مدیریت مالی و حسابداری

فرصتهای سودآور با مدیریت خطر پذیری

بسیاری گمان می‌کنند در راستای مبدل شدن به یک کارآفرین موفق باید از خطرپذیری بالایی بهره ببرند.سرمایه گذاری

به اعتقاد آن‌ها، طبیعت سرمایه گذاری جسورانه که شامل خروج از محدوده آرام جریان عادی زندگی و ورود به محدوده تجارت می‌شود مملو از بی‌ثباتی، تصمیم گیری‌های سریع، دقیق و کارآمد است.

اما باید این چنین گفت که کارآفرین نمونه فردی است که از هوش و درایت کافی برای مدیریت خطرات و مبدل کردن آن‌ها به فرصت‌های سودآور جدید برخوردار باشد.

در شرایطی که هر فرصت تجاری همواره یک خطر بالقوه محسوب می‌شود اما میزان خطر در موقعیت‌های مختلف، متفاوت است.

اما این به مفهوم آن نیست که خطرات، قابلیت کنترل یا محدود شدن را ندارند. در ادامه چند عامل موثر در این زمینه را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

انجام تحقیق

انجام تحقیق برای شناسایی فرصت‌ها و موانع موجود در یک فعالیت تجاری یا کسب و کار از اهمیت بسیاری برخوردار است. پیش از آغاز فعالیت خود، تا حد امکان به جمع آوری اطلاعات بپردازید. اطلاعات بیشتر به مفهوم مسیر هموار‌تر در تعیین راهبرد تجاری و کسب و کار است. با تعیین راهبرد درست نیز قادر خواهید بود تا موانع و خطرات را کاهش داده و فعالیت‌های خود را با اطمینان بیشتری ادامه دهید.

تعیین فرصت‌هایی با قابلیت اجرا 

پس از کسب اطلاعات مورد نیاز، فرصت‌های کسب و کاری را انتخاب کنید که با مهارت‌ها و علائق شما همخوانی بیشتری دارند. مجموعه انتخاب‌ها باید با در نظر گرفتن چشم انداز بلند، میان یا کوتاه مدت بودن آن‌ها صورت بگیرد. تنها برای دنبال کردن جریان‌های موجود در بازار کسب و کاری را آغاز نکنید. آغاز فعالیتی که با توانایی و علائقتان هماهنگ است، این امکان را فراهم می‌کند تا با دانش و مهارت کافی خطرات احتمالی را بهتر مدیریت کنید.

جمع آوری اطلاعات پیرامون افراد موفق

به آموزه‌های کارآفرینان موفق که پیش از این در حوزه فعالیت شما به موفقیت رسیده‌اند، توجه کنید. این مساله کمک می‌کند تا آنچه را که برای رشد کسب و کار خود لازم دارید به خوبی مشخص کرده و از سوی دیگر اقدام‌هایی که برای مواجه نشدن با خطرات پیش بینی نشده نباید انجام دهید را تعیین کنید.

تعیین نمودن سرمایه کسب و کار

فرصت‌های کسب و کاری را انتخاب کنید که با میزان سرمایه شما همخوانی دارند. میزان درآمد و هزینه‌ای که برای خطرات احتمالی می‌توانید صرف کنید، مشخص کنید. اگر سرمایه محدودی دارید، خود را درگیر کسب و کارهایی با درصد خطرپذیری بالا نکنید.

اشتیاق و تعلق به کار

کسب و کار خود را با علاقه و اعتماد به نفس اداره کنید تا موفق شوید. موفقیت در کسب و کار با شور و شجاعت در کنار خلاقیت و نوآوری حاصل می‌شود. اراده و علاقه برای کسب موفقیت و خلاقیت برای توسعه کسب و کار منجر به ارائه ایده‌های جدید شده و می‌تواند نقش موثری در رشد فعالیت‌هایتان ایفا کند. انگیزه ادامه فعالیت‌های کاری، کنترل و برطرف کردن خطرات را تسهیل می‌کند.

بررسی بازار محصولهای تولیدی

میزان تقاضا برای محصول تولیدی خود را مشخص کنید. هرچه میزان آن بیشتر باشد، شانس شما برای موفقیت بیشتر بوده و خطرپذیری آن را نیز کاهش می‌دهید.

در پایان، به عنوان یک کارآفرین می‌توانید خطرپذیری در کسب و کار را از طریق اطلاعات مناسب، آماده سازی و نگرش جدی نسبت به کسب و کار، پشتکار و خلاقیت کاهش دهید. در نتیجه افزایش مهارت‌ها و دانش در مدیریت یک فعالیت شغلی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و میزان آسیب خطرات احتمالی را نیز کاهش می‌دهد.

منبع: مازیار دانیالی، به نقل از پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا