫۵ میلیارد یورو، در ردیف چهارمین شرکت تولیدکننده ی نرم افزار در دنیا قرار گرفت. این درآمد از محل فروش نرم افزار (۳۱ درصد)، پشتیبانی (۴۰ درصد)، مشاوره (۲۲ درصد)، آموزش (۴ درصد) و غیره (۳ درصد) تشکیل شده است. SAP حدود ۱۰۰ هزار مشتری در ۱۲۰ کشور دارد و به طور تخمینی ۱۲ میلیون نفر در این کشورها در محل کار خود از محصولات SAP استفاده می کنند. بر اساس اطلاعات شرکت تحقیقات بازار گارتنر، SAP بیش از ۲۸ درصد از بازار نرم افزارهای ERP را در جهان در اختیار دارد. از مهمترین رقبای SAP می توان از مایکروسافت و اوراکل نام برد.ERP  (Enterprise Resource Planning) سیستم جامعی است که سعی در یکپارچه سازی همه وظایف و بخشهای موجود دریک سازمان با استفاده ازیک سیستم کامپیوتری واحد دارد که بتواند نیازهای خاص و ویژه این بخشها را برآورده سازد. این نرم افزار بوسیله یک بانک اطلاعاتی واحد، امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط بخشهای مختلف را با یکدیگر برقرار میسازد. این نرم افزار از تعدادی ماژول نرم افزاری تشکیل شده است که هر یک بخشی از وظایف موجود در شرکت را بر عهده دارند. اغلب نرم افزارهای ERP آنقدر منعطف هستند که شرکتهای خریدار قادرند تعدادی از ماژولهای مورد نیاز و یا همه آنها را نصب و بکارگیرند. اصلی ترین محصول SAP نیز از این ماژول ها تشکیل شده است:

FI (Finance)

CO (Controlling)

MM (Materials Management)

SD (Sales and Distribution)

PP (Production Planning)

HR (Human Resources)

از عواملی که تقاضا برای نرم افزارهای جامع برای مدیریت اطلاعات سازمان مانند SAP را افزایش می دهند، می توان به این موارد اشاره کرد:

– حجم زیاد تولید داده ها

– افزایش پیچیدگی سیستم ها

– پیشرفت سخت افزارها و کاهش قیمت آنها

– در دسترس بودن رایانه ها در سازمان ها و ارتباط آنها از طریق انواع شبکه ها

– فرآیند-محوری در سازمان ها

– مشکل بودن اتصال و ارتباط نرم افزارهای کاری مختلف در سازمان ها

سازمان ها معمولاً با این اهداف به نرم افزارهای ERP روی می آورند:

– آسان سازی و سرعت بخسیدن به فرآیندهای کاری

– بهبود کیفیت اطلاعات

– دسترسی سریعتر به اطلاعات

– اتوماسیون فرآیندها

– یکپارچه سازی فرآیندها

– یکپارچه سازی داده ها

– کاهش تعداد سیستم های مختلف مورد استفاده در یک سازمان

چقدر زمان می برد تا SAP پیاده سازی شود ؟

زمان پیاده سازی کامل محصول SAP در سازمان، با اندازه ی سازمان ارتباط مستقیم دارد و بنا به شرایط، معمولاً میان ۴ تا ۱۴ ماه طول می کشد. پیاده سازی SAP برای مشتریان ممکن است توسط شرکت SAP یا شرکای تجاری آن که توسط SAP مورد تأیید قرار گرفته اند انجام شود. این شرکا که عمدتاً شرکت های مشاوره ی شناخته شده ای در دنیا هستند، بر اساس کیفیت کار توسط SAP رتبه بندی شده اند که مهمترین آنها عبارتند از:

Accenture

IBM Global Services

Deloitte

Capgemini

Satyam

Wipro

Bearingpoint

Infosys

CSC

TCS

ساختار نرم افزاری SAP بسیار ساده است و از سه لایه تشکیل شده است:

۱٫ بانک های اطلاعاتی که وظیفه ی دخیره سازی داده ها را بر عهده دارند.

۲٫ فرآیندها: داده ها را از بانک های اطلاعاتی دریافت کرده و بعد از انجام محاسبات تعریف شده، خروجی را تولید می کنند و به لایه ی بعدی تحویل می دهند.

۳٫ ماژول ها: مجموعه ای از فرآیندهای مرتبط را در هر ماژول جمع کرده (مانند ماژول MM که در بالا ذکر شد) و بعد از دریافت هر دستور از کاربر، فرآیندهای لازم را فعال می کند.

بنابراین، هر ماژول برای انجام کار خود با چند فرآیند در ارتباط است و هر فرآیند برای انجام وظیفه ی خود با یک یا چند بانک اطلاعاتی در ارتباط است.

چرا SAP این قدر موفق است ؟

آنچه باعث موفقیت شرکت SAP شد، آن بود که سال ها پیش و قبل از تمامی رقبا نرم افزار جامعی تولید کرد که تقریباً تمام ماژول ها (همسان با دپارتمان های اصلی یک سازمان) و فرآیندهای کاری و تجاری یک سازمان را پوشش می داد و به مشتری اطمینان می داد که می تواند برای تمام امور سازمان خود از همین یک نرم افزار استفاده کند. در واقع SAP یک نرم افزار استاندارد بود که بدون تغییرات خاصی در تمام سازمان ها قابل پیاده سازی بود. سخت ترین کار جمع آوری و تعریف تمام فرآیندها و وظایف سازمان در این نرم افزار بود و بعد از آن کافی بود که آن را بر روی یکی از سرورهای مشتری نصب کنند و کامپیوترهای کاربران را به آن متصل کنند. البته بعدها سبد محصولات SAP متنوع تر شد و به عنوان مثال، برای هر صنعت (خودرو سازی، پتروشیمی، دانشگاه و غیره) یک نسخه ی مخصوص از SAP عرضه شد. همچنین نسخه های مربوط به شرکت های بزرگ از شرکت های کوچک و متوسط تفکیک شد و الخ.

از دیگر دلایل موفقیت نرم افزار SAP می توان به فرآوری داده ها به صورت Realtime، یکپارچه سازی عالی داده ها و فرآیندها، عدم وابستگی به پلتفرم و سیستم عامل، بازاریابی قوی و مدیریت این شرکت اشاره کرد.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

Sap.de

SAP R/3 Blockseminar, Professur für Anwendungssysteme und E-Business, Universität Göttingen

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون، من یه مطلبی توی مجله اقتصاد آفرین خونده بودم که میشه این نرم افزارهارو شخصی سازی کرد، خواستم بدونم تا چه امکان شخصی سازی وجود داره چون تیم فنی ما اصرار داره به دلیل شرایط خاص کاریمون، خودمون نرم افزار رو طراحی کنیم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏

  2. باسلام. من در شرکتی میخام کار کنم که تاکید داره دانش SAP باید داشته باشیم. امکان شرکت در دوره آموزشی و یادگیری آن وجود داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا