شرکتهای ایرانی

در خرید و اجرای سنگ نمای خارجی ساختمان به چه نکاتی توجه کنیم؟

در خرید و اجرای سنگ نمای ساختمان نکات مهم و کلیدی وجود دارد که با آشنایی با آنها می‌توانید خرید مطمئنی در زمینه سنگ ساختمانی خود داشته باشید. امروزه استفاده از سنگ برای نما بسیار رایج شده است و دلیل آن زیبایی، استحکام و طراحی خاصی است که سنگ می‌تواند به هر منظره‌ای بدهد. در حالی که  اینکه چه نمای سنگی برای ساختمان مناسب است مساله مهمی است که در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم.

نکات ضروری در انتخاب و خرید سنگ نمای خارجی ساختمان

سنگ تراورتن

برای خرید سنگ نمای ساختمان باید رنگی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در برابر گرما، رطوبت، سرما و نور خورشید داشته باشد.

سنگ‌های تراورتن عموما این ویژگی را دارند. با توجه به این موضوع سنگ‌هایی مانند تراورتن حاجی آباد، تراورتن آبگرم و سنگ تراورتن دره بخاری گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.  انتخاب و خرید سنگ نما و رنگ سنگ بنا به سلیقه شما انتخاب بسیار مهمی می‌باشد.

همانطور که می‌دانید دو نوع سبک نما به نامهای رومی و کلاسیک وجود دارد. سنگ نما رومی و سنگ نما کلاسیک در طرح و رنگ متفاوت از یکدیگر هستند.

تراورتن عسلی رنگ یا تراورتن شکلاتی را می توان در نماهای رومی استفاده کرد تا جلوه خاصی به ساختمان شما ببخشد. شما می‌توانید انواع سنگ تراورتن را با توجه به نیاز خود از معدن‌هایی که به عنوان بهترین ارائه دهنده سنگ ساختمانی طبیعی در بازار سنگ شناخته می‌شود، خریداری کنید.

قیمت سنگ تراورتن به دلیل تفاوت در رنگ، جنس و طرح می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید با توجه به بودجه خود خرید خود را انجام دهید.

انواع سنگ نمای خارجی ساختمان

سنگهای نما را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. این بخش شامل سنگ‌های مرمریت، گرانیت و تراورتن است. این سنگ‌ها یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های ساختمانی و همچنین یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها می‌باشند. در اینجا به بررسی هر یک از این سنگ‌های مناسب برای نمای خارجی ساختمان می‌پردازیم.

سنگ تراورتن

سنگ نمای خارجی ساختمان تراورتن

سنگ‌های تراورتن نوعی سنگ رسوبی هستند که کیفیت بالایی دارند. رنگ طبیعی تراورتن سفید است، اما آنها را می‌توان در انواع رنگ‌های قهوه‌ای، کرم، عسلی و غیره نیز یافت.

یکی از بارزترین ویژگیهای سنگ تراورتن سوراخ‌های این سنگ است که می‌تواند آن را برای استفاده در نما بسیار مناسب کند. زیرا با داشتن این ویژگی به خوبی ملات در این سوراخ‌ها نفوذ می‌کند و باعث می‌شود نمای سنگی ساختمان به خوبی به دیوار بچسبد.

همچنین سنگهای تراورتن ظاهری شفاف و درخشان دارند که باعث می‌شود نور را به خوبی منعکس کنند. سنگهای تراورتن هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت برای نمای ساختمان سنگی مناسب هستند.

سنگ نمای خارجی ساختمان گرانیت

گرانیت نوعی سنگ آذرین با رنگ روشن است که از تبلور ماگماهای زیرزمینی به وجود می‌آید. سنگ گرانیت معمولاً قرمز، خاکستری، صورتی یا سفید است. در این سنگ دانه‌های تیره رنگی دیده می‌شود.

از آنجایی که این سنگ‌ها درصد سیلیس بالایی دارند، بسیار مقاوم و سخت بوده و مقاومت بالایی در برابر سایش دارند. این تراکم و سختی باعث می‌شود که این سنگ تراکم بالایی داشته باشد و از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری کند.

در مورد سنگ گرانیت نکته قابل توجهی وجود دارد و آن اینکه امروزه به دلیل سنگینی و تراکم زیاد آن، کمتر برای نمای بیرونی استفاده می‌شود. بدین صورت گرانیت بیشتر برای قسمتهای داخلی ساختمان استفاده می شود.

سنگ تراورتن

نمای ساختمان با سنگ مرمریت

گاهی برای ساخت سنگ نمای خارجی ساختمان از سنگهای مرمریت نیز استفاده می‌شود. اما اگر بخواهیم اصولی پیش برویم بهتر است بیشتر از سنگ‌های تراورتن استفاده کنیم.

این نکته در مورد نمای بیرونی است و سنگ‌های مرمریت را می‌توان سنگ بسیار مناسبی برای نمای داخلی ساختمان دانست.

مرمریتیت دهبید یکی از این نوع سنگ‌های مرمریتی است که می‌تواند پوشش زیبایی را در فضای داخلی ساختمان ایجاد کند.

در برخی از ساختمانها شنیده‌ایم که سنگ چینی نیریز و سنگ چینی الیگودرز برای نما ذکر شده است. در قسمتهای داخلی ساختمان نیز مانند سنگهای مرمریت از سنگ چینی استفاده می‌شود.

نکات اجرایی سنگ نمای خارجی ساختمان

پس از بررسی نکات خرید سنگ نما و نحوه انتخاب آن نوبت به پیاده سازی این سنگها در نمای ساختمان می‌رسد.  برای این کار باید به چند نکته توجه کنید که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد.

–       برای تزریق نما باید از ماسه شسته استفاده شود.

–       خاکی را که از بریدن سنگ روی سنگ به دست می‌آید، از پشت و روی سنگ کاملاً تمیز کنید.

–       اگر موقعیتی وجود دارد که از گرانیت و سنگ مرمریت برای ساختمان خود استفاده می‌کنید، حتماً آن را محدوده‌بندی کنید.

–       پس از انجام عملیات دوغاب زنی به مدت ۲-۳ روز روی آن آب بپاشید.

–       سنگها و تکه‌های سنگ را جدا جدا با چسب سنگ به دیوار نچسبانید. برای افزایش چسبندگی سنگ حتما از ماسه شسته استفاده کنید.

قیمت انواع سنگ نمای خارجی ساختمان

به طور کلی هزینه‌ای که برای خرید سنگ نما پرداخت می‌کنید تحت تاثیر عوامل مختلف متفاوت است. این در مورد سنگ مرمریت نیز صادق است.

در هر پروژه ساختمانی، بودجه‌ای برای تهیه سنگ در نظر گرفته شده است. نوع سنگ با توجه به میزان بودجه و نیاز آن ساختمان تعیین می‌شود.  برای این منظور یکی از نکاتی که در خرید سنگ به طور کلی باید در نظر بگیرید قیمت سنگ است.

قیمت سنگ چگونه تعیین می‌گردد؟

داستان استخراج سنگ از معادن شروع می‌شود و پس از عبور از کارخانه‌های سنگ و انجام فرآیندهای مختلف به دست شما می‌رسد تا توسط سنگکار در محل مورد نظر نصب شود.

یکی از مهمترین مراحل فرآیند جداسازی سنگ بر اساس معیارهای مختلف است که به آن سورتینگ می‌گویند.

این عمل که در پایان فرآیند فرآوری سنگ انجام می‌شود.  به این صورت است که پس از برش سنگ به ابعاد مختلف، بر اساس معیارهای مختلف از جمله ویژگی‌های ظاهری و غیره در دسته‌های جداگانه طبقه‌بندی می‌شود.

در بین انواع سنگ‌های ساختمانی، گرانیت کمترین رده‌بندی را دارد و پس از آن سنگ مرمریت قرار دارد.

اگرچه در ایران این فرآیند بر اساس معیارهای خاصی انجام نمی‌شود و بیشتر سلیقه‌‌ای است.  از جمله مواردی که در مرتب سازی در نظر گرفته می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–        ابعاد سنگ

یکی از مواردی که در مرتب‌سازی سنگ مورد توجه قرار می‌گیرد، ابعاد سنگ است. با توجه به تقاضای بازار، سنگ‌ها به اندازه‌های مختلف کاشی (۳۰ در ۳۰، ۶۰ در ۶۰ و…)، اسلب، طولی و … برش داده می‌شوند.

به همین دلیل، افرادی که کار سورتینگ را انجام می‌دهند، ابتدا سنگ‌ها را بر اساس ابعادشان طبقه بندی می‌کنند. سپس کیفیت، رنگ سنگ، ضخامت، طرح و مدل سنگ، نیز تعیین می‌گردد.

–        هزینه‌های حمل و نقل

عامل تاثیر‌گذار دیگر بر قیمت سنگ هزینه حمل و نقل است. مثلا اگر فاصله محل کوپ معدن تا کارخانه سنگ‌تراشی زیاد باشد طبیعی است که قیمت این سنگ به علت برد مسافت زیاد بیشتر از سنگ‌های فاقد این هزینه گزاف می‌باشد.

–        کیفیت سنگ

معمولا از سنگ‌های بسیار با کیفیت و بدون رگه در نمای خارجی استفاده می‌شود. میزان کیفیت کوپ استخراج شده و یکپارچگی سنگ بر قیمت آن می‌افزاید.

جمع بندی

سنگ نمای خارجی ساختمان زیبایی بخش خانه‌های شماست. علاوه بر زیبایی، استفاده از سنگ نمای بادوام‌تر بهتر از سایر نماهای گچی و آجری است. به راحتی تمیز می‌شود و همچون سایر نماها در اثر رطوبت و آلودگی هوا تغییر رنگ نمی‌دهد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا