شرکتهای ایرانی

راهنمای هرس کردن درختان

راهنمای هرس کردن درختان

معمولا درختان میوه را یا به خاطر عدم دسترسی به شاخه های بلند آن‌ها برای برداشت میوه ، یا تحریک رشد و درختان زینتی را برای آرایش بهتر هرس میکنند.

فصل مناسب هرس کردن انواع درختان

با توجه به فصل باردهی درخت و انگیزه شما از هرس کردن درختان فصل هرس کردن متفاوت است.

هرس زمستانه

هرس کردن درختان در زمستان باعث تحریک رشد و باردهی بیشتر در تابستان میشود و مناسب درختان میوه تابستانی‌ست این اقدام باعث باردهی بهتر درخت می شود .اگر اقدام به هرس زمستانه می کنید ، اواخر زمستان این کار را انجام دهید تا درخت انرزی لازم برای بهبود زخم‌های خود را داشته باشد. چون در اوایل زمستان رشد شاخه ها به حداقل می رسد و توان  ترمیم خود را ندارد. همین طور در اواخر زمستان شما می توانید شاخه های آسیب دیده از سرما را تشخیص دهید و آنها را جدا کنید.

هرس تابستان

برای جلوگیری از رشد بیش از حد درختانی است که بر اثر رشد زیاد شاخه ها ، برداشت محصول از آنها دشوار میشود.حتی اگر درخت را در زمستان هرس اولیه کرده اید ؛ می توانید مجدد و پس از رشد حداکثری درخت در بهار و تابستان، شاخه های نامناسب، زخمی بیمار و یا شاخه هایی که روی  هم ساییده میشوند را تشخیص دهید و هرس نهایی را انجام دهید.هرس تابستانه باعث حذف شدن برگهای پهنی که روی قسمتهای دیگر، سایه انداخته اند می شود و باعث باردهی بهتر درخت است.

هرس بهاری

مناسب درختان حساس  به سرما مثل آلو و زردالو و … هست ، چون می توانید به راحتی شاخه هایی که در زمستان دوام نیاورده اند را تشخیص دهید. هرس کردن در فصل بهار خیلی درخت را برای رشد بهتر تحریک نمی‌کند ولی برای جلوگیری از رشد بیش از حد درختان  مثل هرس تابستانه مناسب است.

هرس پاییزه

واقعیت این است که فصل پاییز مناسب هرس کردن درختان نیست، زیرا درخت رشد ضعیفی دارد و نمیتواند زخم ناشی از هرس را ترمیم کند

آموزش کاربردی هرس درختان

با دانستن مطالب بالا حالا می‌توانید با توجه به نوع درختان خود و با در نظر گرفتن زمان باردهی و شدت رشد، زمان مناسب را انتخاب کنید ولی زمان هرس کردن تعدادی از درختان و درختچه ها را برای شما مشخص می کنیم تا اگر در این زمینه تجربه ندارید، زمان درست را تشخیص دهید:

درخت پسته: اواخر زمستان و اوایل فروردین

درخت گردو: اواخر تابستان و شروع فصل سرم

درخت سیب : اواخر تابستان

درخت گیلاس: اواخر تابستان و اوایل بهار

درخت هلو: اوایل بهار و اواخر تابستان

درخت شلیل: اواخر زمستان

درخت انجیر: اواسط فصل بهار

درخت گوجه سبز: اواخر فصل زمستان و ابتدای فصل بهار

درخت خرمالو: اوایل اردیبهشت ماه

درخت توت : اوایل فصل پاییز

درختچه های گلدار تابستانی مانند گیاه دم موشی، درختچه توری، گل رز، گل عروس : بهمن تا فروردین

زمانی که درختان به هیچ عنوان نباید هرس شوند:

وقتی شیره یا صمغ گیاهان جاریست به هیچ عنوان اقدام به هرس درخت نکنید.

مراحل هرس کردن:

مراحل هرس کردن هم باتوجه به نوع درخت ، اندکی در جزئیات متفاوت است ، اما ۳ مرحله هرس کلی وجود دارد که با در نظر گرفتن این ۳ مرحله میتوانید هرس کردن را اصولی انجام دهید:

۱-تمیز کردن:

با هرس کردن شاخه های مرده و آسیب دیده شروع کنید. شاخه های مرده را احتما از ته جدا کنید. چون باقی ماندن قسمتی از آنها باعث بیماری و آفت در گیاه می شود.

۲-تنک کردن:

تنک کردن به منظور نورگیری بهتر همه ی شاخه ها صورت میگیرد. بعضی شاخه هایی که به صورت موازی و در یک مسیر رشد کرده اند هرس کنید تا شاخه های باقی مانده به میزان کافی نور دریافت کنند.هنگام انتخاب شاخه ها جهت هرس کردن، به زاویه آنها از تنه ی درخت توجه کنید. شاخه‌های بازتر پس از باردهی و سنگین شدن احتمال دارد بشکنند و شاخه های بسته تر دسترسی خوبی برای چیدن محصول ندارند. زاویه مناسب بین ۲ تا ۱۰ درجه می باشد.

۳-سرزنی درخت:

آخرین مرحله و اسان ترین مرحله سرزنی می باشد ، به این صورت که ۲۰ تا ۳۰ سانت از قسمت انتهایی شاخه که نازک تر است را کوتاه کنیم تا شاخه ضخیم تر شود. هر شاخه را  حدود ۵ میلی متر ( نیم سانت) بالاتر از جوانه کوتاه کنید و جهت برش هم به سمتی باشد که میخواهدید شاخه در سال بعد به ان سمت رشد کند.

ابزارهای مناسب هرس کردن

قبل از هرس کردن درختان بهتر است ابزار مناسبی انتخاب کنید و ابزار خود را سرویس کنید. در این مقاله سعی میکنیم شما را راهنمایی کنیم تا وسیله ی مناسب برای هرس کردن درختان باغ یا باغچه خود را انتخاب کنید.

همین طور یاد میگیرید چگونه از ابزار خود نگهداری کنید تا بهترین کارایی را برای شما داشته باشد. برای هرس کردن از  ابزارهای دستی مثل قیچی باغبانی ، قیچی هرس، چاقوی باغبانی، اره‌ باغبانی و قیچی شمشاد‌زن یا ابزار اتوماتیک مثل اره زنجیری و علف زن استفاده می کنند.  

راهنمای هرس کردن درختان

هر کدام از این ابزارها متناسب با نوع ضخامت شاخه درخت انتخاب می شوند. مسلما شاخه ها و ساقه های نرم با ابزارهای ظریف تر مثل قیچی هرس  و اره باغبانی کوتاه میشوند . قیچی هرس ، بیشتر در قلمه زدن کاربرد دارد.و شاخه های درختان میوه با استفاده از اره برقی هرس می شوند. برای خرید اره موتوری با کیفیت باید تصمیم بگیرید که نوع برقی با بنزینی برای شما مناسب تر است. می توانید مقاله ی راهنمای خرید اره زنجیری ، را در این زمینه مطالعه کنید.برای کار با  این ابزرها باید نهایت دقت را داشته باشید و همه ی نکات ایمنی را در نظر بگیرید ، تا به خودتان و دیگران آسیب نرسانید.

راهنمای هرس کردن درختان

نکات ایمنی هنگام هرس کردن

  • قبل از هرس کردن به افراد اطلاع دهید تا از درخت فاصله بگیرند.
  • وسایل نقلیه و کلا هر وسیله ای که بر اثر سقوط شاخه ممکن است آسیب ببیند از اطراف درختان دور کنید.
  • سطح زمین را از نظر ناهمواری و لغزنده بودن چک کنید تا هنگام فاصله گرفتن قبل از سقوط شاخه ها به مشکل نخورید و بدانید کدام مسیر مناسب تر و هموار تر است.
  • قبل از برش شاخه تخمین بزنید ، شاخه حدودا در کدام قسمت می افتد.
  • اگر شاخه درخت به شاخه های درختان اطراف گیر کرده است، قبل از برش آن را آزاد کنید.
  • آب و هوا را چک کنید و ترجیحا در هنگام وزش باد اقدام به هرس کردن نکنید. به خصوص وزش بادهای نامنظم خطرناک تر است.
  • اره موتوری معتبر و با کیفیت تهیه کنید.
  • مسلماً هر دو مورد باعث می‌شود تا قیمت این محصول بالا باشد. حال برخی از شرکت‌ها با پایین آوردن کیفیت اولیه مواد یا حذف بررسی‌های کنترل کیفیت نهایی از پروسه تولید، توانسته‌اند قیمت تمام شده محصول را کم کنند. اما این نکته را در نظر بگیرید که خرید از این فروشگاه‌ها و برند‌ها نه تنها برای شما سودی ندارد، بلکه حتی ممکن است خطرات متعددی را نیز برای شما به وجود آورند و سلامتی شما را به خطر بیاندازند. بنابراین شناسای سایتها و برندهای معتبر در این زمینه مهم است ، از بین برندهای معتبر می توان به برند Stihl، Tosan ، DCA اشاره کرد.  و به سایت‌هایی مثل ابزار مارکت ، آریا ابزار و ابزارمارت اشاره کرد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا