تفاوت های موجود میان روابط عمومی و بازاریابی ممکن است چندان بارز نباشد، ولی با این وجود هر کدام در کسب موفقیت سازمانی نقش خاص خود را ایفا میکنند . می بایست از روابط عمومی در بازاریابی برای پشتیبانی فعالیت های بازاریابی استفاده نمود .
جایگاه روابط عمومی در آمیزه بازاریابی
بازاریابی یعنی تولید محصول مناسب با قیمت مناسب و عرضه درجایی که مشتریان بتوانند آن را خریداری کنند ، و معرفی این محصول به نحوی که مشتریان با آن آشنا شوند . این اجزاء بعنوان آمیزه بازاریابی (۴P ) شناخته شده اند : محصول ، قیمت ، محل عرضه و تبلیغ . روابط عمومی غالباً بعنوان P پنجم این مجموعه تلقی می شود . مشتریان معمولاً ترجیح میدهند با سازمان هایی که به آنها توجه خاصی دارند روابط تجاری برقرار کنند، و این روابط عمومی است که درک مثبت و محیط مساعد برای بازاریابی موفق ایجاد می کند .
کارکردن با تیم بازاریابی
اگر موضوع روابط عمومی در بازاریابی برای شما مهم باشد باید فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی زمانی حداکثر تاثیر گذاری خود را خواهند داشت که با هم هماهنگ باشند . هنگامی که بخش بازاریابی کالا و خدمات جدیدی را تبلیغ می کند روابط عمومی می بایست با پوشش مطبوعاتی مطلوب و جذاب فعالیت های بازاریابی را تقویت کند . از سایت اینترنتی سازمان نیز می توان هم بعنوان ابزاری برای بازاریابی و هم ابزاری برای روابط عمومی استفاده نمود .
ترکیب فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی ارزشی به مراتب بیش از میزان ارزش هر یک از آنها بطور جداگانه خواهد داشت .
حمایت از اهداف بازاریابی از طریق روابط عمومی بعنوان مثال :
اهداف بازاریابی | فعالیت های حمایتی روابط عمومی |
ایجاد روابط مستحکم تر و پایدارتر با مشتریان | ترتیب دادن یک گردهمایی دوستانه مشترک انتشار خبرنامه فصلی برای مشتریان |
جلب نظر اذهان عمومی به سازمان | تامین پوشش رسانه ای مثبت ترتیب دادن یک روز برای ملاقات عمومی |
معرفی گسترده تر طیف جدیدی از محصولات | درج مقاله در مطبوعات تجاری و نشریات ویژه مصرف کنندگان ترتیب دادن برنامه هایی جهت تست محصول داخل فروشگاه ها |
منبع : برگرفته از کتاب روابط عمومی اثربخش از مجموعه کتب مدیران برجسته
تالیف : موآ علی
ترجمه : سمیه شریعتی راد