آن چه باید از تبلیغات بدانید (۴)
در ادامه قسمتهای قبلی سری مطالب «آن چه باید از تبلیغات بدانید» در این مطلب به موضوع برنامه ریزی تبلیغات پرداختیم. برای مطالعه مطالب قبلی به این لینکها مراجعه فرمایید : قسمت اول – قسمت دوم – قسمت سوم .
اصول برنامه ریزی تبلیغات را موارد زیر بر می شمارند:
- داشتن درک از مشتری
- خلق یک «ایده بزرگ»
- طرح یک استراتژی برای این ایده
- اجرای تبلیغات بر اساس استراتژی
داشتن درک از مشتری
«ساخت یک نمودار از مخاطبین» این نمودار باید موارد زیر را پوشش دهد :
مخاطبین هدف: ویژگیهای جامعه شناختی – دلایل انتخاب رسانه – دلایل مصرف کالا/خدمات – خصوصیات دموگرافیک – خصوصیات روانشناختی
همچنین برای برنامه ریزی تبلیغات به بینش نیاز داریم. باید توجه داشت که بینش از ترکیب اطلاعات و هوش به دست می آیند، همچنین بینش بر عمل استوار است. لازم است این بینش پیرامون موضوعات و مسائل زیر حاصل شده باشد:
۱- عنوان تجاری
– موقعیت فعلی
– آگاهی مصرف کننده
– نفوذ سایر محصولات در بازار
۲- تولیدات
– آگاهی از عملکرد کالا
– شناخت حوزۀ مصرف
۳- بازار
– فعالیت رقبا
– زمینۀ رسانهای
۴- جامعۀ مخاطب
– توضیح مخاطب هدف
– شناخت فعالیت آنها
– شیوۀ حضور در نحوۀ زندگی و تکمیل نیازهای آنها
با طرح سوالات زیر می توانیم ب خلق ایده مناسب کمک کنیم:
به چه کسانی می خواهیم برسیم؟
چه می خواهیم بگوییم؟
بهترین راه برای این کار چیست؟
باید روشهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم، روشهایی مثل:
تلویزیون – رادیو – مطبوعات – تبلیغات محیطی – تبلیغات اینترنتی – تبلیغات دهان به دهان – امتحان کالا (تست) – معرفی مستقیم کالا
ویژگیهای رسانه
دو عامل اصلی موثر در انتخاب روش ارائۀ تبلیغات یا رسانه عبارتند از:
۱- عامل کمی
- ظرفیت پوشش
- پوشش تحقق یافته
- تعداد مخاطبین هدف
- تعداد هدر رفته
- هزینه فضا
- هزینه تولید
۲- عامل کیفی
- نفوذ
- ویژگیهای محیطی
- قابلیت اعتماد
- به همریختگی
- تشابه
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب تبلیغات با بیان ساده، تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته