یادداشت‌های مدیریتی

ایده های عجیبی که صاحبانش را ثروتمند کرد

کسب و کار و درآمد زایی هموراه یکی از دغدغه‌های افراد است و راه‌های زیادی هم برای درآمدزایی وجود دارد. ماجرا وقتی جالب می‌شود که با افرادی آشنا می‌شویم که درآمد و ثروت هنگفت به دست آورده‌اند ولی نه از راه‌های معمول و شناخته شده در بازار کسب وکار کسب و کار و درآمد زایی هموراه یکی از دغدغه‌های افراد است و راه‌های زیادی هم برای درآمدزایی وجود دارد. ماجرا وقتی جالب می‌شود که با افرادی آشنا می‌شویم که درآمد و ثروت هنگفت به دست آورده‌اند ولی نه از راه‌های معمول و شناخته شده در بازار کسب وکار.

۱- نوجوانی که با فروش مربای دست پخت مادربزرگش پول‌های میلیونی به جیب زد

در حالی که اکثر کارآفرینان موفق با ساختن وبسایت‌های محبوب به ثروت می‌رسند، فراسر دوهرتی قلمرو خود را با روشی کاملا سنتی بنا نهاد. فراسر درست کردن مربا را از ۱۴ سالگی و زیر نظر مادربزرگش یاد گرفت و در ۱۶ سالگی درس و مدرسه را بوسید و کنار گذاشت تا تمام وقت خود را به درست کردن و فروش مربایش با نام سوپرجم اختصاص دهد. سوپرجم یا‌‌ همان مربای فراسر سالی ۵۰۰ هزار شیشه می‌فروشد و در حال حاضر ۱۰% بازار مربای بریتانیا را در اختیار دارد. ارزش سهام فراسر هم اکنون یک تا دو میلیون دلار است.

۲- شرکتی که فروش عینک برای سگ‌ها آن را به ثروتی هنگفت رساند

عینک برای سگ خانگی؟ عجیب است نه؟ اما عجیب‌تر از آن اینست که افرادی از راه ساخت و فروش همین عینک‌ها صاحب میلیون‌ها دلار پول و ثروت شوند. صاحبان این کارخانه که کار خود را با ساخت عینک برای سگ‌ها آغاز کردند، حالا کسب و کار خود را گسترش داده‌اند و وسایل دیگری مثل کوله پشتی، تی شرت، کلاه و اسباب بازی هم برای حیوانات می‌سازند.

۳- خانم خانه داری که بالش قابل استفاده در مایکروویو را اختراع کرد

کیم لوین کیسه‌های کوچکی به نام ووویت را اختراع کرد، آنهم در مدل‌های مختلف. او سپس به این کیسه‌ها حرارتی ملایم، مرطوب و دارای نفوذ داد. کیم به این نتیجه رسید که اگر مقداری ذرت در این پارچه قرار دهد، دورتا دورش را بدوزد و بعد آن را در مایکروویو بگذارد، می‌تواند در ‌‌نهایت بالشی داشته باشد که دارای حرارت مطلوبی است.

او کار خود را با چرخ خیاطی‌اش شرو ع کرد و خیلی زود صاحب چندین میلیون دلاری شد که انتظارش را می‌کشیدند. او ابتدا فکر می‌کرد که ایده‌اش فقط می‌تواند یک هدیه خوب برای فرزندانش یا اهالی محلشان باشد، اما خیلی زود متوجه شد که کارش ارزشمند‌تر از این حرف هاست! او حالا یک میلیونر است و حتی یک کتاب هم درباره تلاش‌های کسب و کاری‌اش نوشته است.

۴- مردی که با فروش پیکسل‌ها در یک صفحه وب صاحب یک میلیون دلار پول شد

در سال ۲۰۰۵، الکس تئو، دانشجوی ۲۱ ساله انگلیسی، صفحه اصلی وبی (homepage) را راه اندازی کرد که در آن پیکسل‌های ۱۰۰۰*۱۰۰۰ گرید را هر یک به قیمت یک دلار می‌فروخت. اگرچه این ایده در ظاهر خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسید، اما این ایده منحصر به فرد پوشش رسانه‌ای وسیعی پیدا کرد و درآمدش به تدریج به ماهی یک میلیون و ۳۷ هزار و صد دلار رسید. وبسایت‌های زیادی با همین شکل و شمایل ایجاد شدند، اما چون صرفا تقلیدی و بدون نوآوری بودند، موفقیتی به دست نیاوردند.

۵- راهبی که با فروش کارتریج پرینتر، ۲/۵ میلیون دلار ثروت بدست آورد

پدر برنارد مک کوی، مدیرعامل سایت LaserMonks. com است که کارتریج و دیگر تجهیزات فنی را می‌فروشد و فروش بسیار خوبی هم دارد. مشتریان این سایت اشخاص، کلیسا‌ها والبته شرکت‌های بزرگی چون مورگان استنلی و یو اس فورست سرویس هستند.

فروش این شرکت از ۲۰۰۰ دلار درسال ۲۰۰۲ به ۲/۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۵ رسید. ایده این سایت زمانی به ذهن پدر مک کوی رسید که جوهر پرینترش تمام شد و تمام فروشگاه‌ها را برای پیدا کردن کارتریجی با قیمت مناسب زیر و رو کرد ولی تلاشش بی‌نتیجه ماند. امروز این سایت بیش از ۵۰ هزار مشتری دارد و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ سفارش دریافت می‌کند.

۶- دختری که با پیشنهاد طرح‌های مای اسپیس صاحب ۱/۵ میلیون پول شد

یک دختر نوجوان با ابتکار خود سایتی با نام وات اور لایف (whateverlife) را راه اندازی کرد که هدف آن پیشنهاد طرح‌هایی برای شبکه اجتماعی مای اسپیس و آموزش‌های آزاد و رایگان بود. اعداد و ارقام حالا باور نکردنی هستند. این دختر ۱۷ ساله ترک تحصیلی حالا صاحب بیش از ۱ میلیون دلار ثروت است. او ماهی ۷۰ هزار دلار در ماه کاسب است و صاحب وبسایتی است که ماهیانه بیش از ۷ میلیون بازدید کننده و ۶۰ میلیون بازدید صفحه دارد.

منبع: سایت بانکی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا