کسب و کارهای کوچکمدیریت فروش و بازاریابی

ایده‌های جالب برای سوپرمارکت : از نام خلاق تا چیدمان جذاب

11 ایده جالب و خلاق

باز کردن یک فروشگاه مواد غذایی یا همان سوپرمارکت پررونق و موفق کار آسانی نیست و نیاز به خلاقیت، زمان و تلاش فراوان دارد. در کنار استفاده از ایده‌های جالب برای سوپرمارکت، بازسازی مغازه، استفاده از محصولات غذایی باکیفیت، طراحی یک استراتژی بازاریابی موثر، رمز موفقیت سوپرمارکت‌هاست. قصد دارم، دربارۀ ایده های جالب برای سوپرمارکت و رمز موفقیت آن با شما سخن بگویم. پس اگر موافقید، تا انتهای «ایده‌های جالب برای سوپرمارکت» همراهم باشید.

۱۱ ایده جالب و خلاقانه برای بازاریابی سوپرمارکت

با وجود هایپرمارکت‌های بزرگ و باکیفیت، رقابت فروشگاه‌های کوچک با آنها کار آسانی نیست و نیاز به خلاقیت، آگاهی از تکنیک‌های بازاریابی و مدیریت سوپرمارکت دارد. در ادامه نکات خوبی درباره سوپرمارکت را به شما به اشتراک گذاشتیم :

۱٫ انتخاب نام خلاقانه برای سوپرمارکت

استفاده از نامی خلاقانه و مناسب، روان، کوتاه موجب باقی ماندن آن در ذهن مشتری می‌گردد. بنابراین یکی از اصلی‌ترین ایده های جالب برای سوپرمارکت، انتخاب نامی آسان با تلفظ راحت است. البته اگر نام را انتخاب کردید و آن را فقط روی تابلوی جلوی فروشگاه قرار دادید و از قضا تابلوی شما را هم یکی از برندهای صنایع غذایی مثل بیژن و کاله و چی‌توز آماده کرده‌اند و نام شما کوچک کنار هویت برند آن‌ها دیده می‌شود، خیلی هم فرقی نمی‌کند چه نامی برای سوپرمارکت انتخاب کنید.

باید هویت برند خود، که نام بخشی از آن است را در قسمت‌های مختلف فروشگاه به نمایش بگذارید.

۲٫ اندازه سبدها و چرخ دستی‌ها را افزایش دهید

تهیه انواع سبدها و چرخ‌های دستی به مشتریان حس خوبی می‌دهد و آنها احساس می‌کنند، به نیاز آنها توجه شده‌است. از طرفی دیگر، استفاده از چرخ‌های خرید بزرگ‌تر، این حس را در فرد ایجاد می‌کند که چیزی نخریده و تشویق به خرید بیشتر می‌گردد. تعداد چرخ‌های خرید فروشگاه را متناسب با شلوغی آن در نظر بگیرید. در صورتی که تعداد چرخ دستی‌ها اندک یا محدود باشند، برخی از مشتریان از خرید صرف نظر می‌کنند.

ایده های جالب در سوپرمارکت : رمز موفقیت در سوپرمارکت
سبدهای خرید بزرگ، مشتری را تشویق به خرید بیشتر می‌کند.

۳٫ روی بازاریابی حسی سرمایه‌گذاری کنید

یکی دیگر از نکات بسیار مهم که در فروشگاه‌ها به آن باید توجه کرد و بر اساس آن ایده های جالب برای سوپرمارکت طراحی کرد، توجه به بازاریابی عصبی (Neuro Marketing) و سرمایه‌گذاری روی آن است. در این قسمت بیشتر درباره‌اش صحبت می‌کنیم:

· بازاریابی عصبی و توجه به حس بینایی

یکی از نکات مهم در بازاریابی حسی درگیرکردن دید بصری مشتری با تبلیغات مختلف همچون نصب پوسترهای محصولات گوناگون، استفاده از برچسب‌های پرزرق و برق قیمت، لوگو فروشگاه و … است. در این حالت حس بینایی خریدار درگیر فضای سوپرمارکت شده و در نتیجه تمایل به خرید بیشتر خواهد داشت.

روانشناسی رنگ‌ها در سوپرمارکت
روانشناسی رنگ‌ها در این مسیر، بهترین راهنمای شما هستند. اگر فروشگاه مواد غذایی دارید از رنگ‌های قرمز و زرد استفاده کنید. هر دو این رنگ‌ها، اشتهای مصرف کننده را افزایش می‌دهد. انتخاب رنگ‌های آبی و سفید در فروشگاه وسایل الکترونیک نیز به فنی بودن اجناس اشاره می‌کند.

· حس چشایی

امتحان کردن طعم‌های جدید برای اغلب ما ممکن است، ترسناک باشد. ارائه محصولات رایگان، یکی دیگر از ایده های جالب برای سوپرمارکت‌هاست. این مسئله، ۲ مزیت دارد. در درجه‌ی اول به مشتری فرصت امتحان کردن پیش از خرید می‌دهد و از سوی دیگر رابطه‌ای برپایه‌ی اطمینان بین شما و مشتری ایجاد می‌گردد.

· حس بینایی

خرید کردن برای برخی افراد حس بعدی دارد و زیاد از انجام آن لذت نمی‌برند. انتخاب موسیقی مناسب با پرسونای مشتری هدف، نه تنها این حس ناخوشایند را برطرف کرده؛ بلکه موجب نتایج شگفت‌ انگیز بیشتر نیز می‌گردد.

۴٫ محصولات سوپرمارکت را در جای مشخص قرار دهید

سردرگمی در خرید، مشتری را کلافه می‌کند. بنابراین اجناس مختلف را به گونه‌ای بچینید که همواره در جای مشخص، در دسترس و نزدیک به محصولات مرتبط باشند.

۵٫ حواس‌تان به روانشناسی قیمت باشد!

اغلب ما نیز همچون سایر مشتریان، دوست داریم، اجناسی باکیفیت اما با کمترین قیمت خریداری کنیم. بنابراین در قیمت‌گذاری محصولات حواس‌تان به روانشناسی قیمت باشد.

۶٫ به تاریخ‌های خاص توجه کنید.

یکی دیگر از ایده های جالب برای سوپرمارکت، توجه به تاریخ‌های خاص مثل نوروز، روز مادر و … به منظور تهیج مشتری برای خرید بیشتر است. علاوه براین، رفتن به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها برای افرادی که علاقه‌مند به خرید هستند، می‌تواند یک سرگرمی جذاب نیز باشد.

تخفیف و افزایش سطح فروش
تخفیف دادن، قرعه کشی و اهدای جایزه از جمله کارهایی هستند که می‌توانید در روزهای خاص انجام دهید و به نوعی برندتان را از سایر رقبای خود متمایز کرده و سطح فروش‌تان را بالا ببرید.

۷٫ توجه به چیدمان و قفسه‌بندی‌های سوپرمارکت

یکی دیگر از عوامل موفقیت در سوپرمارکت، توجه به چیدمان و قفسه‌بندی آنهاست. اگر می‌خواهید فروش بالایی داشته باشید، به نحوه‌ی چیدمان کالاها دقت کنید. در صورتیکه محصولات درست چیده شده‌باشند، مشتریان بعد از ورود، راحت‌تر می‌توانند محصول مورد نظرشان را پیدا و خریداری کنند. (قبلاً مطلبی با عنوان برنامه بازاریابی برای سوپرمارکت ها نوشته بودم، که مطالعه‌اش برای شما می‌تواند مفید باشد)

۵ نکته مهم در مورد نحوه چیدمان محصولات در سوپر ماکت

  • قفسه‌ها باید در فاصله‌ی مناسب از هم در راهروهای باریک قرار بگیرند. به گونه‌ای که خریدار در حین عبور از راهروهای قفسه‌دار، امکان بازگشتش به راهروی قبلی سخت باشد. در این صورت خریدار ترجیح می‌دهد یک محصول بی‌استفاده بخرد؛ اما خود را به دردسر نیندازد.
  • زمانیکه راهروها باریک هستند، خریدار حین گذر از راهرو، احتمال خرید کالاهای اضافی نیز خواهد داشت.
  • کالاها را با توجه به ارتفاع آنها در قفسه‌های مناسب بچینید. کالاهای مخصوص کودکان در طبقه‌های پایین‌تر، محصولات گران‌تر در طبقه‌های بالاتر و اجناس ارزان را روبه‌روی چشم خریدار بچینید تا توجه‌ی مشتری را به خود جلب کنند.
  • ردیف‌های چیدمان سوپرمارکت را متناسب با اندازه‌ی چرخ دستی انتخاب کنید.
  • برخی از محصولات همچون انواع آدامس، شکلات و … را کنار صندوق‌دار بگذارید تا خریدار زمانیکه در صف ایستاده و هنوز خریدش را تسویه نکرده، در صورت تمایل از این اجناس نیز خریداری کند.
محل قرار دادن میوه و سبزیجات در فروشگاه
اگر فروشگاه شما میوه وسبزیجات تازه دارد، آنها را در قسمت ورودی فروشگاه بگذارید تا مشتری با دیدن تازگی آنها وسوسه‌ شده و خرید کند، در کنار این محصولات، حتما سبدهای خرید بگذارید تا حمل آنها برای مشتریان سخت نباشد و از خریدشان صرف نظر نکنند.

۸٫ کیسه‌های خرید باکیفیت و بادوام طراحی کنید.

کیسه‌های خرید را باکیفیت و با قابلیت استفاده‌ی مجدد طراحی کنید و بدین گونه تعهد برندتان را نسبت به محیط زیست به اثبات برسانید. در مراسم افتتاحیه، می‌توانید کیف‌های رایگان را به مشتریان هدیه بدهید تا هربار که به آن نگاه می‌کنند و یا دستشان می‌گیرند، به یاد فروشگاه شما بیفتند.

۹٫ در فروشگاه قسمتی برای ارائه محصولات محلی در نظر بگیرید.

در فروشگاه یا سوپرمارکت‌های کوچک، بخشی برای فروش اجناس محلی در نظر بگیرید. این روزها خریداران به استفاده از محصولات محلی سالم اهمیت زیادی می‌دهند. می‌توانید بخشی از فروشگاه را برای ارائه محصولات محلی در نظر گرفته و با چاپ برچسب‌هایی توجه مشتریان را به آن جلب کنید.

۱۰٫ خدمات تحویل راحت و بی‌دردسر داشته باشید.

نمی شود از ایده های جالب برای سوپرمارکت حرف زد و چیزی از دلیوری نگفت ! این روزها اغلب مصرف کنندگان، حداقل هفته‌ای یک بار خرید آنلاین دارند. با توجه به این مسئله، ارائه خدمات همچون تحویل محل با کمک کارمندان مودب، یک استراترژی مناسب و رمز موفقیت در سوپرمارکت‌هاست.

۱۱٫ یک وب سایت آنلاین طراحی و مدام به روزرسانی کنید.

هنوز نیز معدود فروشگاه‌های مواد غذایی هستند که سایت برای سفارش آنلاین دارند، داشتن یک وب سایت آنلاین، یکی دیگر از ایده‌ های جالب برای سوپرمارکت موفق شدن است. با ارائه یک وب سایت جامع و کامل، به مشتریان نشان می‌دهید که شما فقط یک فروشگاه مواد غذایی ساده نیستید و در سوپرمارکت شما، افراد علا.وه بر تجربه خری متفاوت می‌توانند اطلاعاتشان را نیز بیشتر کنند.

ایده جالب سوپرمارکت : وبسایت سوپرمارکت
وب سایت خود را مدام به روز رسانی کرده و در آن بخش‌هایی به نام پرفروش‌ترین یا نقد و بررسی محصولات مختلف، پیشنهاد روز و … بگذارید و مشتری را تشویق به خرید آنلاین کنید.

و اما در آخر از ایده‌های جالب برای سوپرمارکت

در این ایده‌های جالب برای سوپرمارکت سعی کردیم تا شما را با حداقل ۱۱ نکته‌ی موفقیت سوپرمارکت‌ها آشنا سازیم. چنانچه در این زمینه، اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید در قسمت پیشنهادات و انتقادات، آنها را با ما به اشتراک بگذارید. پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزاریم.

منابع: phdeli/ theprintauthority

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا