شرکت‌ها

تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

از ماشین آلات پرکاربرد در بخش عمرانی و مهندسی بیل مکانیکی است که برای انجام کارهای سخت و دشوار مثل گود برداری با دقت و سرعت زیاد استفاده می‌شود. در بیل مکانیکی پمپ هیدرولیک نقش بسیار مهمی در کارکرد آن دارد؛ به طوری که اگر دچار اختلال شود، می‌تواند عملکرد بیل مکانیکی را مختل و ناقص کند. از همین رو فشار پمپ هیدرولیک را به طور منظم کنترل می‌کنند. پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک شناخته می‌شود که انرژی مکانیکی را به کمک موتورهای الکتریکی، احتراقی و سایر منابع قدرت به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند. از جمله وظایف سیستم هیدرولیک می‌توان به انتقال انرژی موتور، کنترل و حرکت، حرکت بالا و پایین جک و جهت‌‌دهی به بیل مکانیکی اشاره کرد. در ادامه قصد داریم نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی و میزان استاندارد آن را بررسی کنیم.

انواع پمپ هیدرولیک موجود در بیل مکانیکی

به صورت کلی در بازار پمپ‌های هیدرولیک به دو نوع پمپ با جابجایی غیر مثبت و پمپ با جابجایی مثبت یا همان پمپ پیستونی دسته بندی می‌شوند. میزان مقاومت در برابر فشار، اصلی‌ترین فرق این دو پمپ هیدرولیک است که البته این میزان در پمپ‌های با جابجایی مثبت (پمپ پیستونی) بیشتر است؛ به همین خاطر اکثرا در بیل مکانیکی از پمپ با جابجایی مثبت استفاده می‌شود. در دستگاه بیل مکانیکی ۴ نوع پمپ با نقش‌های مختلف وجود دارد که به شرح زیر است:

  • پمپ اصلی
  • پمپ دنده‌ای
  • پمپ گردان
  • پمپ حرکت

پمپ اصلی

بیل مکانیکی به قدرت پمپاژ بالایی احتیاج دارد؛ از همین رو پمپ پیستونی با قدرت سیال بسیار کمی این قدرت را تامین می‌کند. پمپ اصلی به عنوان قلب دستگاه بیل مکانیکی تلقی می‌شود؛ به همین علت هر گونه اختلال در آن عملکرد کلی دستگاه را با مشکل مواجه می‌کند.

پمپ دنده‌ای

در ماشین بیل مکانیکی وظیفه پمپاژ روغن هیدرولیک با حجم ثابت بر عهده پمپ دنده‌ای است. با توجه به نوع دستگاه، روغن برای مصرف در قسمت‌های مختلف پمپاژ می‌شود؛ بنابراین در تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی به این قسمت باید توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پمپ گردان

پمپ گردان به نوعی پمپ هیدرولیک پیستونی با زاویه ثابت گفته می‌شود که روغن پمپاژ شده توسط پمپ مادر به این پمپ وارد می‌شود. انرژی گرفته شده از پمپ مادر به صورت دورانی به گیربکس گردان منتقل می‌شود. در واقع پمپ گردان به عنوان سیستم هیدروموتور برای سیستم گردان انجام وظیفه می‌کند.

پمپ حرکت

پمپ حرکت عملکردی مشابه با پمپ گردان دارد که انرژی دریافت شده از پمپ مادر را به گیربکس چرخ منتقل می‌کند و سبب به حرکت درآمدن ماشین می‌شود.

مراحل تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

در هر بیل مکانیکی فشار پمپ هیدرولیک با توجه به متغیرهای متعددی که وجود دارد، تغییر می‌کند و با سایر بیل‌ها فرق می‌کند. تنظیم فشار در پمپ‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و کار با هریک از آن‌ها نیازمند فردی کاربلد و باتجربه در این زمینه است. با این وجود در ادامه به بررسی روند کلی و مشترک تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی می‌پردازیم:

  • آماده‌ سازی
  • بررسی شرایط فعلی
  • پیدا کردن شیر تنظیم فشار
  • باز کردن دریچه کمکی
  • باز کردن بوبین دریچه باردار
  • بستن دریچه خروجی پمپ
  • تنظیم فشار
  • تنظیم مجدد فشار
  • تست دستگاه بیل مکانیکی

آماده‌ سازی

پیش از آغاز فرایند تنطیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی، اطمینان حاصل کنید که تجهیزات لازم همچون دستکش، عینک ایمنی و لباس مناسب در اختیار داشته باشید.

بررسی شرایط فعلی

بعد از اینکه پمپ هیدرولیک را پیدا کردید، فشار فعلی پمپ را اندازه‌گیری کرده و آن را کنترل و بررسی کنید. در درگاه تست پمپ هیدرولیک برای اندازه‌گیری فشار از فشارسنج استفاده کنید.

پیدا کردن شیر تنظیم فشار

بعد از اینکه فشار فعلی را اندازه‌گیری کردید، شیر تنظیم فشار را پیدا کنید. شیر تنظیم فشار در نزدیکی پمپ هیدرولیک قرار گرفته که با برچسب یا علامت خاص قابل تشخیص است.

باز کردن دریچه کمکی

در صورتی که دریچه کمکی را باز کنید، احتمال انفجار پمپ در زمان تنظیم فشار تقریبا به صفر می‌رسد و با خیالی آسوده می‌توانید فشار پمپ را تنظیم کنید.

باز کردن بوبین دریچه باردار

بعد از باز شدن بوبین دریچه باردار پمپ از حالت خودکار خارج می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند تا کنترل پمپ را به صورتی دستی در اختیار بگیرید.

بستن دریچه خروجی پمپ

ابتدا از باز بودن دریچه کمکی اطمینان پیدا کنید، سپس دریچه خروجی پمپ را ببندید.

تنظیم کردن فشار

هنگامی که پمپ شروع به فعالیت کرد با استفاده از آچار پیچ تنظیمی که روی شیر تنظیم فشار قرار دارد را بچرخانید تا در صورت احتیاج فشار را کم یا زیاد کنید. اگر به افزایش فشار نیاز است، پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید؛ همچنین اگر نیاز است فشار کاهش یابد، پیچ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

تنظیم مجدد فشار

بعد از اینکه تنظیمات را انجام دادید برای اندازه‌گیری مجدد فشار در درگاه تست از فشار سنج استفاده کنید. برای اینکه از تنظیم صحیح فشار مطمئن شوید، فشار فعلی را با فشار قبلی مقایسه کنید.

تست دستگاه بیل مکانیکی

پس از اینکه تمامی مراحل گفته شده را انجام دادید، بیل مکانیکی را راه‌اندازی کنید؛ سپس حرکات و عملکردهای کاری دستگاه را بررسی کنید تا از تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی اطمینان حاصل کنید. اگر مشکلی مشاهده کردید، توصیه می‌کنیم حتما به یک تعمیرکار که در این زمینه تخصص دارد، مراجعه کنید.

در پمپ‌ هیدرولیک بیل مکانیکی فشار استاندارد را چگونه شناسایی کنیم؟

همانطور که گفتیم با توجه به متغیرهای متفاوتی که وجود دارد، فشار پمپ هیدرولیکی تغییر می‌کند. برای تمامی بیل مکانیکی‌ها استفاده از یک مقدار فشار ثابت امکان‌پذیر نیست. با توجه به این موارد برای تنظیم فشار استاندارد پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی دو راه وجود دارد که عبارتند از:

استفاده از دفترچه راهنما

همواره میزان مناسب فشار پمپ هیدرولیک جلو و عقب در قسمت سیستم هیدرولیک دفترچه راهنما شرح داده شده است.

استفاده از سیستم مانیتورینگ برای تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

اگر دستگاه بیل مکانیکی شما برای نظارت و کنترل بر وضعیت خود از سیستم مانیتورینگ استفاده می‌کند، فشار پمپ هیدرولیک جلویی و عقبی را می‌توانید به صورت بهینه تنظیم کنید.

سخن پایانی

از زمان‌های قدیم تا به امروز صنعت تجهیزات هیدرولیک یکی از صنعت‌های مهم و پرکاربرد محسوب می‌شود و روز به روز در حال پیشرفت توسط شرکت‌های تولیدکننده و سازنده است. در گذشته منظور از هیدرولیک آب بود ولی بعدها مفهومی معنی بیشتری پیدا کرد. امروزه صنایع هیدرولیک علاوه بر آب و به چرخ درآوردن آن، برای انتقال انرژی در سیستم‌های کنترل نیز کاربرد بیشتری دارد. به طور کلی به علم انتقال، تبدیل، تولید و کنترل نیرو توسط مایعات، صنعت هیدرولیک گفته می‌شود. شرکت مهندسی بازرگانی صنعت هیدرولیک فعالیت خود در زمینه هیدرولیک را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرد. صنعت هیدرولیک با ارائه و به کارگیری معتبرترین برندهای جهانی در زمینه پمپ‌های هیدرولیک توانسته است، جایگاه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص دهد. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات هیدرولیک انواع ماشین آلات راهسازی و ساختمانی از جمله انواع پمپ هیدرولیک، هیدروموتور، الکتروموتور و سایر لوازم جانبی می‌توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید:

آدرس سایت: sanat-hydraulic.com

شماره های تماس:

۰۲۱-۶۶۶۳۷۰۰۰

۰۲۱-۶۶۶۹۹۹۰۲

۰۲۱-۶۶۶۹۰۴۴۴

۰۹۱۲۱۷۷۷۵۲۷

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا