مدیریت فروش و بازاریابی

چه چیزی کالای شما را متمایز می کند؟

ایجاد تمایز در کالا یا خدمات یکی از استراتژیهایی است که در مباحث مدیریت استراتژیک بسیار به آن پرداخته می شود. اما این بار ما می خواهیم با استفاده از کتاب Advertising For Dummies – که به فارسی تبلیغات به زبان آدمیزاد ترجمه شده است – این بار از منظر یک آگهی تبلیغاتی به موضوع تمایز بنگریم. همان طور که از نام منبع اصلی این مطلب بر می آید، متن، بسیار ساده و قابل درک است.

در رقابت های تجاری طراحی آگهی خوب گامی بزرگ است که ممکن است هزینه بردار هم باشد. پس به دلیل هزینه ی زیاد، مجبور هستید با برنامه ریزی دقیق پیش بروید. قبل از شروع کار نوشتن آگهی باید به سوالهایی پاسخ دهید :

  • به مخاطبان راجع به خودتان و کالایتان چه می خواهید بگویید؟
  • وجه تمایز کالا یا مرکز تجاری شما با کالا یا مرکز تجاری دیگران در چیست؟
  • چرا فکر می کنید مرکز تجاری شما بهترین امکان برای رفع نیاز مشتریان است؟
  • چرا مردم باید این همه راه را طی کنند تا به مرکز تجاری شما برسند؟
  • یا چرا اگر کسی از محصول یا خدمات شما استفاده نکند، عمرش به فنا رفته است ؟!

در یک کلام باید مشخص کنید، چه خصوصیتی باعث می شود کالای شما منحصر به فرد باشد و بکوشید این خصوصیت را روز به روز بهتر کنید و البته به چنین شیوه ای طرح استثنایی فروش می گویند. (مطالعه مطلب «پیشنهاد فروش منحصر به فرد» به شما توصیه می شود.)

تبلیغات

آگهی تبلیغاتی هیچ وقت نباید کلی صحبت کند. اگر فقط به ذکر نام فروشگاه، نام محل و فهرست اجناس فروشگاه کفایت کنید، تبلیغ خوبی ارائه نکرده اید. باید دلیل موجه یا ترجیحاً دلایل موجهی بیورید تا مشتریان قانع شوند از فروشگاه شما دیدن کنند. برای این کار اول باید نقاط قوت کارتان را مشخص و سپس آگهی ای مبنی برای این نقاط قوت طراحی کنید. به چنین روندی هدفمند کردن پیام تبلیغاتی می گویند.

اولین گام در ارائه ی « طرح استثنایی فروش » و «هدفمند کردن پیام تبلیغاتی» تعیین دلایلی است که مشتریان را وادار می کند تمام مغازه های سر راهشان را رها کنند و مستقیم به سراغ شما بیایند. باید مشتریان را قانع کنید که فروشگاه شما بهترین، شیک ترین و مناسب ترین مکان برای عرضه ی آن کالای خاص است. پس از مشخص کردن دلایل کلیدی، باید آگهی تبلیغاتی ای طراحی کنید که بر چنین دلایلی در آن تاکید شود، به عبارت دیگر نقاط قوت خود را خوب جلوه دهید، چون اساس تبلیغ بر همین نقاط قوت استوار است.

برای اجرای چنین شیوه ای ابتدا به عقب برگردید و دلایلی را به یاد آورید که در آغاز فکر می کردید قطعاً باعث موفقیت شما خواهد شد. سپس به سوالات زیر پاسخ دهید :

  • چه ویژگی به خصوصی در مرکز تجاری یا کالای شما وجود دارد؟
  • چه چیزی باعث شده است که فهرست کالاهای شما منحصر به فرد باشد؟
  • چه خدماتی ارائه می دهید که نظیر آن در جای دیگر یافت نمی شود؟
  • آیا ساعتهای کاری شما بیشتر از رقبای شماست؟
  • آیا آدرس شما راحت تر از دیگران پیدا می شود؟

اگر ابتدا به یاد آورید چه دلایلی موجب شده چنین تجارتی به راه اندازید، نیمی از راه را پیموده اید، و به زودی با روشن کردن دلایلی که شما را وسوسه کرده تا در این امر ماجراجویی تجاری شیرجه بزنید باید به صورت ایده ای ابتکاری بازگو شود و از انگیزه ای بگوید که باعث شده کسب و کار شما به سرمنزل مقصود برسد.

منبع: کتاب تبلیغات به زبان آدمیزاد نوشته گری آر دال، ترجمه راضیه اسلامیه

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا