شرکتهای ایرانی

مطمئن ترین سرمایه گذاری برای بازنشستگی کدام است؟ معرفی کرادفاندینگ

دوران بازنشستگی به هر حال خواه یا ناخواه برای همه ما فرا می‌رسد. اما کسانی در این دوران آسوده خواهند بود که از همین الان به فکر آن روزهای سخت باشند. یکی از سختی‌های دوران بازنشستگی، فشارهای مالی است. سرمایه گذاری در دوران بازنشستگی به عنوان یک راهکار موثر برای کاهش این فشارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرادفاندینگ یکی از روش‌های موثر برای سرمایه گذاری است که با سود بالاتر و ریسک کمتر نسبت به روش‌های سنتی سرمایه گذاری مورد استقبال قرار گرفته است.


مطمئن ترین سرمایه گذاری برای بازنشستگی کدام است؟

انواع ابزارها و روش های سرمایه گذاری برای بازنشستگی

ما با توجه به میزان درآمدی که داریم معمولا یکی از روش‌های سرمایه گذاری را برای کسب سود و درآمد انتخاب می‌کنیم. البته وقتی بحث سال‌های پیری در میان باشد، احتمالا باید چندین برابر دقیق‌تر باشیم تا یک ابزار ایمن، کارآمد، موثر و پرسود را انتخاب کنیم. این انتخاب هم تا حدودی شخصی و تا حدی برگرفته از رفتار اتحادی است. با این حال ما تلاش می‌کنیم از بهترین راه به مقصد برسیم.

در حال حال حاضر ابزارهای متفاوتی برای سرمایه گذاری در دوران بازنشستگی وجود دارند. از میان آنها می‌توانیم به خرید طلا، بازار ارز، صندوق درآمد ثابت، سپرده بانکی، حضور در بورس، بازار املاک و کرادفاندینگ دونگی اشاره کنیم. در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم.

مطمئن ترین سرمایه گذاری برای بازنشستگی کدام است؟

کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی با دونگی

کرادفاندینگ یکی از جدیدترین و در عین حال جذاب ترین ابزارهای سرمایه گذاری در دوران بازنشستگی است. این روش سرمایه گذاری از چند سال پیش در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است. در این شیوه، سرمایه گذار بر روی یک طرح تجاری یا صنعتی که مربوط به توسعه یک کسب و کار است سرمایه گذاری می‌کند. پس از اتمام دوره طرح در ازای آن سود توسعه کسب و کار که تا حدود ۴۰ درصد می‌رسد در اختیار او قرار می‌گیرد.

دونگی امکان سرمایه گذاری بر روی این طرح‌ها را فراهم کرده و مزایای زیر را با هدف سرمایه گذاری برای بازنشستگی فراهم می‌کند:

●        امنیت بالا در سرمایه گذاری و ضمانت بازگشت اصل سرمایه

●        حق انتخاب از میان صدها طرح و کسب و کار برای سرمایه گذاری

●        سرمایه گذاری آنلاین بدون محدودیت زمانی و مکانی

●        معافیت سود سرمایه گذاری از مالیات

●        امکان شروع سرمایه گذاری با کمترین پول

در دونگی ما می‌توانیم با مبلغ بسیار کمی در حد ۵۰۰ هزار تومان سرمایه گذاری را بر روی هر طرح تجاری یا صنعتی که تمایل داشته باشیم شروع کنیم. از این مفهوم به عنوان آزادی اقتصادی در سرمایه گذاری یاد می‌شود. در نتیجه کرادفاندینگ دونگی را به یکی از بهترین گزینه‌های فعلی برای کسب سود تبدیل کرده است.

خرید طلا

یکی از دلایل اصلی خرید طلا به عنوان ابزار ذخیره ارزش، اعتبار آن در بازارهای جهانی است. علاوه بر این، این فلز گران‌بها برای سال‌ها پشتوانه نظام پولی کشورهای مختلف هم بوده است. اما قیمت بالای طلا به دلیل کمیابی و تقاضای بالای جهانی برای خرید آن است.

ولی اگر روزی برسد که ناگهان حجم زیادی از طلا در جهان کشف شود یا دانشمندان در آزمایشگاه‌ها موفق به ساخت طلا شوند، قیمت آن به شدت کاهش پیدا می‌کند و این نمی‌تواند سرمایه گذاری مناسبی برای دوران بازنشستگی باشد.

بازار ارز

قیمت ارزهای خارجی، مخصوصا دلار تابع شرایط سیاسی و اجتماعی کشورهاست. معمولا در زمان بروز ناآرامی‌های سیاسی، اعتراضات مردمی یا سایر بحران‌های سیاسی و اجتماعی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند اما ناگهان با عادی شدن نسبی شرایط، قیمت‌ها به شدت افت می‌کنند. این رویدادها نشان دهنده نوسان‌های شدید در بازار ارز است که خریدن و سرمایه گذاری بر روی آن را توجیه نمی‌کند.

از سوی دیگر دسترسی به ارز، نیازمند ارائه مجوزهای خاصی است و نگهداری از آن هم نسبت به سایر دارایی‌ها مشکل‌تر است ضمن اینکه تنوع در سبد سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که ورود به بازار ارز با هدف سرمایه گذاری شاید در کوتاه مدت سودآور باشد، اما برای بازنشستگی چندان گزینه امنی نیست.

صندوق درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت یکی دیگر از ابزارهای سرمایه گذاری هستند که میزان سود و ریسک را متعادل می‌کنند. سرمایه گذاران از صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر با هدف سرمایه گذاری کوتاه مدت استفاده می‌کنند. اما نکته‌ای  که در مورد این صندوق‌ها باید بدانیم، پرتفوی تشکیل دهنده آنهاست.

بر اساس دستورالعمل‌های قانونی، ۷۵ درصد از دارایی‌های یک صندوق از سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار تشکیل شده است. در نتیجه سرمایه گذاری در یک صندوق درآمد ثابت باعث ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری نمی‌شود. به همین دلیل نیازهای متنوع افراد در سنین بازنشستگی را تامین نمی‌کند.

مطمئن ترین سرمایه گذاری برای بازنشستگی کدام است؟

سپرده بانکی

گذاشتن پول در بانک و دریافت سود ماهیانه، اولین و نزدیک‌ترین پیشنهاد ذهنی برای شروع سرمایه گذاری است که مخصوصا در ایران به شدت رواج دارد. اما نرخ سود بانکی از سایر ابزارهای بانکی از جمله کرادفاندینگ بسیار پایین‌تر است. ضمن اینکه خطر ورشکستگی و کاهش اعتبارات بانک در بحران‌های اقتصادی هم همیشه سپرده گذاران را تهدید می‌کند.

از منظر دینی هم خیلی از افراد دریافت سود از حساب بانکی را جایز نمی‌دانند. آنها ترجیح می‌دهند برای دوران بازنشستگی خودشان، یک سرمایه گذاری پرسود و مولد داشته باشند که در کنار آن فرزندان آنها و سایر جوانان نیز بتوانند از مزایای این سرمایه گذاری بهره‌مند شوند.

حضور در بورس

حضور در تالار بورس از گذشته تا همین چند سال پیش یکی از شیوه‌های خوب سرمایه گذاری در دوران بازنشستگی و کسب سود بود. اگرچه هنوز هم ما شاهد خرید سهام شرکت‌ها هستیم. اما عدم خصوصی‌سازی جدی در عرصه اقتصاد و اعمال تحریم‌های مالی بر روی صنایع کشور از یک طرف و کاهش قدرت خرید پول از طرف دیگر باعث شده تا سرمایه گذاری در بورس جایگاه خودش را از دست بدهد.

در کنار این مسائل، ریسک این نوع از سرمایه گذاری نسبت به سایر روش‌ها هم بیشتر است. اگر ما بخواهیم برای داشتن یک سود ماهانه یا سالانه در دوران بازنشستگی برنامه‌ریزی کنیم، خرید سهام شرکت‌ها به اندازه کافی مطمئن نیست.

بازار املاک

بازار املاک یا در مقیاس گسترده‌تر بازار مسکن هم به علت جهش حبابی قیمت زمین و خانه در چند سال اخیر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. اگر بخواهیم به مزایای سرمایه گذاری در ملک اشاره کنیم می‌توانیم از ریسک کمتر و قابلیت تبدیل دارایی به دارایی‌های دیگر نام ببریم.

اما گذاشتن سرمایه در سبد بازار مسکن به نوعی خواباندن سرمایه هم محسوب می‌شود که امکان فعالیت تولیدی با سرمایه را از بین می‌برد. همچنین هزینه استهلاک هم در این نوع سرمایه گذاری وجود دارد چون خانه‌ها بعد از گذشت یک بازه زمانی به تعمیر و یا بازسازی کامل نیاز دارند. علاوه بر این قابلیت نقدشوندگی پایین این بازار نیز یک نکته منفی دیگر است.

با توجه به این دلایل و اشاره به این نکته که ورود به بازار مسکن و خرید املاک برای گروه بزرگی از سرمایه گذاران امکان‌پذیر نیست، این نوع از سرمایه گذاری هم نیازهای ما برای دوران بازنشستگی را پوشش نمی‌دهد.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین، اتریوم یا انواع توکن‌هایی که هر روز منتشر می شوند هم به ابزار جدیدی برای سرمایه گذاری تبدیل شده‌اند. سرمایه گذاری در این بازار به شدت پرخطر است. همچنین کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال تا حدودی نیازمند دانش فنی و آشنایی به فناوری بلاک‌چین است. ضمانت قانونی هم برای فعالیت ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

هنوز در خیلی از کشورها، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ناحیه خاکستری هستند و قانونگذاران تصمیم مشخصی درباره آنها نگرفته‌اند. مجموع این شرایط به ما نشان می‌دهد که حضور در این بازار به عنوان سرمایه گذار با هدف سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی، منطقی نیست.

 مطمئن ترین سرمایه گذاری برای بازنشستگی کدام است؟

جمع بندی

سرمایه گذاری برای آینده بلند مدت؛ زمانی که ما به سنین بازنشستگی رسیده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم از طریق اشتغال درآمد داشته باشیم یک انتخاب بسیار مهم و حساس است. در بین روش‌های مختلفی که برای سرمایه گذاری وجود دارد، مدل کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) با مزایایی از جمله سود بیشتر و ریسک مدیریت شده، یک شیوه سرمایه گذاری مناسب برای دوران بازنشستگی است.

دونگی به عنوان یک پلتفرم کرادفاندینگ، امکان سرمایه گذاری در طرح‌های صنعتی و تجاری به شکل تامین مالی جمعی را فراهم کرده و یکی از گزینه‌های مناسب شروع کسب سود و درآمد برای سال‌های پس از جوانی است.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا