بررسی کمپین تبلیغاتی موتورولا برای گوشی Droid
موتورلا یکی از برندهای شناخته شده در بازار گوشی های تلفن همراه است که برخلاف عدم حضور جدی اش در بازار ایران در بازارهای آمریکای شمالی سهم بازار خوبی را دارد. در واقع بهتر است بگوییم این برند، در بازارهای مذکور پس از برندهایی مثل آیفون (اپل) و سامسونگ، مطرح است.
در ماه های گذشته، بازار گوشی های تلفن همراه شاید رقابت تنگانگی بین سامسونگ و آیفون بود و فضای جدیدی را در بازاریابی محصولات این دو برند ایجاد کرد، در این میان موتورولا که ظاهراً خود را در بازار گوشیهای هوشمند و ویژگیهای عملکردی هوشمند این گوشی ها قابل رقابت با رهبران بازار ندیده (به عقیده نگارنده) رو به استفاده از نقطه ضعف محصولات رهبران بازار یعنی ضعف در عمر باطری آورده و در طراحی محصول جدیدش ضمن توجه به علاقه کاربران به گوشیهای هوشمند، تاکید ویژه ای بر عمر باطری داشته است. همچنین کمپین تبلیغاتی Droid هر چند می توانست بر ویژگیهای دیگر Droid تاکید کند ولی به طور مشخص بر ۲۱/۵ ساعت مکالمه با یک بار شارژ باطری تاکید کرده است ! و این یعنی برتری مطلق بر رقبا در این وِیژگی !
نکتهای که در کمپین تبلیغاتی موتورولا برای گوشی دروید به چشم می خورد، تمرکز ویژه این برند بر بازار آمریکا است، که این مورد از اشیای به کار رفته در تبلیغ (Objects) و شخصیتهای حاضر در تبلیغ (Characters) به وضوح مشخص است. در این کمپین، شخصیتهای مختلفی را در موقعیتهای گوناگون نشان داده، که به دلیل نیاز به پریز برق برای شارژ گوشی خود در حال تحمل مشقتهایی هستند ! و در واقع شعار این تبلیغ «پایان دادن به شکار پریز برق» است !
اما آن چه از نظر نگارنده این مطلب، یک گاف در طراحی این کمپین به حساب می آید. شباهت بسیار زیاد بین گوشی تلفن همراهی که در دستان شخصیتهای این تبلیغ است با دروید است ! اگر دروید ۲۱ ساعت عمر باطری دارد، چرا این افراد با این تلاش به دنبال پریز برق هستند ! در واقع باید آنها در این تبلیغات از افرادی استفاده می کردند که گوشیهای رقبا یا چیزی که این تصور را به ذهن متبادر کند را استفاده می کردند، نه گوشی کاملاً شبیه به Droid ! (خصوصاً این مورد در آگهی اول واضح تر است)
این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.