شایستگی محوری
قدرت اصلی و مزیت استراتژیک یک کسب و کار را شایستگی محوری Core Competency می نامند.
شایستگی محوری، مفهومی در مدیریت است که اولین بار توسط Gary Hamel و C. K Prahalad در مقاله ای در مجله هاروارد بیزینس ریویو معرفی شد. شایستگی محوری، ویژگی است که یک کسب و کار و کارکنان بر پایه آن به کسب و کار می پردازند و شامل ۳ ویژگی زیر باشد :
۱- به آسانی و به سرعت قابل تقلید و شبیه سازی توسط سایر رقبا و کسب و کارها نیست.
۲- می تواند به طور گسترده برای محصولات و بازارهای مختلف به کار گرفته شود (صرفاً مربوط به یک محصول خاص نیست)
۳- باید به مشتری نهایی منفعتی را برساند.
در واقع گری همل و سی.کی پاراهالد در مقالهای در هاوارد بیزینس ریویو سه عامل ضروری مهارت اصلی را با طرح سه پرسش زیر شرح دادهاند:
ـ آیا دسترسی بالقوه به بازارهای گستردهی متنوعی را ایجاد میکند؟
ـ آیا کمک قابل توجهی به نیازهای مصرفکنندهی نهایی میکند؟
ـ آیا تقلید آن برای رقبا دشوار است؟
شایستگی محوری می تواند شکلها و گونه های مختلفی باشد، می تواند به شکل یک تکنولوژی یا فرآیند خاص یا حتی ارتباط خوب با مشتریان باشد.
شناسایی شایستگی های محوری به شرکتها کمک می کند تا بتوانند مزیت رقابتی خود را بهتر تشخیص دهند.
مشارکت کنندگان در این صفحه:
توضیح : شما در حال مطالعه بخش دانشنامه هستید، در این بخش صرفاً اصطلاحات و معنی آن شرح داده می شود، اگر مایل به مطالعه مقاله و یادداشتهای مدیریتی هستید، به بخش مربوطه از طریق منو مراجعه کنید.