مدیریت فروش و بازاریابی

پودر لباسشویی همراه با فرستنده ی GPS، طرحی نوآورانه برای بازاریابی

پودرماشین لباسشوییشرکت بزرگ Unilever، تولیدکننده ی کالاهای مصرفی در مواد غذایی و نوشیدنی، مواد بهداشتی و شوینده (از جمله مارک های معروفی چون چای لیپتون و صابون لوکس) می باشد. این شرکت در صدد است تا در کشور برزیل، روشی جدید برای تبلیغ و ترویج پودر لباسشویی OMO به کار گیرد، به این ترتیب که به طور تصادفی در بعضی بسته های پودر لباسشویی یک فرستنده ی GPS قرار خواهد داد تا بتواند مشتریان را تا درب منزلشان دنبال کند. قرار است تا تیم های دفتر تبلیغاتی شرکت به درب منازل خریداران مراجعه کرده و یک دوربین فیلمبرداری کوچک به آنها هدیه کنند و همچنین از آنها دعوت کنند تا در تور یکروزه ی کوهنوردی که توسط شرکت ترتیب داده شده است، شرکت کنند. این تبلیغات همراستای دیگر شعارهای تبلیغاتی شرکت در سطح بین المللی است که از والدین می خواهد فرزندان خود را آزاد بگذارند تا بازی کنند و لحظات خوشی داشته باشند، حتی اگر در حین بازی لباس های خود را کثیف کنند.

نیمی از بازار برزیل در دستان امو

هر چند OMO نیمی از بازار پودر لباسشویی در کشور برزیل را در اختیار دارد، اما برنامه ی جدید تبلیغاتی تنها به دنبال فروش بیشتر نیست، بلکه می خواهد کاری کند تا مردم بیش از پیش درباره ی آن “صحبت” کنند. به همین خاطر است که بر خلاف جوایزی که معمولاً تولیدکنندگان از طریق قرعه کشی به مشتریان می دهند، قرار است این بار جوایز، مشتریان را پیدا کنند، نه اینکه مشتریان جوایز را. مدیر دفتر تبلیغات OMO می گوید که فرستنده ی هر بسته به محض برداشته شدن از قفسه ی فروشگاه فعال می شود. مجوعاً ۵۰ عدد از این بسته ها در برزیل پخش شده اند و مأموران شرکت در ۳۵ شهر مختلف آماده اند تا به سراغ خریداران بروند. این مأموران تجهیزاتی در اختیار دارند تا اگر وارد یک مجموعه آپارتمانی بزرگ شوند، دقیقاً تشخیص دهند که بسته ی خریداری شده در کدام یک از خانه ها قرار دارد.

از آنجا که ممکن است برخی مشتریان به مأمورانی که به منزل آنها مراجعه کرده، اعتماد نکنند و در را به روی آنها باز نکنند، یک نامه همراه با شماره تلفن در بسته های حاوی فرستنده قرار داده شده تا مشتریان را از این موضوع مطلع کنند.

به هر حال نتیجه ی نهایی این طرح و نحوه ی برخورد مشتریان برای مدیران شرکت به طور قطعی قابل پیش بینی نیست. قرار است به منظور تبلیغات بیشتر، در یک وبسایت جدید جزئیات این طرح همراه با نقشه ی پراکندگی برندگان جوایز در کشور، عکس آنها و… منتشر شود. هزینه ی این طرح در مجموع یک میلیون دلار خواهد بود.

یونیلیور و فناوری‌های جدید

اصولاً شرکت Unilever علاقه ی زیادی به استفاده از فن آوری های جدید در تبلیغات خود دارد. دو سال پیش کارکنان دفتر تبلیغات این شرکت با مطالعه ی دفترچه ی راهنمای دستگاه “آی پاد” متوجه شدند که این وسیله در دمای پایین و زیر صفر نیز کار می کند و خراب نمی شود. آنها تعداد ده هزار از این دستگاه را در بسته بندی های مخصوصی که برای بستنی های معروف خود به نام Popsicle استفاده می شود، قرار دادند. در واقع یک مشتری خوش شانس با باز کردن آن متوجه می شد که به جای بستنی، یک دستگاه پخش موسیقی در آن قرار دارد. نتیجه ی آن، رشد بالای فروش این بستنی و یک بازاریابی عالی در طول تابستان برای این برند بود.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Advertising Age

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا