یادداشت‌های مدیریتی

فوربس و گزارش پردرآمدترین ها در هالیوود

لئوناردو دی‌کاپریو و تام هنکس پر درآمد‌ترین بازیگران هالیوود در کنار استیون اسپیلبرگ پولسازان‌ترین کارگردان جهان آنجلینا جولی در میان بازیگران زن هالیوود بیش از همه پول درمی‌آورد، اما درآمد او از لئوناردو دی‌کاپریو ۴۷ میلیون دلار کمتر است. به گزارش خبرآنلاین، نشریه فوربس این هفته فهرست پردرآمد‌ترین بازیگران مرد هالیوود را اعلام کرد.


دستمزد ستاره‌های هالیوود هیچ‌وقت قاعده مشخصی نداشته و اینکه بخواهید میزان دستمزد یک بازیگر را با استعداد او مقایسه کنید جای بحث دارد، اما می‌توانید بگوییدهالیوودقدرت ستاره‌های مرد انسجام بیشتری دارد.

هر سال چند نام آشنا – جانی دپ، ویل اسمیت، لئوناردو دی کاپریو – در فهرست پردرآمد‌ترین بازیگران مرد هالیوود دیده می‌شود.

امسال دی‌کاپریو سلطان دنیا است. سال ۲۰۱۰ برای او بسیار خوب بود (ارزیابی فوربس فاصله مه ۲۰۱۰ تا مه ۲۰۱۱ را در برمی‌گیرد). «شا‌تر آیلند» و «آغاز» («تلقین») با بازی دی‌کاپریو روی هم بیش از ۲/۱ میلیارد دلار در دنیا فروختند و باعث شدند درآمد این بازیگر به ۷۷ میلیون دلار برسد.

از سوی دیگر، دپ با ۵۰ میلیون دلار و اسمیت با ۳۶ میلیون دلار وضع بدی نداشتند. حتی تام هنکس بازیگر پیشکسوت هالیوود که فیلم جدید او «لری کراون» در گیشه‌های فروش خیلی موفق نبود، درآمد معقولی داشت.

درآمد هنکس در مقایسه با دی‌کاپریو ناچیز به نظر می‌رسد، اما ۳۵ میلیون دلار او باز پنج میلیون دلار بیشتر از درآمد آنجلینا جولی و سارا جسیکا پارکر است که ماه پیش به اتفاق صدرنشین فهرست پردرآمد‌ترین بازیگران زن هالیوود از نگاه فوربس شدند.

واقعیت این است که پردرآمد‌ترین بازیگران زن هالیوود همیشه فاصله بسیاری با همتایان مرد خود دارند و وقتی هم که صدرنشین می‌شوند خیلی زود اینجایگاه را از دست می‌دهند؛ نمونه آن ساندرا بولاک که بین ژوئن ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۱۰ برای دو فیلم «پیشنهاد» و «نقطه کور» حدود ۵۶ میلیون دلار درآمد داشت و نفر اول شد، اما در تازه‌ترین فهرست فوربس با ۱۵ میلیون دلار درآمد در رده نهم قرار گرفت.

مردان عموما در فیلم‌های پرهزینه بازی می‌کنند که در گیشه‌های فروش موفق هستند. زنان نمی‌توانند در این سطح رقابت کنند، چون چنین نقش‌هایی به آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

زنان، ستاره‌های فیلم‌هایی مانند «دزدان دریایی کارائیب» یا «آغاز» نیستند؛ نقش آن‌ها ویترین‌آرایی است و در‌‌ همان حال که بازار خارجی فیلم‌های هالیوودی روز به روز بیشتر گسترش پیدا می‌کند (بیش از ۶۷ درصد کل درآمد هالیوود در سال ۲۰۱۰ از بازار خارجی حاصل شد)، زنان روز به روز از نقش‌های پردرآمد‌تر کنار گذاشته می‌شوند.

بازار خارج از آمریکای شمالی بیشتر با مردانی آشنا است که همه چیز را منفجر می‌کنند و دوست دارد دائم از این چیز‌ها ببیند.

در هالیوود، زنان هر چه سنشان بیشتر می‌شود دستمزد کمتری می‌گیرند. هریسن فورد هنوز برای هر فیلم ۲۰ میلیون دلار می‌گیرد. اگر فیلم جدید او «کابوی‌ها و بیگانه‌ها» مثل فیلم‌های قبلی‌اش پرفروش شود، سال بعد او را در فهرست فوربس خواهیم دید، اما هیچ بازیگر زن ۶۹ ساله‌ای در هالیوود برای هر فیلم ۲۰ میلیون دلار دستمزد نمی‌گیرد.

سیگورنی ویور – ۶۳ ساله – احتمالا خیلی دوست دارد در یک فیلم «بیگانه» دیگر بازی کند، اما‌‌ همان طور که اخیرا در گفت‌و‌گویی اعلام کرد، این مساله دور از ذهن است؛ چون «چون شیوه صنعت سینما در هالیوود این طور است.»

به همین خاطر است که بازیگران زن هالیوود می‌کوشند بیرون از پرده سینما برای خود یک برند دست و پا کنند. سارا جسیکا پارکر در مقام تهیه‌کننده سریال «جنسیت و شهر» ‌ همچنان پول درمی‌آورد. او همچنین وارد دنیای مد و عطر شده است. جنیفر آنیستن هم خارج از دنیای سینما برای خود یک برند دارد.

جولی تنها بازیگر زنی است که خلاف رویه عمل می‌کند. او در فیلم‌های اکشن بازی می‌کند تا دستمزدی مانند ستاره‌های مرد داشته باشد.

شخصیت اصلی فیلم «سالت» ابتدا مرد بود. به خاطر جولی این شخصیت زن شد، اما او به اندازه یک مرد دستمزد دریافت کرد.

رویه او می‌تواند برای ستاره‌های مجموعه‌های سینمایی امیدوارکننده باشد. کریستن استیوارت (سری فیلم‌های «گرگ و می‌ش»)، رونی مارا («دختری با خالکوبی اژد‌ها») و جنیفر لارنس («The Hunger Games») همگی به بازی در فیلم‌های اکشن گرایش دارند که قاعدتا در گیشه موفق خواهند بود و درآمد آن‌ها را بیشتر می‌کند.

بعید به نظر می‌رسد آن‌ها بتوانند به اندازه دی‌کاپریو پول درآورند، اما حداقل این شکاف را کمتر می‌کنند.

منبع روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 16 مرداد 1390

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا