بررسی آماری و تحلیلی فروش فیلمهای نوروزی ۱۴۰۴ در سینماهای ایران
بر اساس آمار 1 تا 8 فروردین 1404

نوروز ۱۴۰۴ با اکران ۸ فیلم سینمایی، فضای سرد و بیروح را در صنعت سینمای کشور ایجاد کرد. در این گزارش تحلیلی، به بررسی دقیق آمار فروش، میانگین مخاطب در هر سانس، تفاوت استقبال در تهران و دیگر استانها، و معرفی کارگردانها و ژانر فیلمها میپردازیم. همچنین با محاسبه دقیق، متوسط درآمد حاصل از هر مخاطب و درآمد هر سانس سینمایی را نیز بررسی خواهیم کرد.
معرفی فیلمهای نوروزی ۱۴۰۴
نام فیلم | کارگردان | بازیگران شاخص | ژانر |
---|---|---|---|
دایناسور | مسعود اطیابی | پژمان جمشیدی، امیر جعفری | کمدی – خانوادگی |
کوکتل مولوتف | حسین دوماری | امین حیایی، پژمان جمشیدی | طنز اجتماعی |
موسی کلیمالله | ابراهیم حاتمیکیا | مریلا زارعی، فرهاد آئیس | مذهبی – تاریخی |
رها | حسام فرهمند | شهاب حسینی، غزل شاکری | درام – اجتماعی |
پسر دلفینی ۲ | محمد خیراندیش | (انیمیشن – بدون بازیگر چهره) | کودک و نوجوان |
پیشمرگ | علی غفاری | الناز ملک | اکشن – سیاسی |
بامبولک | آرش معیریان | امیرحسین رستمی | کمدی – کودکانه |
عینک قرمز | حسین مهکام | حامد بهداد، رضا ناجی | فانتزی – کودک |
جدول ۱: میانگین مخاطب در هر سانس – استانهای غیر از تهران
نام فیلم | کارگردان | تعداد بلیت | تعداد سانس | میانگین مخاطب/سانس |
---|---|---|---|---|
دایناسور | مسعود اطیابی | ۱۱۱,۶۷۶ | ۲,۷۸۷ | ۴۰٫۰۷ |
کوکتل مولوتف | حسین دوماری | ۵۰,۱۲۱ | ۱,۶۱۶ | ۳۱٫۰۲ |
موسی کلیمالله | ابراهیم حاتمیکیا | ۴۳,۲۴۴ | ۱,۴۳۵ | ۳۰٫۱۴ |
رها | حسام فرهمند | ۱۵,۹۰۱ | ۷۹۲ | ۲۰٫۰۸ |
پسر دلفینی ۲ | محمد خیراندیش | ۱۶,۲۷۴ | ۱,۰۵۱ | ۱۵٫۴۸ |
پیشمرگ | علی غفاری | ۱۴,۵۵۲ | ۵۵۵ | ۲۶٫۲۲ |
بامبولک | آرش معیریان | ۱۰,۸۳۲ | ۹۰۲ | ۱۲٫۰۱ |
عینک قرمز | حسین مهکام | ۲۳۳ | ۴۰ | ۵٫۸۳ |
جدول ۲: میانگین مخاطب در هر سانس – تهران
نام فیلم | کارگردان | تعداد بلیت | تعداد سانس | میانگین مخاطب/سانس |
---|---|---|---|---|
دایناسور | مسعود اطیابی | ۷۴,۴۹۴ | ۱,۷۱۳ | ۴۳٫۴۹ |
کوکتل مولوتف | حسین دوماری | ۴۰,۲۹۹ | ۱,۲۲۲ | ۳۲٫۹۸ |
موسی کلیمالله | ابراهیم حاتمیکیا | ۳۷,۰۶۹ | ۹۵۳ | ۳۸٫۹۰ |
رها | حسام فرهمند | ۲۴,۷۲۳ | ۸۷۴ | ۲۸٫۲۹ |
پسر دلفینی ۲ | محمد خیراندیش | ۱۵,۱۷۱ | ۷۰۶ | ۲۱٫۴۹ |
پیشمرگ | علی غفاری | ۱۵,۰۵۴ | ۲۸۹ | ۵۲٫۱۱ |
بامبولک | آرش معیریان | ۵,۷۰۲ | ۳۹۲ | ۱۴٫۵۵ |
عینک قرمز | حسین مهکام | ۱۵۱ | ۴۵ | ۳٫۳۶ |
مقایسه تهران و سایر استانها: مخاطب در هر سانس
در فیلمهای پرفروش مانند دایناسور و موسی کلیمالله، میانگین مخاطب تهرانی بالاتر از سایر استانهاست.
فیلمهایی با تم کودکانه مانند پسر دلفینی ۲ و بامبولک در تهران بهتر عمل کردهاند.
فیلم پیشمرگ در تهران با میانگین بیش از ۵۲ مخاطب در هر سانس، بالاترین نرخ جذب را دارد.
استقبال از فیلم عینک قرمز در هر دو منطقه بسیار پایین است.
محاسبه ارزش اقتصادی هر مخاطب و هر سانس
اطلاعات کلی:
فروش کل در کشور: ۲۲۸,۶۱۰,۲۲۰,۰۰۰ (استانها) + ۲۱۵,۷۹۶,۳۹۰,۰۰۰ (تهران) = ۴۴۴,۴۰۶,۶۱۰,۰۰۰ ریال
تعداد مخاطب کل: ۲۶۲,۸۳۳ (استانها) + ۲۱۲,۶۶۳ (تهران) = ۴۷۵,۴۹۶ نفر
تعداد سانس کل: ۹,۱۷۸ (استانها) + ۶,۱۹۴ (تهران) = ۱۵,۳۷۲ سانس
متوسط ارزش هر مخاطب:
با یک محاسبه ساده میتوانیم متوسط ارش هر مخاطب برای صنعت سینما را حساب کنیم :
هر مخاطب سینما بهطور متوسط ۹۳٬۴۰۰ تومان پرداخت کرده است.
📍 متوسط درآمد هر سانس:
هر سانس سینما بهطور متوسط نزدیک به ۲.۹ میلیون تومان درآمد داشته است.
جمعبندی تحلیلی
فیلم «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم نوروزی است، با میانگین مخاطب بالا در هر دو منطقه.
تهران همچنان مرکز اصلی جذب مخاطب است؛ میانگین مخاطب در اغلب فیلمها در تهران بالاتر از سایر استانهاست.
فیلمهایی با ژانر مذهبی یا تاریخی مانند موسی کلیمالله همچنان مخاطب وفادار خود را دارند، اما از نظر اقتصادی پایینتر از کمدیها قرار میگیرند.
فیلمهای کودک مانند بامبولک و پسر دلفینی ۲ علیرغم نیاز خانوادهها، عملکرد ضعیفتری نسبت به انتظار داشتند.
در همین ارتباط توصیه میکنم مطلب «بازاریابی فیلم» را هم مطالعه کنید.