بازاریابی اینترنتیکسب و کارهای کوچکمدیریت فروش و بازاریابی

الگوریتم رتبه‌بندی نتایج در گوگل، لو رفت ! (رسمی)

الگوریتم محرمانه گوگل از طریق نشت اطلاعات در گیت‌هاب فاش شد

هفته پیش، خبری روی رسانه‌ها کار شد با این مضمون که «فایل محرمانه الگوریتم رتبه‌بندی گوگل در گیت‌هاب منتشر شد». در ادامه هم گوگل تلویحاً این خبر را تایید کرد. از این روی با بررسی اسناد لو رفته این مطلب را درباره «الگوریتم رتبه‌بندی نتایج در گوگل» تنظیم کردم. دقت کنید، این مطلب پس از مطالعه و بررسی اسناد مورد اشاره تنظیم شده است. اگر شما به هر دلیلی با موضوع سئو درگیر هستید، مطالعه این مقاله تا انتها به شما توصیه می‌شود.

الگوریتم جستجوی گوگل

الگوریتم جستجوی گوگل، در اصل، یکی از بزرگترین تأثیرگذاران بر آنچه در اینترنت یافت می‌شود است. این الگوریتم تعیین می‌کند چه کسی در بالاترین رتبه قرار می‌گیرد و از سهم عمده ترافیک بهره‌مند می‌شود و چه کسی به گوشه‌های تاریک وب منتقل می‌شود، یعنی صفحات دوم و بعدیِ نتایج جستجو در گوگل.

این سیستم مهم‌ترین سیستم دنیای دیجیتال ما است. و نحوه کارکرد این سیستم تا سال‌ها به طور عمده یک راز بوده است، اما دیگر نه. سند لو رفته جستجوی گوگل که چند روزِ پیش عمومی شد، هزاران صفحه از عوامل الگوریتم رتبه‌بندی را برای ما آشکار می‌کند.

افشای اطلاعات بحث‌هایی در مورد اینکه آیا این مستندات «لو رفته» یا «کشف شده» است وجود دارد. اما آنچه ما می‌دانیم این است که مستندات API به احتمال زیاد به طور تصادفی در GitHub منتشر شده است و سپس یافت شده.

هزاران صفحه از این مستندات که به نظر می‌رسد از انبار محتوای داخلی گوگل آمده باشد، به ما نگاهی بی‌سابقه به نحوه کارکرد جستجوی گوگل و الگوریتم‌های رتبه‌بندی آن می‌دهد.

اطلاعاتی از مستندات API

حقایق سریع درباره مستندات API جستجوی گوگل گزارش شده است که این مستندات، مستندات داخلی برای API انبار محتوای جستجوی گوگل است. مستندات نشان می‌دهد که این اطلاعات تا مارس ۲۰۲۴ دقیق است. ۲,۵۹۶ ماژول در مستندات API نمایان شده‌اند با ۱۴,۰۱۴ ویژگی. این‌ها چیزی است که ما ممکن است به آنها عوامل رتبه‌بندی یا ویژگی‌های رتبه‌بندی بگوییم، اما همه ویژگی‌ها ممکن است به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه‌بندی در نظر گرفته نشوند. مستندات مشخص نکرده است که این عوامل رتبه‌بندی چگونه وزن‌دهی شده‌اند. و این نکته جالب است: چندین عامل یافت شده در این مستندات عواملی بودند که گوگل گفته بود آن‌ها را پیگیری نمی‌کند و در الگوریتم‌های خود لحاظ نمی‌کند.

این برای صنعت SEO بسیار ارزشمند است و بدون شک چیزی است که نحوه انجام SEO را برای آینده قابل پیش‌بینی و هدایت خواهد کرد.

آیا مستندات گوگل واقعی هستند؟

یکی دیگر از مباحث این است که آیا این مستندات قانونی هستند. در این مورد، آنچه تاکنون می‌دانیم این است:

مستندات در GitHub قرار گرفته بودند و از مارس تا می ۲۰۲۴ به طور مختصر عمومی شد. این فایل‌ها شامل لینک‌هایی به مخازن خصوصی GitHub و صفحات داخلی بود که برای دسترسی به آنها نیاز به ورود با اعتبارنامه‌های خاص گوگل داشتند. مستندات از سبک‌های نوتاسیون، فرمت‌بندی، و نام‌ها و ارجاعات فرآیند/ماژول/ویژگی مشابه با مستندات عمومی API گوگل استفاده می‌کرد. کارکنان سابق گوگل می‌گویند که مستندات مشابهی در تقریباً هر تیم گوگل وجود دارد، یعنی با توضیحات و تعاریف برای ویژگی‌ها و ماژول‌های مختلف API. بدون شک گوگل نه تأیید و نه تکذیب خواهد کرد که این کار آن‌ها است. اما تمام نشانه‌ها، تا اینجا، به واقعی بودن این مستندات اشاره دارد، اگرچه من همچنان به همه توصیه می‌کنم هر چیزی که از آن یاد می‌گیرند را با کمی احتیاط در نظر بگیرند.

در ۲۹ می ۲۰۲۴، سخنگوی گوگل به بری شوارتز از Search Engine Land بیانیه‌ای داد:

«ما توصیه می‌کنیم که از ایجاد فرضیات نادرست در مورد جستجو بر اساس اطلاعات خارج از زمینه، قدیمی یا ناقص خودداری کنید. ما اطلاعات گسترده‌ای در مورد نحوه کارکرد جستجو و انواع عواملی که سیستم‌های ما وزن‌دهی می‌کنند به اشتراک گذاشته‌ایم، در حالی که همزمان به محافظت از یکپارچگی نتایج خود در برابر دستکاری نیز پرداخته‌ایم.»

آنچه از افشای مستندات جستجوی گوگل آموختیم با بیش از ۲,۵۰۰ سند فنی(الگوریتم رتبه‌بندی نتایج در گوگل) برای بررسی، اطلاعاتی که تاکنون داریم تنها نوک کوه یخ است. انتظار دارم که جامعه برای ماه‌ها (شاید سال‌ها) این افشا را تحلیل کند تا بینش‌های بیشتری قابل استفاده در SEO به دست آورد.

کارشناس سئو: لو رفتن الگوریتم رتبه‌بندی گوگل
کارشناس سئو: لو رفتن الگوریتم رتبه‌بندی گوگل

مقالات دیگران درباره اطلاعات لو رفته گوگل

مقالات دیگر جزئیات آن را بیان کرده‌اند. اما اگر در فهم تمام اصطلاحات فنی در آن تحلیل‌ها مشکل دارید، در اینجا خلاصه‌ای سریع و ساده از نقاط مورد علاقه شناسایی شده در این افشا تاکنون آمده است:

گوگل از چیزی به نام “Twiddlers” استفاده می‌کند. این‌ها توابعی هستند که به رتبه‌بندی مجدد یک صفحه کمک می‌کنند (مثل محاسبات تقویت یا تنزل رتبه). محتوا می‌تواند به دلایلی مانند سیگنال‌های SERP (یعنی رفتار کاربر) که نشان‌دهنده نارضایتی هستند، لینک نامناسب با سایت هدف، استفاده از دامنه‌های با تطابق دقیق، بررسی محصول، مکان یا محتوای جنسی تنزل رتبه یابد.

گوگل از انواع اندازه‌گیری‌های مرتبط با کلیک‌ها استفاده می‌کند، از جمله “badClicks”، “goodClicks”، “lastLongestClicks” و “unsquashedClicks”. گوگل نسخه‌ای از هر صفحه‌ای که تا به حال ایندکس کرده است را نگه می‌دارد. با این حال، تنها از آخرین ۲۰ تغییر یک URL خاص هنگام تحلیل یک صفحه استفاده می‌کند. گوگل از معیار قدرت دامنه استفاده می‌کند که به آن “siteAuthority” گفته می‌شود.

سیستم‌های دیگر گوگل برای رتبه‌بندی

گوگل از سیستمی به نام “NavBoost” استفاده می‌کند که یک ماژول دارد که از داده‌های کلیک برای ارزیابی صفحات استفاده می‌کند. Google پیگیری می‌کند که کدام نتیجه جستجو در هر Session طولانی‌ترین کلیک را دریافت می‌کند. موتور جستجوی Google همچنین یک “sandbox” دارد که وبسایت‌ها بر اساس سن یا فقدان سیگنال‌های اعتماد به آن تفکیک می‌شوند. این توسط یک ویژگی به نام “hostAge” نشان داده می‌شود.

ممکن است به نکته قبلی مرتبط باشد، اما در مستندات ویژگی‌ای به نام “smallPersonalSite” وجود دارد. مشخص نیست که این برای چه استفاده می‌شود. گوگل نهادها را در یک صفحه وب شناسایی کرده و می‌تواند آنها را مرتب، رتبه‌بندی و فیلتر کند. تا کنون، تنها ویژگی‌هایی که می‌توانند به E-E-A-T متصل شوند، ویژگی‌های مرتبط با نویسنده هستند. گوگل از داده‌های کروم به عنوان بخشی از امتیازدهی کیفیت صفحه استفاده می‌کند، با یک ماژول که دارای یک معیار سطح سایت از بازدیدها از کروم است (“chromeInTotal”). تعداد، تنوع و منبع بک‌لینک‌های شما بسیار مهم است، حتی اگر PageRank سال‌هاست که توسط گوگل ذکر نشده. برچسب‌های عنوان که بهینه‌سازی شده برای کلمات کلیدی و تطابق با جستجوها هستند مهم هستند.

ویژگی “siteFocusScore” اندازه‌گیری می‌کند که چقدر یک سایت بر یک موضوع خاص متمرکز است. تاریخ‌های انتشار و اینکه یک صفحه چند وقت به چند وقت به‌روزرسانی می‌شود، تازگی محتوا را تعیین می‌کنند که این نیز مهم است. اندازه فونت و وزن متن برای لینک‌ها از چیزهایی هستند که گوگل متوجه می‌شود. به نظر می‌رسد که لینک‌های بزرگتر از نظر گوگل مثبت‌تر تلقی می‌شوند.

توجه : این اولین باری نیست که الگوریتم رتبه‌بندی یک موتور جستجو لو رفته است. من در سال ۲۰۲۳ هک Yandex و تأثیر آن بر SEO را پوشش دادم و شباهت‌های زیادی در عوامل رتبه‌بندی که هر دو موتور جستجو استفاده می‌کنند، خواهید دید.

نکات عملی برای SEO شما

تلاش می‌کنم تا آنجا که ممکن است ویژگی‌های رتبه‌بندی لو رفته و مقالات اصلی رند فیشکین و مایک کینگ را مرور کنم. از اینجا، می‌خواهم بینش‌هایی را با سایر کارشناسان SEO و وبمسترها به اشتراک بگذارم که می‌خواهند بدانند چگونه با SEO خود پیش بروند.

اهمیت لینک‌ها — ارزش لینک متاثر از چندین عامل

لینک‌ها همچنان اهمیت دارند. تعجب‌آور است؟ ولی این موضوع واقعیت دارد. این چیزی است که من و سایر کارشناسان SEO همواره می‌گفتیم، حتی اگر راهنمایی‌های مرتبط با لینک‌ها به ندرت در اخبار و به‌روزرسانی‌های گوگل ظاهر شوند.

ما همچنان باید بر تنوع و مرتبط بودن لینک‌ها در استراتژی‌های SEO خارج از صفحه خود تأکید کنیم.

برخی از یافته‌ها از مستندات:

  • PageRank صفحه اصلی دامنه ارجاع‌دهنده (که به عنوان Homepage Trust نیز شناخته می‌شود) بر ارزش لینک تأثیر می‌گذارد.
  • سطح ایندکسینگ مهم است. محتوای به‌روز و دسترسی‌پذیر به بالاترین سطح تعلق دارد و ارزش بیشتری برای رتبه‌بندی شما دارد.
  • اگر می‌خواهید SEO خارج از صفحه شما واقعاً برای وبسایت شما مؤثر باشد، بر ساخت لینک‌ها از وبسایت‌های معتبر و از صفحاتی که یا تازه هستند یا در سطح بالا قرار دارند، تمرکز کنید.

برخی از فعالیت‌های روابط عمومی ممکن است در اینجا کمک کنند – سایت‌های خبری به دلیل رعایت این عوامل بهترین نتایج را دارند.

در مورد پست‌های مهمان، هیچ نشانه روشنی وجود ندارد که این کار به وبسایت شما آسیب برساند، اما من قطعاً توصیه می‌کنم که از استفاده از آنها به عنوان راهی برای تقلب در سیستم اجتناب کنید. در عوض، در انتخاب خود دقت کنید و به آن به عنوان شبکه‌سازی برای شرکای تجاری جدید نگاه کنید.

هدف گذاری برای کلیک‌های موفق

اینکه کلیک‌ها یک عامل رتبه‌بندی هستند نباید تعجب‌آور باشد. با وجود آنچه تیم گوگل می‌گوید، کلیک‌ها واضح‌ترین نشانه رفتار کاربر و کیفیت صفحه در برآوردن نیت جستجوی آنها هستند.

هدف اصلی گوگل ارائه پاسخ‌هایی است که شما می‌خواهید، بنابراین چرا نباید صفحاتی را که به نظر می‌رسد این کار را انجام می‌دهند، ارتقا دهد؟

مرکز استراتژی شما باید به دنبال ایجاد تجربیات کاربری عالی باشد. محتوای عالی که پاسخ‌های درست را به کاربران می‌دهد، همان چیزی است که باید به آن هدف بزنید. هدف گذاری برای ترافیک باکیفیت همان چیزی است که باید به آن بپردازید. ساختن یک وبسایت زیبا و کارآمد همان چیزی است که باید انجام دهید.

فراتر از انتخاب تگ‌های عنوان و متا توضیحات جذاب بروید و تمرکز کنید که کاربران آنچه نیاز دارند را از وبسایت شما دریافت کنند.

توجه نویسنده: اگر از زمان معرفی مفاهیم E-E-A-T و HCU به کیفیت صفحه توجه نکرده‌اید، اکنون زمان مناسبی است.

E-E-A-T معیاری است که گوگل برای ارزیابی کیفیت صفحات وب استفاده می‌کند و شامل تخصص نویسنده، اعتبار منبع، قابلیت اطمینان محتوا، و تجربه شخصی نویسنده در موضوع مورد بحث می‌باشد

HCU به‌روزرسانی الگوریتم گوگل است که هدف آن تشویق به تولید محتوای مفید و کاربرمحور است و سایت‌هایی را که محتوای باکیفیت و مرتبط با نیاز کاربران ارائه می‌دهند، پاداش می‌دهد

صفحات را به‌روز نگه دارید

یک اندازه‌گیری جالب مبتنی بر کلیک، «آخرین کلیک خوب» است. اینکه این اندازه‌گیری در یک ماژول مرتبط با سیگنال‌های ایندکسینگ قرار دارد نشان می‌دهد که زوال محتوا می‌تواند بر رتبه‌بندی شما تأثیر بگذارد.

مراقب باشید که کدام صفحات وبسایت شما به تعداد کلیک مورد انتظار برای موقعیت SERP خود نمی‌رسند. پست‌های قدیمی باید بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که محتوا دارای اطلاعات به‌روز و دقیق برای کمک به کاربران در سفر جستجوی خود است.

این باید آن پست‌ها را احیا کرده و کلیک‌ها را جلب کند و از زوال محتوا جلوگیری کند.

این موضوع به ویژه مهم است اگر در وبسایت خود ستون‌های محتوایی دارید که دیگر همان ترافیک سابق را جذب نمی‌کنند.

ایجاد تخصص و اعتبار

گوگل موجودیت‌ها (ترجمه Entities) در یک صفحه وب را شناسایی می‌کند که شامل چیزهای زیادی است، اما آنچه من می‌خواهم بر آن تمرکز کنم، موارد مرتبط با نویسندگان شماست.

E-E-A-T به عنوان یک مفهوم کمی مبهم است – زیرا ارزیابی «تخصص» و«”اعتبار» یک وبسایت و نویسندگان آن مبهم است. بنابراین، بسیاری از کارشناسان SEO نسبت به آن شک دارند.

با این حال، وجود یک ویژگی «نویسنده» همراه با نقشه‌برداری دقیق از موجودیت‌ها در مستندات نشان می‌دهد که داشتن یک نویسنده معتبر در وبسایت شما دارای اهمیت است.

بنابراین، نشانه‌گذاری‌های نویسنده را اعمال کنید، صفحه بیوگرافی نویسنده و آرشیو ایجاد کنید و پروفایل‌های رسمی خود را در وبسایت خود نمایش دهید تا تخصص خود را اثبات کنید.

فاکتور E-E-A-T توضیحات مثال‌ها و نکات کاربردی
Expertise (تخصص) تخصص نویسنده یا تولید کننده محتوا در موضوع مورد بحث – نویسندگان با مدارک معتبر یا تجربه کاری مرتبط – استفاده از منابع معتبر در محتوا
Authoritativeness (اعتبار) اعتبار کلی سایت و نویسنده محتوا در حوزه مربوطه – ذکر منابع و استنادها- داشتن بک‌لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط
Trustworthiness (قابلیت اطمینان) قابلیت اطمینان و امنیت سایت برای کاربران – داشتن گواهینامه SSL برای سایت – نمایش نظرات مثبت و شفافیت در اطلاعات تماس
Experience (تجربه) تجربه شخصی نویسنده در استفاده از محصول یا موضوع مورد بحث – ارائه تجارب واقعی و نظرات شخصی – استفاده از مثال‌های واقعی و داستان‌های موفقیت

بهبود اعتبار دامنه

پس از بی‌شمار جلسات پرسش و پاسخ و مصاحبه‌هایی که در آن‌ها عباراتی مانند «ما چیزی شبیه به اعتبار دامنه نداریم» و «ما نمره اعتبار وبسایت نداریم» گفته می‌شد، ما متوجه می‌شویم که یک ویژگی به نام “siteAuthority” وجود دارد.

اگرچه دقیقاً نمی‌دانیم این معیار چگونه محاسبه می‌شود و چگونه در امتیازدهی کلی برای وبسایت شما وزن دارد، اما می‌دانیم که برای رتبه‌بندی شما اهمیت دارد.

پس، چه باید بکنید تا اعتبار سایت خود را بهبود بخشید؟ ساده است – به دنبال بهترین شیوه‌ها و SEO کلاه سفید بروید و باید بتوانید اعتبار خود را در حوزه خود افزایش دهید.

به بخش تخصصی خود پایبند باشید

در مورد Nicheها— من ویژگی “siteFocusScore” را جالب یافتم. به نظر می‌رسد که ساختن محتوای بیشتر و بیشتر در یک موضوع خاص به عنوان یک نکته مثبت در نظر گرفته می‌شود.

این چیزی است که سایر کارشناسان SEO پیش‌بینی کرده بودند. بالاخره، هرچه بیشتر درباره یک موضوع بنویسید، بیشتر باید در آن موضوع متخصص باشید، درست است؟

اما امروزه هرکسی می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی تعداد زیادی وبلاگ در یک موضوع بنویسد، پس چگونه متمایز شوید (و از خطر مصنوعی و اسپمی به نظر رسیدن جلوگیری کنید؟)

اینجاست که موجودیت‌های نویسنده و ساخت لینک به کار می‌آیند. من فکر می‌کنم که محتوای عالی باید با تلاش‌های ساخت لینک تکمیل شود، به نوعی نشان دهد که «من یک متخصص با این اعتبارنامه‌ها هستم و این افراد دیگر نیز فکر می‌کنند که من در این موضوع متخصص هستم.»

عوامل موثر در رتبه‌بندی گوگل
عوامل موثر در رتبه‌بندی گوگل

الگوریتم رتبه‌بندی نتایج در گوگل

بر اساس اطلاعات جدید، الگوریتم رتبه‌بندی درگوگل را به این شکل خلاصه می‌کنیم:

فاکتور رتبه‌بندی توضیحات اهمیت
لینک‌ها تنوع و مرتبط بودن لینک‌ها همچنان اهمیت بالایی دارد. PageRank نیز همچنان یک فاکتور مهم است. بسیار مهم
کلیک‌های موفق گوگل از متریک‌های مختلفی مانند badClicks، goodClicks، lastLongestClicks و unsquashedClicks استفاده می‌کند. بسیار مهم
کیفیت محتوا محتوا باید با کیفیت و اوریجینال باشد. محتواهای به‌روز دارای امتیاز هستند. بسیار مهم
اعتبار سایت (SiteAuthority) گوگل از مفهومی به نام “siteAuthority” استفاده می‌کند که بر رتبه‌بندی کلی سایت تاثیر می‌گذارد. مهم
داده‌های مرورگر Chrome گوگل از داده‌های مرورگر Chrome برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. مهم
برند و اعتبار نویسنده ساختن یک برند قوی و شناخته‌شده در فضای خود بسیار مهم است. گوگل اطلاعات نویسندگان محتوا را ذخیره می‌کند. بسیار مهم
تجربه کاربری گوگل اهمیت زیادی به سیگنال‌های کاربری مانند زمان ماندن کاربر در سایت و تجربه کاربری کلی می‌دهد. بسیار مهم
لیست‌های سفید (Whitelists) برخی دامنه‌ها مانند دامنه‌های مربوط به انتخابات و COVID-19 در لیست‌های سفید گوگل قرار می‌گیرند. متوسط
تاریخچه تغییرات گوگل نسخه‌های مختلفی از یک صفحه را نگه می‌دارد اما فقط آخرین ۲۰ تغییر را هنگام تحلیل لینک‌ها در نظر می‌گیرد. کمی مهم
مدت زمان محتوا محتوای طولانی‌تر ممکن است تکه‌تکه شود، در حالی که محتوای کوتاه‌تر امتیاز اوریجینال بودن می‌گیرد. متوسط

نکته کلیدی از الگوریتم رتبه‌بندی نتایج در گوگل

بیشتر اطلاعاتی که از افشای مستندات جستجوی گوگل به دست آورده‌ایم چیزهایی است که کارشناس‌های SEO ماه‌ها (اگر نگوییم سال‌ها) روی آن کار کرده‌اند. با این حال، اکنون شواهد محکمی پشت بسیاری از حدس‌هایمان داریم که نشان می‌دهد تئوری‌های ما در واقع بهترین شیوه‌ها هستند.

بزرگترین نکته‌ای که از این افشا متوجه می‌شویم: گوگل برای یافتن بهترین محتوا به رفتار کاربران (داده‌های کلیک و رفتار پس از کلیک به ویژه) متکی است. سایر عوامل رتبه‌بندی مکمل این موضوع هستند. بهینه‌سازی برای جذب کاربران به کلیک کردن و سپس ماندن در صفحه شما، و باید شاهد بهبود رتبه‌بندی خود باشید.

آیا گوگل می‌تواند این عوامل رتبه‌بندی را حالا که افشا شده‌اند حذف کند؟ ممکن است، اما بسیار بعید است که آن‌ها ویژگی‌های حیاتی الگوریتمی را که سال‌ها صرف ساخت آن شده‌اند حذف کنند.

بنابراین، توصیه من این است که به این شیوه‌های SEO که اکنون تأیید شده‌اند پایبند باشید و درباره هرگونه بیانیه گوگل که پس از این افشا می‌آید بسیار انتقادی باشید.

مطالعه بیشتر درباره الگوریتم رتبه‌بندی نتایج در گوگل:

https://www.businessinsider.com/google-search-documents-seo-leak-ranking-2024-5

کتاب The Digital Marketing Handbook: Deliver Powerful Digital Campaigns

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا