مدیریت فروش و بازاریابی

بررسی آماری و تحلیلی فروش فیلم‌های نوروزی ۱۴۰۴ در سینماهای ایران

بر اساس آمار 1 تا 8 فروردین 1404

نوروز ۱۴۰۴ با اکران ۸ فیلم سینمایی، فضای سرد و بی‌روح را در صنعت سینمای کشور ایجاد کرد. در این گزارش تحلیلی، به بررسی دقیق آمار فروش، میانگین مخاطب در هر سانس، تفاوت استقبال در تهران و دیگر استان‌ها، و معرفی کارگردان‌ها و ژانر فیلم‌ها می‌پردازیم. همچنین با محاسبه دقیق، متوسط درآمد حاصل از هر مخاطب و درآمد هر سانس سینمایی را نیز بررسی خواهیم کرد.

معرفی فیلم‌های نوروزی ۱۴۰۴

نام فیلمکارگردانبازیگران شاخصژانر
دایناسورمسعود اطیابیپژمان جمشیدی، امیر جعفریکمدی – خانوادگی
کوکتل مولوتفحسین دوماریامین حیایی، پژمان جمشیدیطنز اجتماعی
موسی کلیم‌اللهابراهیم حاتمی‌کیامریلا زارعی، فرهاد آئیسمذهبی – تاریخی
رهاحسام فرهمندشهاب حسینی، غزل شاکریدرام – اجتماعی
پسر دلفینی ۲محمد خیراندیش(انیمیشن – بدون بازیگر چهره)کودک و نوجوان
پیشمرگعلی غفاریالناز ملکاکشن – سیاسی
بامبولکآرش معیریانامیرحسین رستمیکمدی – کودکانه
عینک قرمزحسین مهکامحامد بهداد، رضا ناجیفانتزی – کودک

جدول ۱: میانگین مخاطب در هر سانس – استان‌های غیر از تهران

نام فیلمکارگردانتعداد بلیتتعداد سانسمیانگین مخاطب/سانس
دایناسورمسعود اطیابی۱۱۱,۶۷۶۲,۷۸۷۴۰٫۰۷
کوکتل مولوتفحسین دوماری۵۰,۱۲۱۱,۶۱۶۳۱٫۰۲
موسی کلیم‌اللهابراهیم حاتمی‌کیا۴۳,۲۴۴۱,۴۳۵۳۰٫۱۴
رهاحسام فرهمند۱۵,۹۰۱۷۹۲۲۰٫۰۸
پسر دلفینی ۲محمد خیراندیش۱۶,۲۷۴۱,۰۵۱۱۵٫۴۸
پیشمرگعلی غفاری۱۴,۵۵۲۵۵۵۲۶٫۲۲
بامبولکآرش معیریان۱۰,۸۳۲۹۰۲۱۲٫۰۱
عینک قرمزحسین مهکام۲۳۳۴۰۵٫۸۳

جدول ۲: میانگین مخاطب در هر سانس – تهران

نام فیلمکارگردانتعداد بلیتتعداد سانسمیانگین مخاطب/سانس
دایناسورمسعود اطیابی۷۴,۴۹۴۱,۷۱۳۴۳٫۴۹
کوکتل مولوتفحسین دوماری۴۰,۲۹۹۱,۲۲۲۳۲٫۹۸
موسی کلیم‌اللهابراهیم حاتمی‌کیا۳۷,۰۶۹۹۵۳۳۸٫۹۰
رهاحسام فرهمند۲۴,۷۲۳۸۷۴۲۸٫۲۹
پسر دلفینی ۲محمد خیراندیش۱۵,۱۷۱۷۰۶۲۱٫۴۹
پیشمرگعلی غفاری۱۵,۰۵۴۲۸۹۵۲٫۱۱
بامبولکآرش معیریان۵,۷۰۲۳۹۲۱۴٫۵۵
عینک قرمزحسین مهکام۱۵۱۴۵۳٫۳۶

مقایسه تهران و سایر استان‌ها: مخاطب در هر سانس

محاسبه ارزش اقتصادی هر مخاطب و هر سانس

اطلاعات کلی:

  • فروش کل در کشور: ۲۲۸,۶۱۰,۲۲۰,۰۰۰ (استان‌ها) + ۲۱۵,۷۹۶,۳۹۰,۰۰۰ (تهران) = ۴۴۴,۴۰۶,۶۱۰,۰۰۰ ریال

  • تعداد مخاطب کل: ۲۶۲,۸۳۳ (استان‌ها) + ۲۱۲,۶۶۳ (تهران) = ۴۷۵,۴۹۶ نفر

  • تعداد سانس کل: ۹,۱۷۸ (استان‌ها) + ۶,۱۹۴ (تهران) = ۱۵,۳۷۲ سانس

متوسط ارزش هر مخاطب:

با یک محاسبه ساده می‌توانیم متوسط ارش هر مخاطب برای صنعت سینما را حساب کنیم :

هر مخاطب سینما به‌طور متوسط ۹۳٬۴۰۰ تومان پرداخت کرده است.

📍 متوسط درآمد هر سانس:

هر سانس سینما به‌طور متوسط نزدیک به ۲.۹ میلیون تومان درآمد داشته است.

جمع‌بندی تحلیلی

  • فیلم «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم نوروزی است، با میانگین مخاطب بالا در هر دو منطقه.

  • تهران همچنان مرکز اصلی جذب مخاطب است؛ میانگین مخاطب در اغلب فیلم‌ها در تهران بالاتر از سایر استان‌هاست.

  • فیلم‌هایی با ژانر مذهبی یا تاریخی مانند موسی کلیم‌الله همچنان مخاطب وفادار خود را دارند، اما از نظر اقتصادی پایین‌تر از کمدی‌ها قرار می‌گیرند.

  • فیلم‌های کودک مانند بامبولک و پسر دلفینی ۲ علیرغم نیاز خانواده‌ها، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به انتظار داشتند.

در همین ارتباط توصیه می‌کنم مطلب «بازاریابی فیلم» را هم مطالعه کنید.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا