بررسی آماری و تحلیلی فروش فیلمهای نوروزی ۱۴۰۴ در سینماهای ایران
بر اساس آمار 1 تا 8 فروردین 1404

نوروز ۱۴۰۴ با اکران ۸ فیلم سینمایی، فضای سرد و بیروح را در صنعت سینمای کشور ایجاد کرد. در این گزارش تحلیلی، به بررسی دقیق آمار فروش، میانگین مخاطب در هر سانس، تفاوت استقبال در تهران و دیگر استانها، و معرفی کارگردانها و ژانر فیلمها میپردازیم. همچنین با محاسبه دقیق، متوسط درآمد حاصل از هر مخاطب و درآمد هر سانس سینمایی را نیز بررسی خواهیم کرد.
معرفی فیلمهای نوروزی ۱۴۰۴
نام فیلم | کارگردان | بازیگران شاخص | ژانر |
---|---|---|---|
دایناسور | مسعود اطیابی | پژمان جمشیدی، امیر جعفری | کمدی – خانوادگی |
کوکتل مولوتف | حسین دوماری | امین حیایی، پژمان جمشیدی | طنز اجتماعی |
موسی کلیمالله | ابراهیم حاتمیکیا | مریلا زارعی، فرهاد آئیس | مذهبی – تاریخی |
رها | حسام فرهمند | شهاب حسینی، غزل شاکری | درام – اجتماعی |
پسر دلفینی ۲ | محمد خیراندیش | (انیمیشن – بدون بازیگر چهره) | کودک و نوجوان |
پیشمرگ | علی غفاری | الناز ملک | اکشن – سیاسی |
بامبولک | آرش معیریان | امیرحسین رستمی | کمدی – کودکانه |
عینک قرمز | حسین مهکام | حامد بهداد، رضا ناجی | فانتزی – کودک |
جدول ۱: میانگین مخاطب در هر سانس – استانهای غیر از تهران
نام فیلم | کارگردان | تعداد بلیت | تعداد سانس | میانگین مخاطب/سانس |
---|---|---|---|---|
دایناسور | مسعود اطیابی | ۱۱۱,۶۷۶ | ۲,۷۸۷ | ۴۰٫۰۷ |
کوکتل مولوتف | حسین دوماری | ۵۰,۱۲۱ | ۱,۶۱۶ | ۳۱٫۰۲ |
موسی کلیمالله | ابراهیم حاتمیکیا | ۴۳,۲۴۴ | ۱,۴۳۵ | ۳۰٫۱۴ |
رها | حسام فرهمند | ۱۵,۹۰۱ | ۷۹۲ | ۲۰٫۰۸ |
پسر دلفینی ۲ | محمد خیراندیش | ۱۶,۲۷۴ | ۱,۰۵۱ | ۱۵٫۴۸ |
پیشمرگ | علی غفاری | ۱۴,۵۵۲ | ۵۵۵ | ۲۶٫۲۲ |
بامبولک | آرش معیریان | ۱۰,۸۳۲ | ۹۰۲ | ۱۲٫۰۱ |
عینک قرمز | حسین مهکام | ۲۳۳ | ۴۰ | ۵٫۸۳ |
جدول ۲: میانگین مخاطب در هر سانس – تهران
نام فیلم | کارگردان | تعداد بلیت | تعداد سانس | میانگین مخاطب/سانس |
---|---|---|---|---|
دایناسور | مسعود اطیابی | ۷۴,۴۹۴ | ۱,۷۱۳ | ۴۳٫۴۹ |
کوکتل مولوتف | حسین دوماری | ۴۰,۲۹۹ | ۱,۲۲۲ | ۳۲٫۹۸ |
موسی کلیمالله | ابراهیم حاتمیکیا | ۳۷,۰۶۹ | ۹۵۳ | ۳۸٫۹۰ |
رها | حسام فرهمند | ۲۴,۷۲۳ | ۸۷۴ | ۲۸٫۲۹ |
پسر دلفینی ۲ | محمد خیراندیش | ۱۵,۱۷۱ | ۷۰۶ | ۲۱٫۴۹ |
پیشمرگ | علی غفاری | ۱۵,۰۵۴ | ۲۸۹ | ۵۲٫۱۱ |
بامبولک | آرش معیریان | ۵,۷۰۲ | ۳۹۲ | ۱۴٫۵۵ |
عینک قرمز | حسین مهکام | ۱۵۱ | ۴۵ | ۳٫۳۶ |
مقایسه تهران و سایر استانها: مخاطب در هر سانس
-
در فیلمهای پرفروش مانند دایناسور و موسی کلیمالله، میانگین مخاطب تهرانی بالاتر از سایر استانهاست.
-
فیلمهایی با تم کودکانه مانند پسر دلفینی ۲ و بامبولک در تهران بهتر عمل کردهاند.
-
فیلم پیشمرگ در تهران با میانگین بیش از ۵۲ مخاطب در هر سانس، بالاترین نرخ جذب را دارد.
-
استقبال از فیلم عینک قرمز در هر دو منطقه بسیار پایین است.
محاسبه ارزش اقتصادی هر مخاطب و هر سانس
اطلاعات کلی:
-
فروش کل در کشور: ۲۲۸,۶۱۰,۲۲۰,۰۰۰ (استانها) + ۲۱۵,۷۹۶,۳۹۰,۰۰۰ (تهران) = ۴۴۴,۴۰۶,۶۱۰,۰۰۰ ریال
-
تعداد مخاطب کل: ۲۶۲,۸۳۳ (استانها) + ۲۱۲,۶۶۳ (تهران) = ۴۷۵,۴۹۶ نفر
-
تعداد سانس کل: ۹,۱۷۸ (استانها) + ۶,۱۹۴ (تهران) = ۱۵,۳۷۲ سانس
متوسط ارزش هر مخاطب:
با یک محاسبه ساده میتوانیم متوسط ارش هر مخاطب برای صنعت سینما را حساب کنیم :
هر مخاطب سینما بهطور متوسط ۹۳٬۴۰۰ تومان پرداخت کرده است.
📍 متوسط درآمد هر سانس:
هر سانس سینما بهطور متوسط نزدیک به ۲.۹ میلیون تومان درآمد داشته است.
جمعبندی تحلیلی
-
فیلم «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم نوروزی است، با میانگین مخاطب بالا در هر دو منطقه.
-
تهران همچنان مرکز اصلی جذب مخاطب است؛ میانگین مخاطب در اغلب فیلمها در تهران بالاتر از سایر استانهاست.
-
فیلمهایی با ژانر مذهبی یا تاریخی مانند موسی کلیمالله همچنان مخاطب وفادار خود را دارند، اما از نظر اقتصادی پایینتر از کمدیها قرار میگیرند.
-
فیلمهای کودک مانند بامبولک و پسر دلفینی ۲ علیرغم نیاز خانوادهها، عملکرد ضعیفتری نسبت به انتظار داشتند.
در همین ارتباط توصیه میکنم مطلب «بازاریابی فیلم» را هم مطالعه کنید.