هیتاچی و شهرتی جهانی
هیتاچی بزرگترین شرکت سازنده لوازم الکتریکی ژاپن و یکی از بزرگترین شرکتهای هلدینگ در جهان است.
این شرکت بزرگترین شرکت عضو گروه تولیدی لوازم الکتریک در ژاپن است که این گروه در برگیرنده شرکتهایی نظیر فوجیتسو، میتشوبیشی، توشیبا و NEC است. دامنه وسیع محصولات تولیدی شرکت شامل رساناها، کامپیوتر شخصی، لوازم جانبی کامپیوتر، لوازم ویدیویی و پخش صدا و تجهیزات ارتباطات راه دور میباشد. این شرکت در سیستمهای تولید نیرو و صنعت شامل طرحهای انرژی هستهای و هیدروالکتریکی، کنترل تجهیزات، آسانسور و پلههای برقی، قطارها، لوازم خودرو، ماشینهای ساخت و ساز، لوازم منزل مانند مطبوع کنندههای هوا، یخچال، ماشین ظرفشویی، مایکروفر، جاروبرقی و همینطور ساخت ابزار مانند لوله، سیم، کابل و محصولات تولیدی از آهن، فولاد، مس فعالیت مینماید. حدود ۳۰ درصد از فروش شرکت به خارج از ژاپن مربوط میشود.
تاریخ هیتاچی به سال ۱۹۱۰ زمانی که نامیهی اودیرا به اولین شغل مهندسی خود در معدن کوهارا مشغول شد، باز میگردد. اودیرا از تواناییهای مهندسی جدید خود استفاده نمود و موتورهای الکتریکی با قدرت پنج اسب بخار ساخت که از نظر کیفیت و طول عمر با نمونههای وارداتی رقابت مینمود. البته برای چند سال تنها خریدار آن صاحب کارش بود. زمانی که این موتور در معدن به خوبی از عهده کارها برآمد، اودیرا تصمیم گرفت اقدام به فروش آنها نماید، ولی تا زمان جنگ جهانی اول نتوانست مشتریهای خود را پیدا کند. یکی از شرکتهای مهم، تقاضای ساخت سه توربین را به آلمان داده بود که به دلیل جنگ امکان تحویل آنها میسر نشد پس این شرکت راه بهتری به جز مراجعه به هیتاچی نداشت. اودیرا تمام تلاش خود را به کار برد و ژنراتورهای ۱۰۰۰۰ اسب بخاری را در ۵ ماه آماده تحویل نمود. آن شرکت تحت تاثیر قرار گرفت و تجهیزات دیگری را به شرکت سفارش داد. اودیرا شرکت را با نام هیتاچی که یادآور مکانی بود که اولین فروش خود را انجام داده بود و به معنای طلوع خورشید میباشد، به ثبت رساند. در دهه ۱۹۲۰ هیتاچی تولیدات خود را برای پاسخ به نیازهای اقتصاد رو به رشد ژاپن گسترش داد. از راه تصاحب دیگر شرکتها، هیتاچی به بزرگترین تولیدکننده پمپ، دمندهها و تجهیزات مکانیکی دیگر تبدیل شد. شرکت همچنین وارد تولید محصولات فلزی نظیر سیمهای مسی شد. این پیشرفتها باعث شد که هیتاچی بدون نیاز به کمک خارجی توانایی تولید انواع محصولات را داشته باشد. در سال ۱۹۲۴ اولین لکوموتیو الکتریکی ژاپن توسط این شرکت ساخته شد. سلطه ارتش بر ژاپن در دهه ۱۹۳۰ تغییراتی را در هیتاچی بهوجود آورد. اگرچه او تمام سعی خود را کرد که استقلال شرکت را حفظ نماید، با این وجود مجبور به تولید رادار و ردیاب برای زیردریاییها شد، ولی او توانست هیتاچی را از تولید اسلحه مصون بدارد.
جنگ جهانی دوم و عواقب آن باعث ویران شدن شرکت شد. بسیاری از کارخانهها با هجوم بمبها ویران شد. پس از سه سال مذاکره، هیتاچی اجازه یافت به تولید ۱۹ نوع از کالاهایش بپردازد. تنها جنگ کره باعث شد که هیتاچی از نابودی کامل نجات پیدا کند.
در دهه ۱۹۵۰ چیکارا کوراتا که مدیرعامل هیتاچی شده بود، به فعالیت برای توسعه بازار پرداخت و شروع به تبادل تکنولوژی با شرکتهای جنرال الکتریک و RCA نمود. همچنین تعدادی قرارداد توافق برای رقابت در بازار بینالملل به امضا رساند. در دهه ۱۹۶۰ شرکت شروع به بازاریابی برای برند خود در لوازم منزل نمود.
البته بهترین فعالیت هیتاچی سرمایهگذاری در تحقیقات برای ساخت کامپیوتر بود. در سال ۱۹۵۷ شرکت اولین کامپیوتر خود را تولید کرد و وارد بازار high tech شد. در دهه ۱۹۶۰ اولین سیستم کامپیوتری آنلاین ژاپن توسط شرکت ساخته شد.
در سال ۱۹۷۴ هیتاچی محصولی به نام پردازنده همساز برای اتصال تولید نمود که ارزانتر از محصولات آمریکایی است، ولی قابل رقابت با آنها بود. هیتاچی به دلیل انعطاف برای تغییر با شرایط اقتصادی معروف بوده است و مثالی از آن انعطاف داشتن در جریان بحران اوپک در سال ۱۹۷۴ بود که باعث ویرانی صنایع در ژاپن شد. در دهه ۱۹۸۰ هیتاچی به سختی به کار مشغول بود، ولی به دلیل دزدیدن طرحهای آمریکایی توسط برخی کارکنان شرکت، مجبور به مقابله با پلیس فدرال و اف بیآی شد. دو نفر از کارکنان به زندان رفتند و شرکت مبلغ ۲۴۰۰۰ دلار جریمه شد. پس از این مساله مشکل دیگری شروع به خودنمایی نمود و آن ضعف بخش بازاریابی بود. تا آن زمان بسیاری از محصولات هیتاچی با نام رقبا به فروش میرفت، ولی اکنون از برند هیتاچی برای تمامی کالاها استفاده میشد. در دهه ۱۹۹۰ هیتاچی با شرکتهای زیادی از جمله هیولت پکارد قرارداد همکاری بست، ولی هنوز هیتاچی نمیتوانست توازن را در رهبری تکنولوژی خود ایجاد نماید و این مساله زمانی بیشتر نمایان شد که فروش گروه در سالهای ۱۹۹۴-۱۹۹۱ روی ۷ تریلیون یورو ثابت ماند و سود شرکتهای ۷۱ درصد افت پیدا کرد. هیتاچی به تصاحب شرکتهای ژاپنی و آمریکایی تولیدکننده کامپیوتر پرداخت که ۱۵ میلیارد دلار هزینه در بر داشت. سپس با اهرمی کردن داراییهای شرکت مبلغ ۳ میلیارد دلار را برای تصاحب شرکتها در سالهای ۲۰۰۲-۲۰۰۰ در نظر گرفت.
در پایان سال مالی ۲۰۱۰ شرکت ۳۵۹۷۴۶ نفر کارمند داشته و رقمهای سود، درآمد و کل دارایی با کاهش مواجه بوده است.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۹