مدیریت فروش و بازاریابی

نگاهی به تبلیغ SubWay در سالگرد تولدش

SubWay یکی از بزرگترین رستورانهای زنجیره ای فست فود در دنیا است که البته تمرکزش تنها بر روی ساندویچ و سالاد است و سایر انواع فست فودها را نمی توانید در آن بیابید. رشد سریع رستوران‌های ساب‌وی یکی از نکات جالب پیرامون این رستوران است و باید تعداد ۳۷۵۲۱ شعبه ساب‌وی در ۱۰۰ کشور جهان را مدیون استراتژی فرانچایز برای این برند بدانیم. با ورود به سایت SubWay یکی از مهمترین پیامهایی که نمود پیدا می کند، پیام مربوط به دریافت امتیاز شعبه فرانچایز از ساب‌وی است و این به خوبی اهمیت این استراتژی در سطح سازمان را نشان می دهد. بد نیست بدانید، فروش ساب وی در سال حدود ۱۷ میلیارد دلار است.

ساب وی

تبلیغات Subway

SubWay متعلق به Doctor’s Associates, Inc و به صورت مخفف DAI می باشد. همانند برخی دیگر از برندها در دنیا، ساب‌وی هم در بسیاری از محصولات، برنامه ها و ترفیعاتی که برگزار می کند به نوعی تلاش می کند در نام گذاری آنها از ترکیب کلمه Sub با عبارت دیگری استفاده کند. مثلاً برای جوایزی که می دهد از کلمه SubPrize استفاده می کند یا برای Delivery و ارسال سریع غذاهایش از SubExpress استفاده می کند. همچنین شعار تبلیغاتی Eat Fresh نیز در کنار لوگو و تبلیغات ساب وی دیده می شود.

یکی از مهمترین منوهای ساب وی، منوی ساندویچ‌های صبحانه است، چیزی که شاید در ایران کمتر در بین فست فودها رایج باشد. در این منو نام ساندویچهایی مثل تخم مرغ و پنیر، یا استیک با تخم مرغ و پنیر و … دیده می شود. ساب وی در سالگرد تولدش، بر روی همین منو و دقیقاً بر روی محصول ساندویچ مرغ و پنیرش تمرکز کرده است و البته برای خریداران ساب وی جوایزی (SubPrize) نظیر سفر به فلوریدا و … را نیز قرار داده است که یکی از رایج ترین شکلهای ترفیع محصول است که اتفاقاً در ایران نیز از این روش بسیار استفاده می شود.

اما نکته ای که در این تبلیغ به چشم می خورد، تاکید آگهی بر «آماده بودن ساندویچ تخم مرغ و پنیر در تمام طول روز است» که احتمالاً قصد ساب‌وی از این تبلیغ افزایش میزان فروش این محصول در سایر وعده های غذایی غیر از صبحانه بوده است. ساندویچ تخم مرغ و پنیر یکی از گزینه های ارزانی است که در لیست منوی ۵ دلاری ساب وی قرار دارد. هر چند برنامه ترفیعی منوی ۵ دلاری از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و یکی از موفقترین برنامه های ترفیعی ساب وی بوده است اما شاید شرایط اقتصادی حاکم بر بازارهای اروپا این شرکت را به اتخاذ این شیوه تبلیغات و این پیام تبلیغاتی وادار ساخته است و تلاش نموده است که آگاهی مصرف کنندگان را نسبت به منوی ارزان ۵ دلاری و آماده بودن این ساندویچ در تمام طول روز ترغیب نموده است.

به هر حال این تبلیغ انیمیشنی و شخصیتهای کارتونی گوچه فرنگی، کلم، پنیر و با حضور نقش اولش تخم مرغ، به نوعی نشاط و شادابی صبح را به خاطر می آورد.

این تیزر تبلیغاتی صدها هزار بار در صفحه ساب وی در شبکه های اجتماعی مختلف بازدید شده است. نکته ای که در نظرات کاربران نسبت به این تبلیغ به شم می خورد عدم رضایت آنها نسبت به موسیقی و آواز موجود بر روی تبلیغ است ! بسیاری از کاربران آن را آزار دهنده دانسته بودند !

Advertising Agency: McKinney, USA

Chief Creative Officer: Jonathan Cude

Art Director: Erynn Sweeney

Copywriter: David McClay

Producer: Naomi Newman

Production Company: Hornet, Inc.

Director: Dan & Jason

Executive Producer: Michael Feder

Producer: Zack Kortright

Editor: Anita Chao

Composers: Andrew Feltenstein, John Nau

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا