استارتاپ ویکند تهران، گام اول
گام اول از رویداد استارتاپ ویکند تهران، شامل معرفی ایده ها دقایقی پیش با معرفی تعداد باورنکردنی هفتاد ایده به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی صنعت از محل برگزاری این رویداد در تهران، از مجموع حدود ۱۲۰ نفر شرکت کننده در مراسم با عناوین تخصص های فنی مختلف، هفتاد نفر در مرحلۀ اول به معرفی ایده های خود پرداختند. این رقم به زعم نمایندۀ استارتاپ جهانی آقای کریستیجانسون از کشور ایسلند، بی سابقه بوده و استارتاپ های جهانی عموماً با ۲۰ یا نهایتاً ۳۰ ایده آغاز به کار می کنند. ایشان در انتهای مراسم معرفی ایده ها عنوان کردند که به احتمال زیاد این مسئله، رکوردی در تاریخ برگزاری استارتاپ ها در جهان خواهد بود و پس از بررسی دقیقتر، در اینصورت رسماً اعلام خواهد شد.
نحوۀ برگزاری مراسم ایده پردازی در ابتدا با یک بازی به پیشنهاد آقای کریستیجانسون آغاز شد بدین شکل که به حضار در سالن ۲ دقیقه وقت داده می شد که با یک نفر دیگر در سالن که تابحال وی را ندیده اند، سر صحبت را باز کرده و در مورد ایده های یکدیگر با هم گفتگو کنند. این شکل از مراسم هایی با این سبک ترویج روحیۀ تعامل و کار تیمی به واقع در کشور ما بی سابقه بوده چرا که افرادی که در آن دور هم جمع شده اند عمدتاً با هم غریبه بوده و از قبل تجربۀ همکاری سازمانی و یا دوستی نداشته اند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی صنعت، در ادامه به هریک از شرکت کنندگانی که تمایل به معرفی ایدۀ خود داشت ۶۰ ثانیه فرصت داده شد تا ضمن معرفی ایدۀ خود، عنوان کنند که برای تجاری سازی آن به چه تخصص هایی نیاز خواهند داشت. از آنجاییکه ایده های نهایی از بین ایده های مطرح شده، در قالب انتخابات برگزیده خواهد شد، لذا شرکت کنندگان لازم است تا با ارائۀ هرچه بهتر ایده در ۶۰ ثانیه، شانس انتخاب شدن ایدۀ خود را افزایش دهند.
نکتۀ قابل توجه در این بخش از مراسم، وفور ایده پردازانی بود که عمدتاً فنی بودند (برنامه نویس، web developer، متخصصان App نویسی و اندروید و..) و متخصصان بازاریابی و کارشناسان کسب و کار، بیشتر مستمع ایده ها بودند.
برگزاری چنین رویدادهایی با مطالعۀ دقیق بر روی فرایند آغاز یک کسب و کار طراحی شده که در آن کلیۀ مراحل کارآفرینی، از خلق ایده، ایده پردازی، معرفی مناسب ایده و جمع آوری تیم تا تجاری سازی و تبدیل ایده به محصول، مدنظر قرار گرفته و از همه مهمتر، کارآفرینان جوان را وادار به برقراری ارتباط می کند. شاید به جرأت بتوان گفت که ایجاد ارتباط و روابط عمومی، حلقۀ مفقودۀ کارآفرینی در کشورمان می باشد و گذشته از مشکلات قانونی و مسائل مربوط به دولتی بودن اقتصاد، داشتن قدرت برقراری ارتباط و آشنایی با مفاهیم مربوط به پروسۀ کارآفرینی و مفاهیمی از قبیل startup، prototyping، Minimum Viable Product، customer validation و pivot تأثیر شگرفی بر فرایند ایده پردازی و کارآفرینی خواهد داشت.