مدیریت فروش و بازاریابی

سهم بازار شبکه های اجتماعی

بدون شک سایتهای شبکه اجتماعی از اتفاقات ویژه در حوزه ی وب و همچنین بازاریابی اینترنتی (شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی برندها را بخوانید) در چند سال اخیر بوده اند. اثباتی بر این مدعا تعداد بالای مقالاتی است شبکه اجتماعیکه مجلات علمی در سالهای اخیر پیرامون موضوع بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یا همان (social network marketing و social media marketing) منتشر کرده اند. علاوه بر آن کتابهای پرفروش بسیاری با موضوع روشها، تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی از طریق این شبکه های اجتماعی منتشر شده است و برخی از آنها حتی موضوع را به قدری دقیق تلقی کرده اند که صرفاً به روشها بازاریابی از طریق یک شبکه اجتماعی خاص مثل فیسبوک یا توییتر پرداخته اند. به هر شکل باید پذیرفت که در حوزه ی وب این شبکه های اجتماعی پدیده ای قابل تامل هستند.

بدون شکل بازار شبکه های اجتماعی یک بازار پرسود است که سایتی مثل فیسبوک بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است (در سال ۲۰۱۰) . فیسبوک در سال ۲۰۰۹ بیش از ۷۷۷ میلیون دلار درآمد داشته است پیش بینی شده است که درامد آنها در سال ۲۰۱۰ بین ۱ تا ۱/۱ میلیارد دلار بوده است. با این تفاسیر بازار شبکه های اجتماعی که تنها یکی از فعالان آن در یک سال بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است و مدیر آن از چهره های ویژه ی سال ۲۰۱۰ میلیادی بوده است، بازار مهمی است که باید دقیق تر آن را مورد مطالعه قرار دهیم.

اما به نظر شما سهم بازار سایتهای مختلف از این بازار پرسود و جدید چه قدر است ؟

خب طبیعتاً شناسایی فیس بوک به عنوان رهبر بازار شبکه های اجتماعی اصلاً کار مشکلی نیست، اما سایر رقبا چه کسانی هستند ؟ سوالی که برای دریافت پاسخ آن یک نگاه گذرا به نمودار زیر کفایت می کند. اما با نگاهی دقیق تر به این نمودار می توان نتایج مهمی گرفت.

نمودار زیر درصد سهم بازار ۱۰ سایت برتر در بین شبکه های اجتماعی را در فاصله ی زمانی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ نشان می دهد.

محور عمودی درصد از سهم بازار است و محور افقی نمایان گر تاریخ است.

خطوطی که ادامه دار نیستند و در جایی قطع شده اند، در آن زمان از بین ۱۰ سایت برتر خارج شده اند و احتمالاً به جای آن سهم بازار سایت دیگری به نمودار اضافه شده است. به همین دلیل این نمودار از بیش از ۱۰ منحنی تشکیل شده است.

سهم بازار شبکه های اجتماعی

اولین نکته ای که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند، کاهش چشمگیر و سریع سهم بازار Myspace است. این وب سایت که متعلق به دیجیتال مدیا می باشد در سال ۲۰۰۸ نزدیک به نیمی از بازار را به خود اختصاص داده بود و درآمد آنها در سال ۲۰۰۹ نزدیک به ۳۸۵ میلیون دلار تخمین زده شده است. بازاری که به راحتی تقدیم به فیسبوک تازه وارد شد …

به نظر می رسد صهم بازار از دست رفته ی Myspace را یوتوب (Youtube) و فیسبوک (Facebook) تصاحب کرده باشند. زیرا این دو وبسایت تنها وبسایتهایی بوده اند که سهم بازارشان رو به رشد بوده است و سایرین تغییرات مهمی را شاهد نبوده اند. بدین ترتیب با توجه به فاصله ی نه چندان زیاد یوتوب و فیسبوک باید گفت که گوگل مالک اصلی یوتوب هنوز فرصتهای زیادی برای شکست دادن رقیبش facebook در این رقابت دارد. و احتمالاً زوکربرگ مالک facebook نیز این خطر را احساس کرده باشد، خطری که شاید با مطالعه این خبر بیشتر از قبل نیز اهمیت پیدا کند.

بازار شبکه های اجتماعی یک ویژگی به خصوص دارد، ویژگی که شانس ایجاد یک بازار تک قطبی را بسیار افزایش می دهد و آن این که معمولاً کاربران شبکه های اجتماعی فقط در یک سایت شبکه اجتماعی فعالیت می کنند و کمتر کاربری به طور همزمان در چند شبکه ی اجتماعی فعال است. همچنین این بازار ماهیتش به گونه ای است که بازپس گرفتن سهم بازار سایت دیگر بسیار مشکل است و کاربران کمتر تمایل به تغییر شبکه ی اجتماعی دارند و این نکات کار را برای تازه واران بسیار مشکل می کند و به عبارتی مشکلات ورود به بازار برای رقبا بسیار است !

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

سایت Dreamgrow

Wikipedia

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا