فناوری اطلاعات

حکمرانی آمریکا در بازار جهانی گیم

Newzoo که یک مؤسسه تحقیقاتی در زمینه صنعت گیم محسوب می‌شود در تازه‌ترین گزارش خود خبر داده است تا پایان سال‌جاری میلادی، امریکا به حکمرانی چندین ساله چین در بازار جهانی گیم پایان می‌دهد و صدرنشین خواهد شد.

چین بزرگترین بازار گیم

چین در سه سال گذشته به‌صورت متوالی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار گیم جهان شناخته می‌شد اما با توجه به اینکه درآمد این کشور از حوزه گیم در سال ۲۰۱۸ به کمترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده، مؤسسه پژوهشی Newzoo معتقد است امریکا جای چین را خواهد گرفت و به پرچمدار صنعت گیم جهان تبدیل می‌شود. بسیاری، دلیل این موضوع را محدودیت‌های ۹ماهه کشور چین در سال ۲۰۱۸ برای تولید یا ورود بازی‌ها و ارائه آن به کاربران می‌دانند چرا که دولت چین در این مدت برای کنترل محتوای بازی‌های ویدئویی، موبایلی و… و مقابله با اعتیاد کودکان و جوانان این کشور به گیم، از تأیید بسیاری از بازی‌ها خودداری کرد و همین موضوع سبب کاهش ارزش بازار صنعت گیم در این کشور شده است. البته برخی هم این کاهش درآمد را به پلی استیشن و ایکس باکس نسبت می‌دهند.

درحالی که چین انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۳۶٫۵میلیارد دلار درآمد از صنعت گیم داشته باشد، Newzoo پیش‌بینی کرده است برای نخستین بار ازسال ۲۰۱۵ تاکنون، میزان درآمد امریکا از این صنعت به ۳۷میلیارد دلار می‌رسد که البته این توسعه را می‌توان به رشد در بازار تلفن همراه و همچنین بازار کنسول‌ها در امریکا مرتبط دانست. به‌دلیل رشد تعداد کاربران کنسول در امریکا و همچنین رقم بالایی که برای بازی‌های آن هزینه می‌کنند این صنعت در این کشور رشد قابل ملاحظه‌ای یافته و حدود ۵۰درصد درآمد صنعت گیم امریکا از بازی‌های کنسول حاصل می‌شود چراکه درآمد این کشور از بازی‌های کنسول، ۱۸٫۵میلیارد دلار است که نشان از رشد سالانه ۱۳٫۹درصدی دارد.

سریع‌ترین رشد بازار گیم در امریکای لاتین

اما وضعیت صنعت گیم در گستره جغرافیایی چگونه است؟ طبق این آمار، ۲۳درصد از بازار گیم جهان در اختیار اروپا، خاورمیانه و آفریقا قرار دارد و ارزش بازار این منطقه تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۳۴٫۷میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم رشد سالانه ۱۱٫۵درصدی دارد.

ازسوی دیگر هرچند امریکای لاتین تنها ۴درصد از بازار گیم جهان را در اختیار دارد ولی به‌عنوان منطقه‌ای با سریع‌ترین رشد بازار گیم جهان شناخته می‌شود چرا که بازار گیم این منطقه رشد سالانه ۱۱٫۱درصدی دارد و ارزش بازار گیم این منطقه به ۵٫۶میلیارد دلار می‌رسد. بسیاری این رشد سریع را در نتیجه بهبود زیرساخت‌ها در امریکای لاتین و همچنین رشد بازی‌های موبایلی در این منطقه می‌دانند. امریکای شمالی ۲۶درصد و آسیا- اقیانوسیه نیز ۴۷درصد از بازار گیم جهان را در اختیار دارند.ارزش بازار گیم منطقه آسیا- اقیانوسیه ۷۲٫۲میلیارد دلار است که نشان از رشد سالانه ۷٫۶درصدی دارد.

اگر هم بخواهیم به جدول کشورهای برتر در صنعت گیم جهان نگاهی بیندازیم باید گفت مؤسسه Newzooدر گزارش خود آورده است در سال ۲۰۱۹، بعد از امریکا و چین کشورهای ژاپن، کره جنوبی و آلمان برترین بازارهای صنعت گیم جهان را در اختیار خواهند داشت و رتبه ۶تا ۱۰ این جدول به بریتانیا، فرانسه، کانادا، اسپانیا و ایتالیا تعلق دارد.

۴۵درصد صنعت گیم در اختیار بازی‌های موبایلی

همچنین اگر بخواهیم بازار صنعت گیم را بر مبنای وسایل دیجیتال مختلف تقسیم‌بندی کنیم باید گفت ۴۵درصد این صنعت به بازی‌های موبایلی اختصاص دارد و تبدیل به بزرگترین بخش بازار گیم جهان شده است هرچند طبق گزارش Newzoo، حوزه کنسول‌های بازی می‌تواند تا پایان سال‌جاری میلادی سریع‌ترین رشد وسایل مربوط به صنعت گیم را تجربه کند.

طبق این گزارش، ۹درصد از بازی‌های موبایلی به تبلت و ۳۶درصد به تلفن‌های هوشمند اختصاص دارد. ارزش کل بازار بازی‌های موبایلی ۶۸٫۵میلیارد دلار با رشد سالانه ۱۰٫۲درصد است که ۱۳٫۶۸میلیارد دلار آن به بازی‌های تبلت و ۵۴٫۹میلیارد دلار هم به بازی‌های تلفن هوشمند مربوط می‌شود.

این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است به‌دلیل افزایش رشد گوشی‌های هوشمند، بازی‌های موبایلی در سال ۲۰۲۲ درآمد ۹۵٫۴میلیارد دلاری خواهند داشت که نیمی از کل بازار گیم را به خود اختصاص می‌دهد. هرچند این بخش بزرگترین رشد را در بازار جهان دارد ولی در بازارهایی همچون امریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن که بازار تلفن هوشمند آنها اشباع شده است، این رشد بسیار آهسته است. درمقابل، در بازارهای نوظهور ازجمله هندوستان، خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی رشد زیادی دارد.

طبق این تحقیق، همچنین ۲۳درصد بازار گیم جهان به کامپیوترهای خانگی با ارزش بازار ۳۵٫۷میلیارد دلار و رشد سالانه ۴درصدی اختصاص دارد که از این رقم، ۲درصد بازی‌ها از طریق مرورگرها انجام می‌شود. این بخش که ارزش ۳٫۵میلیارد دلاری دارد تنها حوزه‌ای است که با رشد منفی۱۵٫۱درصدی همراه بوده است. ۲۱درصد باقیمانده هم با ارزش ۳۲٫۲میلیارد دلار و رشد ۶٫۶درصدی به بازی‌هایی مربوط می‌شود که از طریق کامپیوترهای خانگی دانلود می‌شود.

۳۲درصد صنعت گیم جهان هم به بازی‌های کنسول با ارزش بازار ۴۷٫۹میلیارد دلار و رشد سالانه ۱۳٫۴درصد اختصاص دارد. گفتنی است که بازی‌های کنسول سریع‌ترین رشد را در سال ۲۰۱۹ دارند و این دومین سال است که رشد کنسول از بازی‌های موبایلی پیشی گرفته است.

همچنین باید گفت اکنون بیش از ۲٫۵میلیارد گیمر در جهان وجود دارد که انتظار می‌رود آنها تا پایان سال‌جاری میلادی درمجموع بیش از ۱۵۲میلیارد دلار در صنعت گیم هزینه کنند و این موضوع نشان از افزایش سالانه ۹٫۶درصدی هزینه‌کرد آنها دارد. این مؤسسه همچنین پیش‌بینی کرده است هزینه گیمرها برای این صنعت تا سال ۲۰۲۲ به ۱۹۶میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ رشدی ۹درصدی دارد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا