مدیریت فروش و بازاریابی

آن چه باید از تبلیغات بدانید (۴)

در ادامه قسمتهای قبلی سری مطالب «آن چه باید از تبلیغات بدانید» در این مطلب به موضوع برنامه ریزی تبلیغات پرداختیم. برای مطالعه مطالب قبلی به این لینکها مراجعه فرمایید : قسمت اول – قسمت دوم – قسمت سوم .

اصول برنامه ریزی تبلیغات را موارد زیر بر می شمارند:

  • داشتن درک از مشتری
  • خلق یک «ایده بزرگ»
  • طرح یک استراتژی برای این ایده
  • اجرای تبلیغات بر اساس استراتژی

داشتن درک از مشتری

«ساخت یک نمودار از مخاطبین» این نمودار باید موارد زیر را پوشش دهد :

درک از مشتری

مخاطبین هدف: ویژگیهای جامعه شناختی – دلایل انتخاب رسانه – دلایل مصرف کالا/خدمات – خصوصیات دموگرافیک – خصوصیات روانشناختی

همچنین برای برنامه ریزی تبلیغات به بینش نیاز داریم. باید توجه داشت که بینش از ترکیب اطلاعات و هوش به دست می آیند، همچنین بینش بر عمل استوار است. لازم است این بینش پیرامون موضوعات و مسائل زیر حاصل شده باشد:

۱- عنوان تجاری

– موقعیت فعلی

– آگاهی مصرف کننده

– نفوذ سایر محصولات در بازار

۲- تولیدات

– آگاهی از عملکرد کالا

– شناخت حوزۀ مصرفتبلیغات

۳- بازار

– تقسیم بندی بازار

– فعالیت رقبا

– زمینۀ رسانه‌ای

۴- جامعۀ مخاطب

– توضیح مخاطب هدف

– شناخت فعالیت آنها

– شیوۀ حضور در نحوۀ زندگی و تکمیل نیازهای آنها

با طرح سوالات زیر می توانیم ب خلق ایده مناسب کمک کنیم:

به چه کسانی می خواهیم برسیم؟

چه می خواهیم بگوییم؟

بهترین راه برای این کار چیست؟

باید روشهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم، روشهایی مثل:

تلویزیون – رادیو – مطبوعات – تبلیغات محیطی – تبلیغات اینترنتی – تبلیغات دهان به دهان – امتحان کالا (تست) – معرفی مستقیم کالا

ویژگیهای رسانه

دو عامل اصلی موثر در انتخاب روش ارائۀ تبلیغات یا رسانه عبارتند از:

۱- عامل کمی

  • ظرفیت پوشش
  • پوشش تحقق یافته
  • تعداد مخاطبین هدف
  • تعداد هدر رفته
  • هزینه فضا
  • هزینه تولید

۲- عامل کیفی

  • نفوذ
  • ویژگیهای محیطی
  • قابلیت اعتماد
  • به همریختگی
  • تشابه

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب تبلیغات با بیان ساده، تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا