آمیخته بازاریابی اینترنتی
آمیخته بازاریابی یا همان ۴P بازاریابی برای به کارگیری در بازاریابی اینترنتی، کارایی لازم را ندارد.
محدودیتهای اصلی مدل سنتی آمیخته بازاریابی برای فضای آنلاین و اینترنت به دو موضع کلی زیر مربوط می شود:
- کاهش شدید کارایی مدل ۴P برای فضای آنلاین و بازاریابی اینترنتی
- عدم وجود عوامل استراتژیک در آمیخته بازاریابی سنتی
یکی از اساسی ترین نیازها برای موفقیت یک برنامه بازاریابی اینترنتی و به طور کلی تر تجارت الکترونیک در سازمانهای امروزی، یکپارچه سازی آن با استراتژیهای شرکت در ابعاد غیر مجازی است.
آمیخته بازاریابی اینترنتی که به ۴S شناخته می شود، عوامل حیاتی و مدیریتی زیر را دربر میگیرد.
۱- Scope قلمرو
به موضوعات استراتژیک و اصلی پیراموت حضور آنلاین مربوط می شود، باید مصداق این استراتژیهای اصلی را بازار،رقابت، مشتریان و تاثیر عملیات آنلاین بر فرآیندهای داخلی سازمان و نقش استراتژیک برنامه های آنلاین سازمان بدانیم.
۲- Site سایت
بیان کننده جنبه های عملیاتی حضور آنلاین است که منعکس کننده شخصیت، جایگاه یابی و تمرکز بازاریابی در کسب و کارهای آنلاین است. در واقع وب سایت وجه مشترک ارتباط بین سازمان و مشتریان است و این وجه مشترک باید مشتریان به برقراری ارتباط با شرکت و سازمان ترغیب نماید.
۳- Synergy هم افزایی
در این سینرژی یا هم افزایی به اهمیت یکپارچه سازی و هماهنگی بین حضور آنلاین شرکت و سایر فعالیتهای آن دارد. در واقع این هماهنگی منجر می شود که سازمان نتیجه ای بیش از جمع نتایج عملکرد آنلاین و غیرآنلاین بگیرد. برای رسیدن به این مهم موارد زیر مورد نظر است :
- یکپارچه سازی با Front Office :در واقع این یکپارچه سازی یکی از مهمترین ملزومات رسیدن به بازاریابی جامع (Total Marketing) است. در اینجا لازم است که بین فعالیتهای آنلاین و حضور مجازی شرکت و اقداماتی که در فضای فیزیکی و در جلوی چشمان مشتری انجام می شود، یکپارچگی وجود داشته باشد.
- یکپارچه سازی با Back Office : در واقع مقصود اصلی در اینجا، هماهنگی و یکپارچگی بین اقدامات ما در فضای مجازی و فرآیندهای درون سازمانی است، که تضمین یک حضور مجازی موفق را در پی خواهد داشت.
- یکپارچه سازی با سازمانهای خارجی و شبکه های ارتباطی خارج از سازمان : اهمیت بالایی از منظر کارهای لوجستیکی و در صورت وجود برنامه های برونسپاری و … دارد.
۴- System سیستم
لازم استه سیستم ما امن، کاربرپسند و از نظر هزینه ای مقرون به صرفه باشد.
شکل گیری و تاریخچه آمیخته بازاریابی اینترنتی
این متد در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به عنوان یک ابزار تحقیقاتی شکل گرفت و بعدها به منظور راه اندازی یک وبسایت تجارت الکترونیک و یا ارزیابی یک سیستم موجود؛ تکمیل شد.
کاربردهای آمیخته بازاریابی (۴S Web Marketing Mix)
– راه اندازی یک وب سایت جدید
– ارزیابی و بررسی یک سایت و سیستم موجود
– کاملاً کارآمد برای سیستمهای Bricks & Mortar یا همان سیستمهای B2C
گامهای اساسی در به کارگیری آمیخته بازاریابی اینترنتی
قلمرو (Scope): استراتژی و اهداف
بررسی موارد زیر :
- آنالیز بازار
- مشتریان بالقوه
- آنالیز داخلی
- نقش استراتژیک فعالیتهای اینترنتی
سایت (Site) : عملکرد تحت وب
پاسخ به سوالات زیر :
- مشتریان انتظار چه محتوایی بر روی سایت دارند؟
- چرا مشتریان از وب سایت ما استفاده می کنند؟
- چه چیزی انگیزه اصلی مشتریان برای بازدید مجدد از وب سایت ما است؟
هم افزایی (Synergy) : یکپارچگی
- یکپارچه سازی با Front Office
- یکپارچه سازی با Back Office
- یکپارچه سازی با سازمانهای خارجی و شبکه های ارتباطی خارج از سازمان
سیستم (System) :
امکانات سخت افزاری و نرم افزاری
مشارکت کنندگان در این صفحه:
توضیح : شما در حال مطالعه بخش دانشنامه هستید، در این بخش صرفاً اصطلاحات و معنی آن شرح داده می شود، اگر مایل به مطالعه مقاله و یادداشتهای مدیریتی هستید، به بخش مربوطه از طریق منو مراجعه کنید.