فناوری اطلاعات

بررسی ویژگی‌های فایر فون آمازون Amazon Fire phone

به گزارش ICTPRESS ، در طی سالهای گذشته آمازون تمام تلاش خود را معطوف به بررسی نحوه استفاده کاربران از تلفن هایشان کرده و سعی کرده تا بفهمد کاربران واقعا به چیزی نیاز دارند تا بتواند تمام آنها را در یک دستگاه واحد بگنجاند.

با وجود این برای چندمین بار پیاپی، این اسمارت فون به ما یاد آوری می کند که همیشه تفاوت زیادی بین ایده های خوب راجع به یک اسمارت فون و یک اسمارت فون خوب وجود دارد.

تمام ایده های جدید آمازون روی این گوشی همراه در نرم افزار و نحوه کار آن آن قرار دارند تا ظاهر و ساخت آن. اما قبل از پرداختن به همه آنها شاید بهتر است یادمان باشد این دستگاه که آمازون آن را “دستگاهی متمایز” می نامد، فقط یک گوشی همراه است.

آمازون در طراحی این گوشی بیشتر به فکر استفاده بهینه از فضاهای موجود بوده است تا اینکه به مقوله زیبایی در آن بپردازد. این گوشی بیشتر یک قطعه پلاستیکی متراکم است که به شکل مستطیل تراش خورده و پانل های شیشه ای دو طرف آن با پلاستیک کناره ی گوشی بهم متصل شده اند.

حاشیه های آن نیز در جلو و عقب به صورت جزئی خمیده هستند. این تلفن در دست گیرایی خوبی دارد اما به هیچ وجه نمی توان آن را عالی نامید.

تمامی ۵ دوربین آن که با هم کار می کنند در پانل جلویی کاملا به صورت آشکار و کمی برجسته هستند و مانند پیچ های اثاث لوکس منزل در معرض دید قرار گرفته اند. با وجود اینها تنها چیزهای متمایزی است که در ظاهر این تلفن قرار دارند و هیچ یک از کسانی که این اسمارت فون را به آنها نشان دادیم نتوانست تا لحظه دیدن لوگوی آمازون در پشت آن این گوشی را از دیگر گوشی ها تشخیص دهد.

از مجموع شش دوربین بکار رفته در فایرفون فقط می توان از دو دوربین آن استفاده کرد که هر دوی آنها نسبتا رضایت بخش اند.

همچنین فضای ذخیره سازی نامحدود نیز در سرویس آمازون کلود (Amazon’s Cloud Service) برای آن در نظر گرفته شده است که برای مشتاقان عکاسی معامله خوبی به شمار میرود.

به نظر میرسد هدف آمازون ساخت گوشی تلفنی بوده است که بتواند به خوبی اهداف اولیه یک اسمارت فون را برآورده کند. اگر چنین فکر کنیم، آمازون به هدفش رسیده است اما در مقابل رقیبانی مانند Nexus 5، HTC One، یا IPhone 5S باریک و پولیش خورده به نظر می رسد کاملا دست خالی است.

در بدنه فایرفون در سمت چپ و زیر دکمه های ولوم صدا دکمه ای وجود دارد که با یک بار فشردن آن دوربین فایرفون فعال می شود. اگر آن را فشرده و نگه دارید، صدها نقطه کوچک چشمک زن در صفحه نمایان شده و گوشی شروع به شناسایی اشیا درون کادر می کند.

در ساده ترین حالت، فایرفون بهترین ابزار برای مقایسه قیمت اجناس است. برای مثال وقتی در فروشگاهی مشغول خرید هستید فایرفون را به سمت پودر شوینده میگیرید و فایرفون به شما می گوید آمازون همین پودر را ۲$ ارزانتر می فروشد!

فایرفون می تواند اجناس بسیار زیادی را تشخیص دهد. اما عملکرد آن بطور غیرقابل باور و وحشتناکی ناقص و معیوب است. برای مثال وقتی به دنبال خرید آبنبات بودیم برای ما فقط عمده فروشی آن را در حجم بزرگ پیدا و پیشنهاد کرد. یک وقتی یک دئودورانت مارک Dove را به آن نشان دادیم یک رایحه دیگر را برای خرید به ما نشان داد. به جای چای سبز که نیاز داشتیم چای لیمو پرتغال پیدا کرد و حتی نتوانست چند فیلم معروف را با استفاده از کاور آنها تشخیص داده و پیدا کند.

اکثر اوقات فایرفون می تواند یک جنس درون بسته بندی یا باکس را شناسایی کند یا حداقل به آن نزدیک شود اما با وجود اینکه بسیاری از اشیای دیگر مانند کیبورد و موس را از فروشگاه خود آمازون تهیه کرده بودیم قادر به تشخیص آنها نشد. در واقع، در این مورد فایرفلای یک ایده عالی بود که بدلیل اجرای ناموفق آن، ناکام مانده است.

البته فایرفون در مورد چیزهای دیگر مثل شماره تلفن ها، آدرس های اینترنتی، آدرس های ایمیل، شوهای تلویزیونی و آهنگ ها کارایی بهتری دارد. و درست همین جا است که پتانسیل بالای این تکنولوزی قابل لمس خواهد بود.

برای مثال با استفاده از برنامه iHeartRadio می توانید بر حسب ژانر آهنگی که پخش می کنید، یک ایستگاه رادیویی موزیک پیدا کنید یا با استفاده از اپلیکیشن StubHub می توانید براحتی بلیطهای کنسرتهای پیش رو بخرید.

وقتی فایرفون یک شوی تلویزیونی را شناسایی می کند، بلافاصله اطلاعاتی در مورد آن، آن قسمت خاص، و تمام عوامل و بازیگران را به شما خواهد داد. توسعه دهندگان نیز بطور کامل به توانایی های تشخیصی فایرفون دسترسی کامل دارند و به همین دلیل پتانسیل بالایی در این قابلیت نهفته است. حداقل روزی در آینده آمازون به شیوه بهتری تشخیص خواهد داد که شما به دنبال چه چیزی هستید.

ایده بزرگ دیگری که آمازون در اسمارت فون اش دارد Dynamic Perspective نام است. این قابلیت با استفاده از ۴ دوربین قرار گرفته در چهار گوشه تلفن بطور مستمر برای سر شما را دنبال می کند. وقتی سر خود را حرکت می دهید تا تلفن را به سمتی کج می کنید نمایشگر نیز پرسپکتیو را تغییر می دهد. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود کناره های جانبی آیکون ها یا گوشه های یک شی در صفحه یا حتی گوشه هایی از عکسها را که قبلا قادر به دیدنش نبودید را ببینید.

این قابلیت جزیی از رابط کاربری از پیش ساخته شده فایرفون است و به خوبی نیز کار میکند. حتی در مواردی چیز کاملا سرگرم کننده ای نیز هست.

قطعا اینکه وقتی سرمان را تکان دهیم آیکون ها نیز حرکت کنند چیز جالبی است اما خوب؛ این قابلیت هیچ کار واقعی برایمان انجام نمیدهد. حتی یکی از قابلیت هایی که آمازون بسیار روی آن تبلیغ کرد، و در آن با کمی خم کردن گوشی هنگام استفاده از نقشه اطلاعات بیشتری در مورد یک مکان خاص نشان داده می شود نیز در واقع همان لمس و زوم کردن صفحه است. Dynamic Perspective پیشتر قرار بود اطلاعات مفید را در مواقع لزوم در اختیار کاربر قرار دهد؛ اما به نظر میرسد تنها کاری که می کند مخفی کردن اطلاعات سودمند است.

برای مدتی طولانی باید با آمادگی جسمانی بالا مراقب آیتم هایی باشید که مدام در صفحه می چرخند و چپ و راست می روند! بدون اینکه بدانید چطور باید آنها را نگه دارید یا وقتی ناپدید شدند آنها را برگردانید. در واقع این قابلیت چندان به افزایش تجربه اسمارت فونی کمکی نخواهد کرد.

هر چند یکی از نقاط قوت فایرفون، مارکت آمازون و بازی ها و برنامه های اختصاصی آن است اما به دلیل در دسترس نبودن آنها در کشورمان و حتی کشورهای اطراف به بررسی آن نپرداختیم.

در نهایت باید عنوان کرد فایرفون دستگاهی است که به شدت نیازمند خلاقیت توسعه دهندگانی با حوصله است تا بتوانند برای قابلیت های آن کاربردهای مناسب پیدا کنند. وگر نه در بازار رقابتی امروز، شانس زیادی برای موفقیت ندارد. آمازون با قابلیت هایی که ارائه داده است در حال حل مشکلی است که در واقع وجود ندارد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا