اقتصاد جهانیاقتصاد کلان

نرخ تورم سالانه ترکیه چقدر است؟

ترکیه در آستانه تورم یک رقمی

نرخ تورم ترکیه، مثل خیلی دیگر از شاخصهای کشور ترکیه همچون متوسط دستمزد و نرخ بیکاری، متوسط اجاره بها و … برای مردم ایران مهم است. طبیعی است که هزینه ها و درآمدها در ترکیه برای مردم کشور همسایه مثل ایران جذاب و مهم باشد. تورم یکی از شاخصهایی است که خصوصاً این روزها و در اوج گیری سریع قیمتها در ایران، بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است. اما حالا باید بگوییم که نرخ تورم سالانه ترکیه چقدر است ؟

تورم سالانه در ترکیه ۲۰۲۰

نرخ تورم سالانه ترکیه در ۱۲ ماه منتهی به جولای به ۱۱.۷۶ درصد رسید که ۰.۸۶ درصد کمتر از تورم مشاهده شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و کمترین تورم ثبت شده این کشور طی سه ماه اخیر محسوب می‌شود.

در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۲.۷۳ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، لوازم منزل با ۱۲.۵۳ درصد قرار دارد. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به حمل و نقل با ۸.۸۱ درصد و لباس و پوشاک با ۱۰.۳۴ درصد بوده است.

 از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمت‌ها عموماً در مسیر کاهشی بوده است و کاهش مجدد قیمت‌ها در ماه جولای خبر خوبی برای سیاست‌گذار ترکیه ای محسوب می شود؛ خصوصاً در زمانی که مقامات دولت و بانک مرکزی ترکیه حاضر شده‌اند ریسک داغی بیش از حد را برای اقتصاد به بهای کاهش سرعت نرخ تورم و نرخ بهره بپذیرند.

هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۳۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل خود به ۱۰.۸۲ درصد رسید که کمترین تورم ثبت شده سه ماه اخیر محسوب می‌شود.

تصویر زیر تورم موادغذایی را در ترکیه نشان می دهد

تورم موادغذایی در ترکیه

ترکیه به دنبال تورم یک رقمی

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در ماه ژوییه ۰.۹۱ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۱۴ درصد کمتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است.

متوسط نرخ تورم ترکیه در سال گذشته ۱۱.۸۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است.

مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده‌اند و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.

تورم ترکیه هم اکنون چقدر است ؟

اما اگر بخواهیم به این سوال که تورم سالانه ترکیه چقدر است باید این گونه بگوییم که در سال ۲۰۱۸ میلادی، تورم ترکیه حدود ۱۶ درصد بوده است، تورم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۵ میرسد و در سال ۲۰۲۰ و در زمان تولید این محتوا، تورم سالانه ترکیه حدود ۱۲ درصد است.

نمودار زیر شرایط افزایش قیمت ها در ترکیه را در طی ۳۰ سال گذشته بهتر نمایش می دهد.

تورم در ترکیه

روند منظم و کاهشی تورم از حدود سالهای ۱۹۹۷ می تواند نکته شایان توجه این نمودار باشد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا