شرکتهای ایرانی

بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور

الکتروموتورها در صنایع برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی کاربرد دارند. با توجه به سهم نسبتاً زیاد (حدود ۳/۲) الکتروموتورها در مصرف کل برق صنایع، بهینه‌سازی مصرف انرژی آن‌ها اقدامی مهم در جهت افزایش راندمان سیستم‌های صنعتی محسوب می‌شود و خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات عملی گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب الکتروموتور مناسب

انتخاب موتور الکتریکی مناسب را می‌توان به عنوان اولین و بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور دانست. انواع مختلفی از الکتروموتورها در بازار وجود دارند که هر یک از آن‌ها کیفیت متفاوتی را ارائه می‌دهند. در هنگام انتخاب الکتروموتور بهتر است به نکات مختلفی مانند اندازه و ویژگی‌های فنی آن توجه داشته باشید، چون این موارد می‌توانند به شدت در مصرف انرژی تأثیرگذار باشند. در زمان خرید الکتروموتور، توجه به ویژگی‌های فنی اعم از توان، سرعت و کارایی موتور ضروری است؛ زیرا موتور کارآمد با بازدهی بالا می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد.

لازم به ذکر است که برای انتخاب الکتروموتور باید استانداردهای کیفیت و انرژی مصرفی آن را نیز در نظر بگیرید و موتورهای با استاندارد بالا در کاهش مصرف انرژی نقش دارند. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از موتور با راندمان بالا پیشنهاد می‌شود؛ زیرا نه تنها از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هستند، بلکه مزایای مختلفی مانند بهینه‌سازی مصرف انرژی و کارکرد مداوم نیز دارند. با این اوصاف مطمئن‌ترین راه برای خرید الکتروموتور، مشورت با کارشناسان مربوطه است.

تناسب نوع موتور و الکتروموتور

تناسب میان دستگاه‌ها از جمله مواردی است که در کاهش مصرف انرژی الکتروموتورها نقش دارند. برای عملکرد بهینه، الکتروموتور انتخابی باید ۸۰ تا ۱۰۰ درصد حداکثر توان خود را در شرایط مورد نظر ارائه دهد. به عنوان مثال در صورت تهیه الکتروموتور با توان تولید گشتاور بالا و عدم استفاده از آن، عملاً در حین بی‌فایده بودن بخش زیادی از قابلیت دستگاه، انرژی بالایی مصرف می‌کند که در نهایت همین امر منجر به افزایش مصرف برق در الکتروموتور می‌شود؛ بنابراین در هنگام انتخاب الکتروموتور مناسب به نوع آن نیز توجه داشته باشید.

نگهداری و تعمیرات منظم

نگهداری اصولی و تعمیرات به ‌موقع یکی ‌دیگر از بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید موتورها قطعات زیادی دارند که همه آن‌ها در معرض آلودگی و اصطکاک هستند و به همین دلیل باید آن‌ها را به طور منظم سرویس کنید. عدم سرویس به‌ موقع موتورها مشکلاتی از قبیل افزایش مصرف انرژی را در پی دارد، پس به هیچ عنوان از آن غافل نشوید. همچنین روغن‌کاری مرتب الکتروموتورها به دلیل جلوگیری از اصطکاک بیش از حد قطعات می‌تواند در کاهش مصرف برق آن‌ها تأثیرگذار باشد. البته ناگفته نماند که قطعات درون الکتروموتور با گذشت زمان کارایی اولیه خود را از دست داده و باید تعویض شوند.

ایجاد شرایط مناسب برای خنک‌کاری موتور

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، الکتروموتور قطعات متحرک زیادی دارد که حرکت آن‌ها بر روی یکدیگر گرما تولید می‌کند. هر موتور الکتریکی از یک محدوده دمای کاری برخوردار است که بالا رفتن حرارت قطعات از این مقدار منجر به سوختن و یا خراب شدن آن‌ها می‌شود. لذا خنک‌کاری درست الکتروموتور از دیگر بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور به حساب می‌آید. بدین منظور باید به کارکرد درست فن موتور توجه داشته باشید و در صورت لزوم نسبت به نصب یک سیستم تهویه خارجی بر روی آن اقدام کنید. در غیر این صورت بالا رفتن دمای موتور، افزایش مقامت سیم‌پیچ‌ها را به همراه دارد که در نهایت مصرف انرژی را به شدت افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر محل نصب الکتروموتور باید به گونه‌ای باشد که دسترسی به جریان هوا به وجود آید و مانع از ایجاد توده‌های گرمایی شود؛ این امر می‌تواند تبادل حرارت را بهبود ببخشد و دمای موتور را کاهش دهد. در نهایت با برقراری شرایط ایده‌آل برای خنک کردن موتور می‌توان علاوه بر بهبود کارایی، مصرف انرژی را نیز کم کرد. بهینه‌سازی فرآیند خنک‌کاری موتور علاوه بر افزایش عمر مفید موتور، در حفظ محیط‌زیست نیز نقش موثری دارد.

الکتروموتور

استفاده از اینورتر

استفاده از اینورتر در زمان راه‌اندازی و نصب الکتروموتور می‌تواند یکی از بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور باشد. الکتروموتورها در هنگام راه‌اندازی برای رسیدن به سرعت نامی جریان زیادی (حدود ۷۰ درصد) را از شبکه برق می‌کشند که این مسئله نه تنها منجر به استهلاک موتور می‌شود، بلکه هزینه‌های برق را نیز بالا می‌برد. اینورتر یکی از راهکارهای مناسب برای حل این مشکل به حساب می‌آید. در واقع استفاده از اینورتر علاوه بر کاهش جریان‌کشی اولیه، طول عمر موتور را افزایش می‌دهد و مصرف انرژی آن را نیز کم می‌کند.

بهره‌گیری از تابلوهای خازنی

الکتروموتور یک سیم‌پیچ دارد که بار سلفی در داخل موتور ایجاد می‌کند. این بار سلفی توان موجود در شبکه را کاهش داده و همچنین عملکرد تجهیزات را تحت تأثیر قرار می‌دهد که افزایش مصرف انرژی را می‌توان نتایج این واکنش‌ها دانست. به همین دلیل تابلوهای خازنی برای کاهش مصرف برق در الکتروموتورها کاربرد دارند. در واقع تابلوهای خازنی مجموعه‌ای از خازن‌ها بوده که توانایی تصحیح ضریب توان شبکه را دارند و در نتیجه مانع از تحمیل هزینه اضافی می‌شوند. با بهره‌گیری از این تابلوها، بار سلفی الکتروموتور کاهش یافته و توان موتور افزایش می‌یابد. با استفاده از تابلوهای خازنی می‌توان کارکرد الکتروموتور را بهبود بخشید و در نهایت مصرف انرژی را کم کرد. لذا بهره‌گیری از تابلوهای خازنی جزو بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور محسوب می‌شود.

خرید الکتروموتور مناسب از مراکز معتبر

مطابق با بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور، انتخاب الکتروموتور مناسب برای مصارف گوناگون امری حائز اهمیت است که به دانش فنی و تجربه نیاز دارد. خرید الکتروموتور از مراکز فروش معتبر تا حد زیادی می‌تواند خیالتان را از بابت کیفیت و کارایی آن مطمئن سازد. مجموعه آگما یکی از بهترین فروشگاه‌ها در زمینه خرید الکتروموتور به شمار می‌رود که با داشتن تیم کارشناسان مجرب می‌تواند شما را به سوی انتخابی بهتر سوق دهد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا