شرکتهای ایرانی

مطبخ آرا پیشرو در صنعت تجهیزات پخت

یکی از صنایع مهم و ضروری در هر جامعه‌ای، صنعت آشپزی و رستوران‌داری است. از اصلی‌ترین کالاهای به کار رفته در تجهیز آشپزخانه‌ صنعتی، می‌توان از اجاق گاز صنعتی به عنوان شاخص اصلی نام برد که در آشپزخانه صنعتی هتل، آشپزخانه صنعتی بیمارستان و آشپزخانه صنعتی رستوران و… کاربرد دارد. اجاق گاز صنعتی دامنه وسیعی از تجهیزات را شامل می‌شود و می‌توان با کمک آن‌ها هر آنچه که در پخت‌های ایرانی و فرنگی وجود دارد را طبخ نمود.

اجاق گاز صنعتی

اجاق گاز صنعتی، یکی از وسایل رایج پخت و پز در آشپزخانه و رستوران‌های تجاری هستند. این اجاق‌ها از دوام بیشتری نسبت به اجاق گازهای خانگی برخوردار هستند و بیشتر از مواد مرغوب ساخته شدند.

این اجاق‌ها تماما گازسوز بوده و نیازمند به کارگیری سیستم لوله کشی ایمن و تایید شده، هستند. در هر آشپزخانه صنعتی و حتی غیر صنعتی که سیستم تولید انرژی آن گازسوز است، ضرورت تخلیه دی اکسید کربن امری حیاتی است و باید برای آن تمهیدی جهت نصب هود در نظر گرفت.

از آن جا که این اجاق‌ها در گرمترین نقطه آشپزخانه صنعتی مستقر هستند، لذا در هنگام طراحی و تجهیز آشپزخانه‌های صنعتی باید به موضوع گردش هوا و سیستم‌هایی که کاربران را در محیط‌های هوایی مطلوب قرار می‌دهد، توجه ویژه‌ای داشت و همواره معادلات میزان گردش هوا را خصوصا در این محیط‌ها رعایت نمود.

هنگام پخت انواع غذاها، حفظ دمای مناسب برای اجاق گازهای صنعتی بسیار مهم است. در این اجاق‌ها می‌توان غذاهای عالی و با کیفیت درست کرد. اجاق گازهای صنعتی دارای ویژگی‌هایی مانند کنترل دما، تایمرهای دقیق و سایر ویژگی‌های هوشمند هستند که برای صاحبان مشاغل مفید است.

در بازار، انواع اجاق گازهای پلکانی، خطی، ایستاده و فردار با شعله‌های ۲، ۳ و ۴ شعله عرضه می‌شوند؛ برخی اجاق‌ها دارای فر و برخی از مدل‌ها بدون فر هستند. نوع تقاضا، حجم کاری و فضای آشپزخانه باید در هنگام انتخاب اجاق در نظر گرفته شود.

انواع اجاق گاز صنعتی

به طور کلی اجاق گازهای صنعتی در شرکت مطبخ آرا به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • اجاق گاز زمینی صنعتی
  • اجاق گاز رومیزی صنعتی
  • اجاق گاز مبله صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی

یکی از مهمترین و کلیدی ترین بخش هایی که در هنگام طراحی و تجهیز آشپزخانه های صنعتی باید به آن توجه داشت، بخش شستشوی ظروف است. شاید به جرات بتوان گفت که اتوماسیون در یکی از بخش های یک آشپزخانه که توانسته است نقشی جدانشدنی برای خود ایفا نماید، همین فضای ظرفشور خانه است.

ماشین های ظرفشویی در تنوع نسبتا زیاد و در سایزهای متفاوت تولید می گردند. تامین انرژی آن در غالب ماشین های ظرفشویی، برق های تک فاز و سه فاز بوده و از المنت برای گرم کردن آب استفاده می نمایند ولی برخی از ماشین های ظرفشویی نیز وجود دارند که منبع تامین انرژی گرمایشی آن بخار است.

در مدل پخت ایرانی که کباب یکی از غذاهای اصلی تلقی می گردد، اجبارا حجم بسیار زیادی سیخ وجو دارد، همین امر صنعتگران را بر آن داشت که برای شستشوی این کالا نیز اتوماسیون به کار گرفته شود؛ به همین منظور، چندی است که کالایی به نام سیخ شور تولید می گردد و اتوماسیون در این بخش از آشپزخانه صنعتی نیز نقش خود را پر رنگ نموده است.

در تجارت مواد غذایی، رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر آشپزخانه صنعتی که بسیاری از ظروف باید شسته شوند، ماشین ظرفشویی صنعتی یکی از تجهیزات رایج است. این دستگاه‌ها به عنوان یکی از ملزومات در بخش خدمات مواد غذایی محسوب می‌شوند و به طور خودکار حجم قابل توجهی از ظروف آشپزخانه را تمیز می‌کنند. ماشین ظرفشویی صنعتی معمولاً در مکان‌های پرتردد استفاده می‌شوند. به منظور تمیز کردن و ضدعفونی موثرتر ظروف، آن‌ها اغلب دسته‌بندی‌های مختلف تمیز کردن و گزینه‌ای برای تغییر دما و مدت زمان شستشو را ارائه می‌دهند.

ظروف برای پاکیزه شدن، در دمای تقریباً ۹۰ درجه سانتی‌گراد کاملاً تمیز می‌شوند. شستشو دستی ظروف می‌تواند ذرات کوچک غذا یا آثار شوینده را از خود به جای بگذارد؛ زیرا قادر به تحمل گرما در این سطح نیست و ممکن است دست اپراتور شوینده بسوزد. با آبکشی ظروف در این دما، انواع بشقاب‌ها علاوه بر تمیزی کامل و بهداشتی، شفاف و درخشان می‌شوند.

ماشین ظرفشویی صنعتی بر خلاف ماشین ظرفشویی خانگی، فرآیند شستشو را سرعت می‌بخشد و در عین حال بهداشت آشپزخانه را نیز بهبود می‌دهد. اولویت‌ها در ساخت ماشین‌های ظرفشویی صنعتی ظرفیت، سرعت و دقت تمیز کردن ظروف است. این دستگاه، تمیزکاری را با کیفیت بالا ارائه می کند و مصرف انرژی کمی هم دارد.

ظروف استیل، چینی، آرکوپال، لیوان، فنجان، قاشق، چنگال، و انواع چاقوهای ریز و بزرگ را می‌توان به طور کامل توسط این ماشین‌ها شستشو داد.

چرا باید از ماشین ظرفشویی صنعتی استفاده کنیم؟

در دنیای رستوران‌ها و صنایع غذایی، بهداشت، سرعت و کیفیت غذا از اهمیت بسیاری برخوردارند. ظروفی که برای سرو غذا استفاده می‌شوند، باید کاملاً تمیز و بهداشتی باشند. استفاده از شستشوی دستی ظروف در این موارد ممکن است زمان‌بر باشد؛ به همین دلیل، ماشین ظرفشویی صنعتی وارد بحث می‌شود.

بیش از ۸۰ لیتر آب برای شستشوی دستی یک سرویس ۱۴۴ پارچه استفاده می شود. اگر ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، آبی کمتر از ۲۰ لیتر مصرف می کند؛ حتی با برخی از مدل‌ها تا ۸٫۵ لیتر آب می‌تواند این تعداد ظروف را جوابگو باشد.

آشپزخانه صنعتی

همه چیز درباره تجهیزات آشپزخانه صنعتی

همانطور که می دانید، آشپزخانه بستر پخت یا طبخ غذا در خانه یا هر سازمانی است. از نگاه صنعتی، هر سازمانی که به صورت دائمی حجم مشخصی از غذا را برای کارکنان خود یا حجم قابل توجهی برای سفارشات مشتریان خود تولید کند، نیازمند یک واحد پخت است. از آنجا که بهداشت مواد غذایی در تمام مراحل تهیه و پخت، برای سلامت کارکنان و بقای سازمان مهم است، رعایت سرفصل های ایمنی و بهداشت مواد غذایی، اولین رکنی است که در آشپزخانه ها مد نظر کارشناسان قرار می گیرد و نقش موثری در ارزش و کیفیت مواد غذایی خواهد داشت.

براساس قوانین و استانداردها، آشپزخانه صنعتی شامل واحدهای مختلفی است که با همکاری هم روند آماده سازی غذا را از تهیه مواد اولیه تا تولید، ارسال و توزیع میسر می کنند. این همکاری براساس یک سیستم اصولی که مبتنی بر پیشگیری و ردیابی مخاطرات احتمالی است، انجام می شود.

نیل به اهداف در یک آشپزخانه در نتیجه عملکرد صحیح کاربران حاصل می شود. به منظور بهره وری در زمان، تفکیک فضایی براساس نیاز کاربران ضروری است.

هنگام طراحی آشپزخانه‌های صنعتی یا تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها که به صورت کامل در صفحه تجهیزات آشپزخانه بیمارستان به آن پرداختیم و مکان‌هایی که انزوای محیطی و بهداشت عمومی در آن ها بسیار مهم است مانند شرکت‌های پتروشیمی، نفت و گاز باید به رعایت استانداردهای بین المللی برای کیفیت تجهیزات و تمیزی آشپزخانه توجه شود. چیدمان و طراحی آشپزخانه صنعتی از نکات ضروری و قابل توجه است که در این مقاله، قصد داریم به صورت کامل آن را بررسی کنیم؛ بنابراین همراه مطبخ آرا باشید تا این نکات را برایتان بازگو کنیم.

ایران نیز از تاکیدات کنونی سازمان‌های بین المللی و ملی بهداشت بر اجرای استانداردهای غذا و سلامت انسان مستثنی نیست و وزارت بهداشت، حساسیت ویژه‌ای در رعایت بهداشت غذا و آشپزخانه‌های صنعتی مثل تجهیزات آشپزخانه رستوران دارد.

منبع مقاله وب سایت مطبخ آرا

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا