شرکتهای ایرانی

هزینه احداث کارخانه مواد غذایی چقدر است 

هزینه احداث کارخانه مواد غذایی؛ دغدغه بسیاری از کارآفرینان

یکی از حوزه‌های پرسود در صنعت، حوزه تولید مواد غذایی است که شامل سطوح بسیار زیادی می‌شود. با توجه به معافیت‌های مالیاتی، نیروی کار ارزان و همچنین دسترسی مناسب به مواد اولیه، احداث کارخانجات مواد غذایی در ایران با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. با این حال محاسبه دقیق هزینه احداث کارخانه مواد غذایی به یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران در این حوزه تبدیل شده است. به همین خاطر در این مطلب به‌صورت کامل عوامل موثر بر محاسبه هزینه احداث کارخانه مواد غذایی را مرور می‌کنیم تا شما دید بهتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشید.

هزینه احداث کارخانه مواد غذایی به چه عواملی بستگی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، دغدغه بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان این است که احداث یک کارخانه مواد غذایی چقدر هزینه دارد. اما نکته مهم اینجاست که احداث یک کارخانه فرایندی بسیار طولانی و پیچیده دارد و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. به همین خاطر تعیین دقیق هزینه احداث کارخانه مواد غذایی، تقریبا غیر ممکن است. برای مثال، محصول تولید، مکان احداث کارخانه و حتی مدت‌زمان احداث از عواملی هستند که می‌توانند تخمین هزینه را به‌صورت کامل دگرگون کنند. در نتیجه به‌جای محاسبه دقیق هزینه‌ها، بهتر است عوامل موثر بر هزینه احداث کارخانه مواد غذایی را بررسی کرد. در ادامه هر یک از این عوامل را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

خطوط تولید کارخانه

باید اشاره کرد که برخی محصولات به خط تولید بسیار پیشرفته‌ای نیاز دارند و موضوع بهداشت نیز در تولید آن‌ها بسیار مهم است. به همین خاطر در صورت عدم امکان تامین بودجه سنگین، بهتر است به سراغ محصولات پایه و ساده بروید که هزینه و پیچیدگی تولید پایین‌تری دارند.

مکان احداث کارخانه مواد غذایی

شما نمی‌توانید یک کراخانه مواد غذایی را در هر نقطه از شهر احداث کنید و برای این کار باید به سراغ شهرک‌های صنعتی خارج از شهر بروید. از طرف دیگر، زمین مورد نیاز برای احداث و ابعاد کارخانه مواد غذایی نیز می‌توانند به‌شدت روی هزینه احداث آن تاثیرگذار باشند. عموما هزینه زمین در شهرک‌های صنعتی بسیار بالاست و اگر قصد خرید زمین برای احداث کارخانه مواد غذایی را دارید، باید هزینه نسبتا بالایی را پرداخت کنید. به همین خاطر بسیاری از کارآفرینان به سراغ اجاره سوله یا زمین می‌روند تا هزینه کم‌تری را در ابتدای راه‌اندازی کارخانه خود پرداخت کنند و نقدینگی بیشتری داشته باشند.

نوع طراحی کارخانه

کارخانه‌های مواد غذایی از نظر سبک خط تولید و طراحی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. قطعا خط تولید کنسرو از خط تولید مرغ بسته‌بندی پیچیده‌تر است. از طرف دیگر برخی محصولات مانند انواع چیپس، ناگت و کنسرو تن ماهی به پخت نیاز دارند. به همین خاطر نکات بسیار زیادی در طراحی کارخانه مواد غذایی باید رعایت شوند. در نتیجه یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر هزینه احداث کارخانه مواد غذایی را می‌تواند سبک طراحی آن دانست. هرچه محصول نهایی شما پیچیدگی بیشتری برای تولید داشته باشد، نیروی کار بیشتری داشته باشید و ابعاد کارخانه‌تان بزرگ‌تر باشد، باید هزینه بیشتری برای طراحی کارخانه پرداخت کنید.

خطوط بسته بندی کارخانه

مدت‌زمان ساخت و تزریق بودجه

شرایط هر کشور برای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در صنعت متفاوت است. به همین خاطر سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید به این شرایط توجه ویژه داشته باشند. عامل بسیار مهمی که می‌تواند در کشور ما روی هزینه احداث کارخانه مواد غذایی به‌شدت تاثیرگذار باشد، تورم است. به همین خاطر مدت‌زمان ساخت کارخانه می‌تواند عامل تعیین‌کننده دیگری روی هزینه احداث آن باشد. تصور کنید که در زمان شروع پروژه، نرخ ارز در حدود ۳۰ هزار تومان است و شما بودجه‌ای برابر با یک میلیارد تومان برای احداث کارخانه مواد غذایی در نظر گرفته‌اید. حال اگر فرایند اجرای پروژه طول بکشد، ممکن است نرخ ارز به ۶۰ هزار تومان برسد. در این شرایط شما به دو میلیارد تومان برای تکمیل کارخانه نیاز دارید.

می‌توان گفت که باید محاسبه دقیقی روی هزینه احداث کارخانه مواد غذایی داشت تا تزریق بودجه به‌صورت مرحله‌ای و بدون وقفه انجام شود. تنها در این صورت است که شما می‌توانید با عامل قدرتمند و تاثیرگذاری به نام تورم مقابله کنید.

تجهیزات مورد استفاده در کارخانه

شما می‌توانید یک کارخانه تولید کنسرو تن ماهی را با بودجه یک یا ده میلیارد تومان (اعداد فرضی هستند) احداث کنید. اما چرا کارخانه اول یک میلیارد و کارخانه دوم ده میلیارد تومان بودجه نیاز داشته‌اند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خرید تجهیزات مورد استفاده در احداث کارخانه بخش زیادی از هزینه‌های آن را تشکیل می‌دهد. به همین خاطر اگر به سراغ تجهیزات ساده‌تر و ارزان‌تر بروید، می‌توانید هزینه کم‌تری را برای احداث پروژه پرداخت کنید. البته نباید فراموش کرد که تجهیزات مدرن‌تر، راندمان بالاتری دارند و محصولات باکیفیت‌تری را تولید می‌کنند. در نتیجه انتخاب تجهیزات و پرداخت هزینه برای آن‌ها به بودجه و نظرات شما بستگی دارد.

هزینه‌های جانبی

از دیگر عوامل موثر بر هزینه احداث کارخانه مواد غذایی می‌توان به هزینه‌های جانبی مانند بازاریابی، استخدام نیروی کار، تهیه تاسیسات و… اشاره کرد. شما نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن بودجه‌ای برای بازاریابی، اقدام به احداث یک کارخانه مواد غذایی کنید. یک عامل مهم دیگر در این زمینه، لجستیک است که در حوزه تولید مواد غذایی اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر حتما در محاسبه هزینه‌های ساخت کارخانه در این حوزه، به این هزینه‌های جانبی توجه ویژه‌ای داشته باشید. شاید این هزینه‌ها بخش زیادی از بودجه شما را تشکیل ندهند، اما به‌هیچ‌عنوان امکان حذف یا کاهش آن‌ها وجود ندارد.

تهیه زیرساخت‌ها

یکی دیگر از نکات مهم در محاسبه هزینه ساخت کارخانه مواد غذایی، تهیه زیرساخت‌ها است. در برخی موارد، زمین یا سوله مورد نظر فاقد زیرساخت‌های لازم مانند برق فشار قوی، گاز یا حتی آب است. به همین خاطر شما باید بخشی از بودجه خود را به تهیه این زیرساخت‌ها اختصاص دهید. البته زیرساخت‌هایی مانند پارکینگ برای پرسنل، روشنایی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، فاضلاب و… نیز نقش پررنگی در این زمینه دارند.

هزینه های جانبی احداث کارخانه

حتما هزینه احداث کارخانه مواد غذایی را دقیق محاسبه کنید

همان‌طور که اشاره شد، پارامترهای بسیار زیادی هستند که می‌توانند روی محاسبه هزینه ساخت کارخانه مواد غذایی تاثیرگذار باشند. به همین خاطر نمی‌توان هزینه ساخت چنین کارخانه‌ای را به‌صورت دقیق محاسبه کرد. بلکه شما باید تمام این پارامترها و جزئیات آن‌ها را یادداشت کرده و بسته به شرایط مورد نظرتان، هزینه نهایی را محاسبه کنید. نباید فراموش کرد که به علت شرایط نامناسب اقتصادی، امکان راه‌اندازی یک هر نوع کارخانه‌ای بدون محاسبه دقیق هزینه‌های احداث آن ممکن نیست. همچنین شما برای دریافت وام راه‌اندازی کارخانه، باید لیست دقیق هزینه‌های خود را به مراجع مربوطه ارائه دهید. در نهایت می‌توان گفت که همه‌چیز به هدف شما از احداث کارخانه مواد غذایی بستگی دارید؛ می‌توانید یک کارخانه مدرن و پیشرفته را با هزینه بالا احداث کنید و یا به سراغ احداث یک کارخانه ساده بروید و به دنبال توسعه در آینده باشید.

شرکت نوین طرح و ساخت اورنگ آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره ، طراحی و اجرای کارخانه های صنایع غذایی می باشد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا