مدیریت فروش و بازاریابی

بررسی یک تبلیغ؛ مایکروسافت علیه اپل

در مطالب با عنوان « بررسی یک تبلیغ » ؛ یک آگهی، تبلیغ که می تواند چاپی، تبلیغات اینترنتی، چندرسانه ای، تیزر تلویزیونی و … باشد مورد بررسی قرار می گیرد و شما می توانید علاوه بر مشاهده آن تبلیغ تحلیلی پیرامون آن را مطالعه فرمایید. همچنین شما می توانید با نوشتن نظرات خود در بررسی و تحلیل آن تبلیغ همکاری کنید.

تبلیغ تلویزیونی مایکروسافت برای ویندوز

مایکروسافت

قبلاً در مطلبی با عنوان « تبلیغات مقایسه ای یکی از گونه های تبلیغات » به طور کامل پیرامون تبلیغات مقایسه ای بحث شده بود. همچنین نمونه ای از تبلیغات مقایسه ای که مربوط به رقابت پپسی و کوکاکولا می باشد را در اینجا بررسی کردیم. به هر شکل از آن جا که شرایط بازار و رقابت باید بسیار خاص باشد تا شرکتی رو به استفاده از تبلیغات مقایسه ای بیاورد، کمتر می توان این گونه از تبلیغات را یافت.

اما مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز، در یک تبلیغ تلویزیونی به طور مشخص به اپل با سیستم عامل مک حمله کرده است و برتری خود را به رخ کشیده است. در این تبلیغ که می توانید آن را در ادامه مشاهده فرمایید، دو لپ تاپ که یکی از سیستم عامل ویندوز استفاده می کند و دیگری که از سیستم عامل مک استفاده می کند، در هواپیمایی خیالی در حال پرواز هستند. از آنجا که به نظر می رسد سفر طولانی شود، ویندوز از مک می خواهد که به تماشای فیلم بنشینند و در اینجا ویندوز بلوری (Bluray) خود را راه می اندازد !

مک با تعجب به تصویر نگاه می کند و با حالتی آمیخته به ضعف می پرسد « این چیست؟» (اشاره به مجهز نبودن مک به بلوری) ویندوز پاسخ می دهد که من در خودم سیستم بلوری را هم دارم. مک با دیدن فیلم بیشتر تعجب می کند و واقعی بدون تصاویر را تحسین می کند

همان طور که مشاهده می کنید، مایکروسافت به طور کاملاً مشخص (با ذکر نام مک) به ضعف سیستم عامل مک اشاره می کند و مجهز بودن به بلوری را به عنوان مزیت رقابتی خود می داند. ساخت چنین تبلیغی به وضوح نشان می دهد که در بازار آمریکا، رقابت بسیار شدیدی بین این دو وجود دارد و احتمالاً سهم بازار آنها در حال نزدیک شدن به یکدیگر است. البته این تنها مایکروسافت نیست که به مک حمله می کند. پیشتر مک نیز سیستم عامل ویندوز را به علت ابتلا به ویروسهای مختلف و این که همواره مریض است به تمسخر گرفته بود !

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا